Stort tack Amelia! Jag förstår.
Tänkte komplettera med lite mer beskrivning av "symptomet" som jag upptäckte/observerade lite mer noggrant inatt, efter jobbet, samt tog några bilder vad är det som dyker upp på instrumentpanelens (i hastighetsmätarens) display.
- Att börja med, när jag larmar av, låser upp bilen med fjärren så "hälsar" bilen mig bara med vänster blinkers och högre DRL (den smala LEDlisten, nedanför kofångaren) och inte alla lampor i strålkastaren. Kupébelysningen förblir släckt.
- Väl inne i bilen har jag provat olika varianter med att avvakta en stund med att vrida startnyckel till nästa hack, men det förändrar ingenting.
- Så fort strartnyckeln är i, kommer displaytexterna (se bilderna) alternera.
- Motorn behöver inte vara igång för att generera felmeddelanden, men de försvinner inte heller när motorn mullrar igång.
- Ingen startsvårighet, hoppar igång på studs. Men kylfläkten (det låter så, fast det kan vara något annat också...) börjar snurra på hög varv direkt.
- Alla innerlampor, inkl knapparna bakgrundsbelysning är svart, växelspaken låst i P-läge, ingen reaktion öht från huvuddatorn.
Det tog 24 minuter och måååånga försök för att få bilen i rullning. Så plötsligt tändes allting, radion ljöd, växlarna smeks in silkeslent och det bar hemåt helt utan mankemang. Felmeddelanden försvinner när jag väl börjar rulla.
Jag måste kanske tillägga att det här startvägran kommer bara när jag vill starta bilen, dvs aldrig någon motorstop eller elfel mitt under körningen. Inte heller vid de tillfälliga och av mig så hatade trafikljus-motorstop.
Stort tack igen!
Jag väntar på era idéer, annars det blir ett samtal till en Merca-verkstad imorgon. Ha nu en fin sommarsöndag! Med vänliga hälsningar Laszlo

MERCEDES-BENZ C-KLASS T-Model (S204) C 200 CDI (204.201) 2012 136Hk MAGNETITE BLACK - METALLIC FINISH (183U), Avantgarde, Easy-pack --- Chevrolet Corvette cab C4 1989 (350 5,7l V8)