Starstruck skrev:Ja, allt pekar på 20w50 för min Merca.
Mailade i kväll classic.center@daimler.com och frågade om tändstift och olja. (CAC Sverige Mercedes-Benz Sverige AB hänvisade mig dit, då frågorna gällde en så gammal bil.)
Rekommenderas motoroljan Castrol 20w50, Mobil eller något annat märke?
Är Bosch W7DCO lämpliga tändstift eller rekommenderas andra?
Om någon på forumet har erfarenhet av olja och tändstift till sina W114/W115, så får ni gärna dela med er. (Biltemas motorolja "Classic" är relativt billig, men törs man köpa den?)
sl500 skrev:dessa stift och här köpte jag nyligen till min w114 250 med M130
motor, passa på å köp andra småplock filter etc. endast 16- euro hur mycket du än handlar
http://www.te-taxiteile.com/Mercedes-Te ... R107-Bosch
Starstruck skrev:osla skrev:får man fråga varför du vill byta så mycket. går den inte alls? eller går den dåligt, ojämnt eller vad är det? onödigt byta ut saker bara för att byta ut
Snarare något ojämnt än dåligt. En bil som stått avställd sedan 1984 kan behöva byta ett och annat i motorrummet. Verkstaden ville byta omnämnda delar för att man inte tyckte att motorn ännu lät riktigt bra efter förgasarrenoveringen. Tidigare gick motorn knappt att starta, lät förfärligt och vägrade gå på tomgång. Då bilen efter verkstadsbesöket kördes in i garaget gick motorn något ojämnt.
Jag försöker i veckan att ladda upp en videosekvens på YouTube (och lägga länken här), så kan ni lyssna på motorljudet.
Tack för era kommentarer hittills. Om ni vill får ni gärna tycka till om jag bör göra något för att förgasare, motor, tank och bensin ska klara vinterförvaringen i varmgaraget så bra som möjligt. Ska jag till exempel öppna tanklocket och/eller hälla något i bensinen?
kalle59 skrev:Spontant, sitter verkligen tändkablarna rätt?
Återvänd till W 114/115 Compact/8
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster