Rimliga reparationskostnader?

W 114/115 Compact/8 1968-1975

Re: Rimliga reparationskostnader?

UNREAD_POSTav kalle59 » 2014-11-02, 10.55.05

Personligen skulle jag kolla med Mercedes för att få rätt grejor, nu har du ju lyckats spara en del pengar genom att hämta hem din bil.
Sedan så har du ju rätt till lite rabatter om du är medlem, var i landet bor du?
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

UNREAD_POSTav Starstruck » 2014-11-02, 11.23.05

kalle59 skrev:Personligen skulle jag kolla med Mercedes för att få rätt grejor, nu har du ju lyckats spara en del pengar genom att hämta hem din bil.
Sedan så har du ju rätt till lite rabatter om du är medlem, var i landet bor du?

Precis innan jag kollade på forumet igen så mailade jag Mercedes, men jag är intresserad av att veta om forummedlemmar har erfarenheter av billigare alternativ som W114 mått bra av.

Jag har hört att man inte bör montera vilka ersättningsprodukter som helst i en så gammal bil, men finns det ändå några som fungerar bra till lägre priser så köper jag gärna dem i stället.

Mercan är pensionerad och kommer inte att användas som bruksbil. Möjligen blir det enstaka sommarturer utanför Stockholm.
Starstruck

UNREAD_POSTav mbhuset » 2014-11-02, 19.35.31

Skicka chassienummer till per@mb-huset.com så skall du få offert på de delar du önskar.

Hälsningar

MB-HUSET

Per
mbhuset

UNREAD_POSTav osla » 2014-11-02, 23.47.25

får man fråga varför du vill byta så mycket. går den inte alls? eller går den dåligt, ojämnt eller vad är det? onödigt byta ut saker bara för att byta ut
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav Starstruck » 2014-11-03, 03.27.06

osla skrev:får man fråga varför du vill byta så mycket. går den inte alls? eller går den dåligt, ojämnt eller vad är det? onödigt byta ut saker bara för att byta ut

Snarare något ojämnt än dåligt. En bil som stått avställd sedan 1984 kan behöva byta ett och annat i motorrummet. Verkstaden ville byta omnämnda delar för att man inte tyckte att motorn ännu lät riktigt bra efter förgasarrenoveringen. Tidigare gick motorn knappt att starta, lät förfärligt och vägrade gå på tomgång. Då bilen efter verkstadsbesöket kördes in i garaget gick motorn något ojämnt.

Jag försöker i veckan att ladda upp en videosekvens på YouTube (och lägga länken här), så kan ni lyssna på motorljudet.

Tack för era kommentarer hittills. Om ni vill får ni gärna tycka till om jag bör göra något för att förgasare, motor, tank och bensin ska klara vinterförvaringen i varmgaraget så bra som möjligt. Ska jag till exempel öppna tanklocket och/eller hälla något i bensinen?
Starstruck

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-11-03, 10.53.29

Starstruck skrev:
osla skrev:får man fråga varför du vill byta så mycket. går den inte alls? eller går den dåligt, ojämnt eller vad är det? onödigt byta ut saker bara för att byta ut

Snarare något ojämnt än dåligt. En bil som stått avställd sedan 1984 kan behöva byta ett och annat i motorrummet. Verkstaden ville byta omnämnda delar för att man inte tyckte att motorn ännu lät riktigt bra efter förgasarrenoveringen. Tidigare gick motorn knappt att starta, lät förfärligt och vägrade gå på tomgång. Då bilen efter verkstadsbesöket kördes in i garaget gick motorn något ojämnt.

Jag försöker i veckan att ladda upp en videosekvens på YouTube (och lägga länken här), så kan ni lyssna på motorljudet.

Tack för era kommentarer hittills. Om ni vill får ni gärna tycka till om jag bör göra något för att förgasare, motor, tank och bensin ska klara vinterförvaringen i varmgaraget så bra som möjligt. Ska jag till exempel öppna tanklocket och/eller hälla något i bensinen?

tanka bilen full så du slipper kondens i tanken, låt tanklock vara stängt, annars avdunstar bara bensinen, utöver det är det bara att låta den vara, har dålig koll på förgasarna på din bil, men är de i aluminium kan de mycket väl oxidera ihop en del, aluminium gods är tydligen inte jätteförtjust i etanolen i bensinen idag, etanol binder vatten, och har tagit isär åtskilliga förgasare som har varit fulla med aluminiumoxid.

hur man förhindrar det har jag dock sämre koll på, men ett halvår borde den klara :) och är det några torra dagar kan den kanske vara glad av att vara ute och rulla en liten sväng runt kvarteret
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav Starstruck » 2014-11-03, 18.04.31

swampmonkey skrev:
Starstruck skrev:
osla skrev:tanka bilen full så du slipper kondens i tanken, låt tanklock vara stängt, annars avdunstar bara bensinen, utöver det är det bara att låta den vara, har dålig koll på förgasarna på din bil, men är de i aluminium kan de mycket väl oxidera ihop en del, aluminium gods är tydligen inte jätteförtjust i etanolen i bensinen idag, etanol binder vatten, och har tagit isär åtskilliga förgasare som har varit fulla med aluminiumoxid.

hur man förhindrar det har jag dock sämre koll på, men ett halvår borde den klara :) och är det några torra dagar kan den kanske vara glad av att vara ute och rulla en liten sväng runt kvarteret

Tack för kommentaren. Tyvärr blir det bökigt och dyrt att tanka fullt med kärran fast i garaget (körförbud), men jag läste att med 5-10 % K-sprit så kan bensinen ta upp eventuellt vatten. Jag ska försöka starta motorn då och då.
Starstruck

UNREAD_POSTav kalle59 » 2014-11-03, 18.59.59

Låt du bli att starta motorn då och då, det ger bara en massa kondens i avgassystemet plus att du frigör en massa frätande ämnen i motor, någon driftstemperatur får du ändå inte upp på det viset så ska du ändå inte köra låt den vila till våren, oljan har du väl säkerligen redan bytt?
Medlem 2077

kalle59

UNREAD_POSTav Marie » 2014-11-03, 19.11.15

Starstruck skrev:Tack för kommentaren. Tyvärr blir det bökigt och dyrt att tanka fullt med kärran fast i garaget (körförbud), men jag läste att med 5-10 % K-sprit så kan bensinen ta upp eventuellt vatten. Jag ska försöka starta motorn då och då.

A och O när man ställer undan ett fordon är att ALLTID fylla tanken helt innan man ställer undan det. Och med några vändor med en eller ett par 20l jeepdunkar så kan du säkert fylla tanken även där den står. Dyrt? Det kostar att ha bil.

Och höga inblandningar av etanol är heller inget att rekommendera i äldre insprutningssystem. Etanolen angriper både lättmetaller i insprutningssystemet, slangar och packningar. Alltså ALDRIG extra etanol i bensinen - bensinbolagen häver redan i för mycket för äldre bilar redan från början. Och OM du trattar i etanol för att skydda tanken mot rostangrepp, så bör du tömma tanken från giftblandningen innan du startar motorn till våren.

Att bara starta upp motorn i garaget skall du DEFINITIVT INTE göra.
En motor som inte varmkörs riktigt så att även motoroljan kommer upp i full driftstemperatur samlar bara på sig sura förbränningsprodukter och kondens i oljan, och DET skadar mer än mycket annat.

Huvudregeln är alltid att en motor som ställts undan till säsongsförvaring skall ALDRIG startas om man inte har för avsikt att köra med den "på riktigt" så att allt blir genomvarmt. Och det blir det inte om du inte KÖR med bilen. Skall den stå riktigt länge är det läge att konservera motorn i stället.

Och givetvis bytte du väl oljan innan du körde in den i garaget? Man vill väl inte låta gamla sura förbränningsprodukter stå och fräta på motorn under vintern?
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav Starstruck » 2014-11-03, 22.12.59

Tack för de raka kommentarerna.

Alltså varken motorstart eller K-sprit i garaget. (Då blir det svårt att åstadkomma en video av motorljudet.)

Ja, nog vet jag att det kostar att ha bil, men får man inte ens tömma tanken på bensin och motorn på olja?

Oljebytet hanns inte med innan bilen hemförlovades. Motorn har knappast startats sedan oljan byttes på en annan verkstad i våras. Det krävdes den nyligen utförda förgasarrenoveringen för start, och sedan dess har motorn nog bara startats två gånger.

Hur konserverar man en gammal Merca? Jag kan visserligen googla, men frågar hellre er.
Starstruck

UNREAD_POSTav kalle59 » 2014-11-03, 23.00.46

Ja nu ska vi kanske inte överdriva konsekvenserna av att man vinter vilar sin bil.
Har du bytt oljan i vår så kan du nog vara lugn, motorer klarar vinter stillestånd utan att det händer något, skulle den däremot stå längre tid ja då kanske man får fundera över vad som ska göras och inte men dom överlever även det.
Dock vill jag bara ge ett råd efter egen erfarenhet och det är det här med tanken full.
På min kompakt hände följande nämligen att tankmätaren fastnade, jag glömde fylla upp den och där stod den hela vintern med kvarts tank, inte alls bra.
Ja sen är det ju en massa andra saker man ska göra inför vintervilan men där avstår jag kommentar eftersom var och en följer sitt huvud, min bil har dock alla vintrar stått på hjulen med undantag för en då jag balanserade kardanen och det har aldrig varit några problem med vare sig däck eller något annat.
Medlem 2077

kalle59

UNREAD_POSTav Marie » 2014-11-04, 00.30.31

Ja, har den inte gått mer än så sedan oljebytet så kan du lugnt strunta i att byta olja innan vintervilan. Och vad soppan beträffar, så köp en 20 l dunk per månad och fyll i :)
Då har du fullt när temperaturen börjar stiga utomhus och det väl släpar efter inne i garaget (då kondenserar det oftast värst)
Tänker du inte låta den stå längre än till våren behöver du knappast konservera ytterligare. Klart att det inte skadar att lyfta den på pallbockar så att däcken slipper belastningen och förblir runda.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav Starstruck » 2014-11-04, 07.29.57

Tack för alla insiktsfulla råd.

Enligt verkstaden ska man ha SAE 20W-50 till gamla bilar. Håller ni med om det?

Priserna varierar som vanligt. Biltema säljer en "Classic" för 199:-/4-liter, och Gigalubes "Classic" kostar 390:-/5-liter (i läcker retrodunk):

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... W50-36928/

Hur många liter går det förresten i en 250/8? (Min instruktionsbok gömde sig för några år sedan, men kommer nog fram någon dag.) Räcker till exempel Biltemas 4-litersdunk, eller ska man köpa Gigalubes 5-liters?

Kalle59 som har en egen /8 kanske vet på rak arm? (Du får också gärna säga vilka stift din kompakt tänder på.)
Starstruck

UNREAD_POSTav Starstruck » 2014-11-04, 07.31.55

Här är länken till Gigalubes "Classic" olja:

http://www.gigalube.se/e-shop/product/4 ... er-390-sek
Starstruck

UNREAD_POSTav kalle59 » 2014-11-04, 18.40.02

Sorry Starstruck, min 3 nolla diesel har inga tändstift bara glödstift :P
Beträffande oljan så räcker nog inte fyra liter, själv har jag 5,5 liter i min.
Sen det här med vilken olja man väljer.
Det är ju helt beroende på hur man använder sin motor, högprestandamotorer kanske känns tryggara att köra på dyr märkesolja men så länge man följer tillverkarens specifikationer så är det nog upp till ens egen plånbok vilket märke man väljer.
Medlem 2077

kalle59

FöregåendeNästa

Återvänd till W 114/115 Compact/8