kalle59 skrev:Personligen skulle jag kolla med Mercedes för att få rätt grejor, nu har du ju lyckats spara en del pengar genom att hämta hem din bil.
Sedan så har du ju rätt till lite rabatter om du är medlem, var i landet bor du?
osla skrev:får man fråga varför du vill byta så mycket. går den inte alls? eller går den dåligt, ojämnt eller vad är det? onödigt byta ut saker bara för att byta ut
Starstruck skrev:osla skrev:får man fråga varför du vill byta så mycket. går den inte alls? eller går den dåligt, ojämnt eller vad är det? onödigt byta ut saker bara för att byta ut
Snarare något ojämnt än dåligt. En bil som stått avställd sedan 1984 kan behöva byta ett och annat i motorrummet. Verkstaden ville byta omnämnda delar för att man inte tyckte att motorn ännu lät riktigt bra efter förgasarrenoveringen. Tidigare gick motorn knappt att starta, lät förfärligt och vägrade gå på tomgång. Då bilen efter verkstadsbesöket kördes in i garaget gick motorn något ojämnt.
Jag försöker i veckan att ladda upp en videosekvens på YouTube (och lägga länken här), så kan ni lyssna på motorljudet.
Tack för era kommentarer hittills. Om ni vill får ni gärna tycka till om jag bör göra något för att förgasare, motor, tank och bensin ska klara vinterförvaringen i varmgaraget så bra som möjligt. Ska jag till exempel öppna tanklocket och/eller hälla något i bensinen?
swampmonkey skrev:Starstruck skrev:osla skrev:tanka bilen full så du slipper kondens i tanken, låt tanklock vara stängt, annars avdunstar bara bensinen, utöver det är det bara att låta den vara, har dålig koll på förgasarna på din bil, men är de i aluminium kan de mycket väl oxidera ihop en del, aluminium gods är tydligen inte jätteförtjust i etanolen i bensinen idag, etanol binder vatten, och har tagit isär åtskilliga förgasare som har varit fulla med aluminiumoxid.
hur man förhindrar det har jag dock sämre koll på, men ett halvår borde den klaraoch är det några torra dagar kan den kanske vara glad av att vara ute och rulla en liten sväng runt kvarteret
Starstruck skrev:Tack för kommentaren. Tyvärr blir det bökigt och dyrt att tanka fullt med kärran fast i garaget (körförbud), men jag läste att med 5-10 % K-sprit så kan bensinen ta upp eventuellt vatten. Jag ska försöka starta motorn då och då.
Återvänd till W 114/115 Compact/8
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster