kalle59 skrev:Hämta hem din bil innan det blir ekonomisk katastrof.
Det kostar att ha en bil på verkstad det vet alla men dom där siffrorna är inte speciellt uppmuntrande utan jag skulle kalla det på gränsen till ocker.
Stift för över hundringen styck, mycket märkligt till den bilen.
Kondensator...löjligt pris, vem tar så mycket, Mercedes?
Tändkabelsats, åt h-vete för dyrt
Tändspole, ja kanske.
Ventiljustering låter väl ok
Bromsok, ja man renoverar väl lämpligast (om det nu går men det gör det oftast) och då blir det klart billigare.
Slutsats: Läs översta raden!
Starstruck skrev:Tack för synpunkterna!
Vad beträffar tändstiften, vilka byttes av en annan verkstad i våras, så säger verkstaden att det ska vara en speciell sort till en så gammal bil. Kan någon på forumet ge en rekommendation?
Åtminstone bakre bromsok finns betydligt billigare på nätet, om ett nytt nu behövs.
Jag välkomnar givetvis ännu flera kommentarer.
Marie skrev:Starstruck skrev:Tack för synpunkterna!
Vad beträffar tändstiften, vilka byttes av en annan verkstad i våras, så säger verkstaden att det ska vara en speciell sort till en så gammal bil. Kan någon på forumet ge en rekommendation?
Åtminstone bakre bromsok finns betydligt billigare på nätet, om ett nytt nu behövs.
Jag välkomnar givetvis ännu flera kommentarer.
Är siffrorna komplett material+arbete så ser jag inte något så himlaskriande ockermässigt någonstans (utöver möjligen kondensatorn och bromsoket). Och vad som är vettigt är den resandes ensak, själv lade jag denna sommar styvt 8000 € på motorrenovering och underhållsreparationer av en bil som sannolikt inte skulle kunna säljas för över 50.000 kr.
Jag skulle ha gjort reparationen du har prisförslag på.
Sen beträffande tändstiften så stoppar många i tändstift med inbyggd avstörningsresistans i äldre Mercedes, och det blir INTE bra. De avstörningsresistanser som skall finnas är redan inbyggda i tändfördelarrotor, tändfördelarlock och tändstiftshattar. Lägger man till resistans i stiften också, får man lätt överslag någon annanstans och DET ÄR INTE BRA. Tyvärr anger bl.a. Boschs rekommendationstabeller oftast FEL stift (resistorstift) till gamla Mercedes. Alltså kan det mycket väl vara en korrekt iakttagelse som verkstaden gjort, att det sitter fel stift i bilen och att de för undvikande av framtida problem bör bytas. Sannolikt en kunnig och omdömesgill verkstad alltså.
Marie skrev:Det finns flera aspekter av kvalitet som du själv insett. Det viktiga är att resistansen i kablarna är rätt, hållbarheten är ju "bara" ett framtida problem.
Jag hade nog väntat med kablarna, de byter du lätt själv senare.
kalle59 skrev:Klart man kan lägga hur mycket pengar man vill på sin kära ögonsten, har man dock begränsat med medel då får och måste man kanske tänka ekonomiskt och framför allt realistiskt.
Återvänd till W 114/115 Compact/8
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst