För mycket soppa på tomgång?

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Re: För mycket soppa på tomgång?

UNREAD_POSTav fullboost67 » 2012-07-15, 02.06.06

Det där är jag osäker på faktist då det va länge sen jag pysslade med orginal så att säga, men om jag inte missminner mig så ska ingen av varvräknar kablarna gå till motstånden utan den kablen som är grön med nån mer färg vit tror jag den kabeln är signal från tändningen och kopplas antingen till tändspolens minus eller som det är från början transistor dornets minus utgång och den andra kabeln får 12 via tändning påslag.

rätta mig om jag trampat snett isåfall
fullboost67

UNREAD_POSTav 8ballsten » 2012-07-18, 09.53.06

fullboost67 skrev:Det där är jag osäker på faktist då det va länge sen jag pysslade med orginal så att säga, men om jag inte missminner mig så ska ingen av varvräknar kablarna gå till motstånden utan den kablen som är grön med nån mer färg vit tror jag den kabeln är signal från tändningen och kopplas antingen till tändspolens minus eller som det är från början transistor dornets minus utgång och den andra kabeln får 12 via tändning påslag.

rätta mig om jag trampat snett isåfall

Det funkade inte heller men jag ska pm:a nån av grabbarna som har en med orginaltändning så kan han ju lätt lyfta på huven och titta vart den svart/gröna går!
Det där med nytt tändsystem verkar intressant, alla verkar vara nöjda om man läser trådarna. Jag får återkomma när det blir dags.

Tändningen är ställd och bra nu men tomgången för hög(hur hög, haha) trots skruven i botten men jag ska byta insugspackningen för han får tjuvluft därifrån.

2955
8ballsten

UNREAD_POSTav snickeri » 2012-07-19, 08.52.38

Den svart/gröna ska gå till minus på tändspolen.
jag har just bytt till brytarlöst system, så jag har det i färskt minne
450 SL -73. Import US 2008
snickeri

UNREAD_POSTav 8ballsten » 2012-07-19, 09.57.08

snickeri skrev:Den svart/gröna ska gå till minus på tändspolen.
jag har just bytt till brytarlöst system, så jag har det i färskt minne

Ok bra, märkligt för jag provade det men det kanske inte blev riktig kontakt ändå!!

Är du nöjd med ditt nya brytarlösa?
8ballsten

UNREAD_POSTav snickeri » 2012-07-19, 11.41.43

Ja, jag är jättenöjd.
Satte på både brytarlösa Ignitor och ny tändspole Flamethrower.
Då kan man koppla bort tändmodulen som sitter under skärmen också.
Man måste också komplettera med ett litet motstånd till varvräknaren för att få den att funka.
Men som sagt, som helhet så blev det ett helt annat liv i bilen!
450 SL -73. Import US 2008
snickeri

UNREAD_POSTav fullboost67 » 2012-07-28, 00.56.14

en liten grej bara att när motorn rusar vid tomgång det är för kan bero på .då det sitter där i luftkanelerna och i området kring varmkörnings automatiken eller va det kallas som ska föreställa dåtidens **tomgångs motor** långt ifrån en sån men ändå.,
åch den omspolas av motorns kylvatten och på så vis flyttas en kolv som frilägger luftpassaget till insuget

för antingen har man plast slangar från 73 eller 74 inte 100 men okay eller så har man metall rör med 27 bultar på som håller tomgångs luft kanalerna på plats.

och där igenom från tillsats luft sliden hör ihop med hela tomgångs mekaniken.

så min gissning är att din kolv har fastnat i öppet kallstart läge och det innebär att D jetronic på den tiden inte kunde kompensera för alldeles för stort luft insläpp och antingen vandrar tomgången up o ner i varv eller så ligger den på mellan 1500 -1700 rpm på tomgång ......

så ta ner och rengör kanske går fixa eller byt ut den

är det inte fel på den så sök läckage i alla slangar kring tomgångs luft kanalerna,

sista vägen är att sätta en antingen bricka eller kork borra 5 mm hål i där och sen funkar det kalas... ett tips .
fullboost67

UNREAD_POSTav 8ballsten » 2012-08-04, 14.22.53

fullboost67 skrev:en liten grej bara att när motorn rusar vid tomgång det är för kan bero på .då det sitter där i luftkanelerna och i området kring varmkörnings automatiken eller va det kallas som ska föreställa dåtidens **tomgångs motor** långt ifrån en sån men ändå.,
åch den omspolas av motorns kylvatten och på så vis flyttas en kolv som frilägger luftpassaget till insuget

för antingen har man plast slangar från 73 eller 74 inte 100 men okay eller så har man metall rör med 27 bultar på som håller tomgångs luft kanalerna på plats.

och där igenom från tillsats luft sliden hör ihop med hela tomgångs mekaniken.

så min gissning är att din kolv har fastnat i öppet kallstart läge och det innebär att D jetronic på den tiden inte kunde kompensera för alldeles för stort luft insläpp och antingen vandrar tomgången up o ner i varv eller så ligger den på mellan 1500 -1700 rpm på tomgång ......

så ta ner och rengör kanske går fixa eller byt ut den

är det inte fel på den så sök läckage i alla slangar kring tomgångs luft kanalerna,

sista vägen är att sätta en antingen bricka eller kork borra 5 mm hål i där och sen funkar det kalas... ett tips .

Tack det ska jag göra!
Att byta insugspackningen kanske inte sänker tomgången med 1000varv när det inte verkar vara något jätteläckage?
8ballsten

UNREAD_POSTav fullboost67 » 2012-08-05, 23.05.29

Om det läcker i genom insugspackningen tex så går motorn oroligt och dåligt och stiften på där det läcker har annan färg osv för det betyder att inte alla läcker och där av olika fyllning i dem cylindrarna som läcker och orsakar därav en dålig motorn gång och sisst men inte minnst dåligt vacuum tack vare att plenumet inte får ett jämt undertryck , desutom sämre undertrycks värde som då i sin tur påverkar direkt undertrycks dosan /mapsensorn som då går mot fet blandning tackvare att undertrycket minskar.

med rusar motorn däremot men går stabilt är läckaget mest troligt någon annanstans som tex i föregående skrivelse.
fullboost67

Föregående

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC