Kölis skrev:Den får för mycket bränsle och troligtvis på alla varvtal. Börja med att kolla bränsletrycket. Jag misstänker att det är en K-jettronic insprut i bilen? Mängdskivan i luftmätararen. ska i så fall stå jämns med konans botten. Om motorn någon gång har misstänt så böjer sig inställningen och den ger fel mängd bränsle.
fullboost67 skrev:Hej jag kan tänka mig som undertryck givaren /mapsensor är med en slang och en kontakt som sitter i området kring broms servo burken på rambenet. slangen kan vara trasig eller deffekt undertrycks givare.
kolla soppatrycket oxå 2.2bar men kan diffa nåt hegto de lungt.
deffekt kylvatten tempgivare eller och luft tempgivaren och det brukar fela oxå för att kabeln där är bruten och fransig i själva hatten som sitter på kontakten =kortis och fel värde till ecu eller så tejpar folk och donar med halv risiga lödningar som kanske inte orsakar det felet men många bäckar små.
om inte annat så kolla genom tändsystem alla jordanslutningar gå genom rubbet systematiskt
Djet är gammalt nu och det har blivit försämring i kabelhärvan som tappar sin lednings förmåga efter tiden och med det lurar ECU med värden som normalt ska komma från komponenterna inte påverkas av härvan, jag säger inte att det är så på din bil men många härvor jag har sett så skulle man få sig en tankeställare och inte undra på att bilen beter sig som den gör OAVSETT allt som är bytt så lirar det inte som det va tänkt
detta på grund av härvan som sabbar grund värdena ....bara en liten notis
fullboost67 skrev:så sant, men det är för mycket för att sota igen stiften och du måste plocka ut dem igen låt säga att även om du vrider up potten på styrdornet på max så ger den plus minus 10 procent.
klart du kan testa om du inte gjort det att justera på styrdornet men tvivlar på att det löser ditt problem
vad som är med undertrycks givaren så om den får fel info av nån anledning så tror ecu att d ex ger mattan för signalen från den visar ett visst utslag och då kan det vara så är det hål i slangen eller brott nånstans så sjunker vacuumet till givaren och fenomenet blir precis som du öppnar spjället
vacuumet sjunker motorn är hårdare belastad så att säga och då kan bilen kanske gå bra när du gasar på tex men sen tomgång och så där fetar den på för vacuumet är fortfarande som du skulle ge gärnet som där av orsak till problem med stift som slår igen eller kraftigt sotar när resten är okay.
Om det inte är den då ,,,jaa då gäller felsökning vidare.
det här jag beskriver ovan är ett ganska vanligt fel faktist
du kan ha motorn på tomgång sen dra av slangen försiktigt från undertryck dosan men inte helt utan så den ligger lite emot om du förstår så sakta prova ta den längre ifrån nippeln och kolla hur motorn beter sig visar den ingen skillnad då har du svaret OCH förutsatt attslangen är hel oxå.
motorn ska gå illa vid det tillfället om slangen är av från nippeln då fetar den på rejält om allt är riktigt.
1 slang av motorn stannar eller går riktigt fett med lågt varv
2 slang på motorn varvar up lite och går stabilt och riktigt
fullboost67 skrev:ofan det där låter inte som det jag beskrev för sånt ligger konstant på fel listan så att säga.
kolla om du har nåt jord fel typ glapp som taskig kontakt ,.
kan till och med vara transistor dornet/ tändmodulen som sköter tändspolen sitter framtill under vänster framskärm mot marken till som börjar dumma sig =fukt. kolla fördelarn kondingen kanske inte fanns på dem senare d jet tror jag utan endast en grön kabel har jag för mig som där sköter triggning av transistor dornet .
du har ingen möjlighet att kolla soppa trycket ?
ta bort kallstart ventilen skaffa en slang koppla slangen där och up med en mätare på torkarna mot rutan så kör du och kollar så att det lirar som det ska så inte regulatorn är stum och sen dummar sig varför jag säger detta är av egenerfarenhet
och det är inte alltid saker upptäcks på tomgång och frivarv utan sen under belastning och körning som kan komma visa sig det mest otroliga man inte ens trott .
vad händer då den dör hur beter sig motorn då ?
Och när den har dött får du gnista soppa om du försöker starta som att har den tendens att tända ? eller är det bara start motor som tuggar utan liv ?
surrar pumpen när du sätter på tändningen som vanligt 1-2 sek .?
för när du startar runt motorn så ska pumpen starta direkt samtidigt som du kör på start motorn.
det sitter en bunt bruna jord kablar på insuget mer mot torped väggen till en 13 bult håller den knippen, lossa den gör rent och använd tagg bricka som du drar fast med sen skit i plan brickor på jord punkter . kolla vattentemp givaren när bilen dött mät ohm talet så du inte har ett avbrott vid viss temperatur eller tok fel värde för om den lever rövare då lägger bilen av och håller på så.
tänk så här att kolla allt innan du startar och jämför sen efter motorn lagt av skriv ner en notis så kan du ev se sen att nåt avviker helt åt helvete så har du nästan svaret där.
lycka till
fullboost67 skrev:okay se där lite nyttig info sitter aldrig fel och jag skulle nog säga jord fel och det kan betyda någonstans i elektroniken , trigger dornet vet jag är läskiga när dem leker kurra gömma med en.
har du möjlighet att koppla förbi den och köra utan för att utesluta ev den biten..
och den sitter skruvad med 2 små skruv i ett litet kontakt bleck.
spännande samtidigt
fullboost67 skrev:ok det gör du rätt i ja fytusan ett elendes elende när det jäklas men jag tror du kommer greja det man ska inte köra fast bara går det snett helt lägger man av bara sova på saken sen brukar det på nåt konstigt sätt ge bra resultat dan efter eller så .
något säger mig att det blir elektrisk avbrott nånstans , när den dog sådär och du vrider på tändningen igen men inte startar motorn utan bara har den på liksom
blir då förmotstånden varma vilket dem ska bli typ riktigt varma efter en liten stund,
det är bland annat det som trigger dornet sköter och är den skum blir dem kalla i det ögon blicket och motorn lägger av. nåt annat den vägen finns inte som sköter det där . brytarna ska trigga igång dornet det är dennes upgift sen ska dornet sköta tändspolens upp laddnings tid/dwelltime inget mer.
kör hårt
fullboost67 skrev:den sitter grovt sett mellan tändspolen och broms servon på rambenet med tre bult .
soppan ja du relät kan det vara ,,det kan vara pumpen som har taskig kontakt,.
det kan vara soppatryck regulatorns mebran som hårdnat och ej fungerar som den ska antingen släpper inte förbi till returen och ger på så sätt för mycket soppa till spridarna , ungeför samma sak som att skruva åt regulatorns juster skruv blir det.
annars släpper den trycket och så sjunker soppan långt unde det du ska ha,. kolla soppatrycket först av allt.
jag har vart med om sånt själv och bilar som kommit till mig ,,då kapar man up regulatorn och får sig en smärre chock rostig fjäder membran hård som plåt så hur fan ska den då funka egentligen.
gör så kolla soppa trycket
Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster