fullboost67 skrev:Det där är jag osäker på faktist då det va länge sen jag pysslade med orginal så att säga, men om jag inte missminner mig så ska ingen av varvräknar kablarna gå till motstånden utan den kablen som är grön med nån mer färg vit tror jag den kabeln är signal från tändningen och kopplas antingen till tändspolens minus eller som det är från början transistor dornets minus utgång och den andra kabeln får 12 via tändning påslag.
rätta mig om jag trampat snett isåfall
snickeri skrev:Den svart/gröna ska gå till minus på tändspolen.
jag har just bytt till brytarlöst system, så jag har det i färskt minne
fullboost67 skrev:en liten grej bara att när motorn rusar vid tomgång det är för kan bero på .då det sitter där i luftkanelerna och i området kring varmkörnings automatiken eller va det kallas som ska föreställa dåtidens **tomgångs motor** långt ifrån en sån men ändå.,
åch den omspolas av motorns kylvatten och på så vis flyttas en kolv som frilägger luftpassaget till insuget
för antingen har man plast slangar från 73 eller 74 inte 100 men okay eller så har man metall rör med 27 bultar på som håller tomgångs luft kanalerna på plats.
och där igenom från tillsats luft sliden hör ihop med hela tomgångs mekaniken.
så min gissning är att din kolv har fastnat i öppet kallstart läge och det innebär att D jetronic på den tiden inte kunde kompensera för alldeles för stort luft insläpp och antingen vandrar tomgången up o ner i varv eller så ligger den på mellan 1500 -1700 rpm på tomgång ......
så ta ner och rengör kanske går fixa eller byt ut den
är det inte fel på den så sök läckage i alla slangar kring tomgångs luft kanalerna,
sista vägen är att sätta en antingen bricka eller kork borra 5 mm hål i där och sen funkar det kalas... ett tips .
Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst