E300 Bluetec Hybrid-såpan

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

Re: E300 Bluetec Hybrid-såpan

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-08-26, 08.45.33

Navigationen är ju helt fantastisk. Hon Siri el va hon heter hör väldigt bra o är tydlig o klar i rösten. Alla förslag som kommer upp tex i POI (points of interest) står på svenska såsom övernattning restaurang etc. Bilen är stor så pojkarna sover jätteskönt i bilen m nedfällda säten. Det är svårt att ta sej in i bilen pga flärparna på sätet o ratten åker därmed tillbaka o fram igen för att krångla sej in. Nu har vi iof legat natt 2 o 3 på hotell Postillion i Groningen men natt nr 1 va så spännande med tältet o barnen i bilen o vi i sovsäckar så nu drar vi härifrån o lämnar bekvämligheten mot DenHaag. Måste doppa foten i Atlant-vatten. Man kan ju spendera hur mycket pengar som helst här men det kan vi inte göra o håller oss till bil o runt den o dissar båt o alltför häftiga upplevelser såsom tivoli mm. Barnen är för små (läs pappa 52 år är för spak för sånt). Amsterdam blir däremot rolig att studera närmare. Igår btw såg vi en man med en joint bakom örat stiga in i en bil o for iväg. Bara en sån sak...
Användarvisningsbild
lillflingan

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-08-26, 16.52.20

Ni verkar onekligen ha en rolig och nära varandra semestertur. Det är inte det exklusiva som räknas, det är mysfaktorn som ni verkar ha av den högre klassen. Kul att läsa din dagbok, ser fram mot morgondagens!
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-08-28, 13.25.01

Nu är vi i Haag o jag har haft en toppfart på 200 men kört kontinuerligt på 160 i timmar med liten trafik. Så därför har jag den delen som jag kört så snabbt samt stadskörning o Sportläge o värmare en förbrukning på 0,71. Måste säga att den överträffar mina förväntningar
Användarvisningsbild
lillflingan

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-08-28, 15.19.04

Ja det låter onekligen mycket snålt i förbrukning. Men tänk på att det är en ny bil, låt den köras in på ett lugnare sätt så kommer den att hålla längre. Det är bara motorn som fullast provas i bänk, inte resten av bilen.
Ser fram mot nästa avsnitt, gärna nån bild om du lyckas med det här..
Göran
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-08-29, 10.31.01

Kölis skrev:Ja det låter onekligen mycket snålt i förbrukning. Men tänk på att det är en ny bil, låt den köras in på ett lugnare sätt så kommer den att hålla längre. Det är bara motorn som fullast provas i bänk, inte resten av bilen.
Ser fram mot nästa avsnitt, gärna nån bild om du lyckas med det här..
Göran

Jo jag körde så med tanke på att köra varierat o nu har jag avverkat den delen. Det bästa med att köra på speedtronic är just att det blir varierat o det verkar va det ända som gällde de första 150 milen. Jag är trots allt på underbara säkra vägar o det har varit glest på bilar. Jag har fått något fel med uppladdning av bilder som va mening att ha med. Ska försöka igen. Här på internationella campingen i Haag går barnen snart 6 o snart 5 på så mycket aktiviteter. De talar inte samma språk men funkar med gruppen lika bra ändå o snappar upp vad de ska göra, måla t-shirts, göra fågelholkar leka lekar o dansa till musik med rörelse. Har varit här i 3 nätter o ska idag till camping i utkanten av Amsterdam. Igår regnade det men idag som liksom i förrgår då vi gick till den enorma stranden till Atlanten. En mysig ort som heter Delft med fina kyrkor ligger nära. Det är otroligt hur nära tillbud o liknande som kan ske i såna småstäder o i övrigt i Holland med sina kanaler. Bilar står så nära att jag endast gör mycket korta parkeringar.
Användarvisningsbild
lillflingan

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-08-29, 10.40.25

Kölis skrev:Ni verkar onekligen ha en rolig och nära varandra semestertur. Det är inte det exklusiva som räknas, det är mysfaktorn som ni verkar ha av den högre klassen. Kul att läsa din dagbok, ser fram mot morgondagens!

Tack så mycket. Jag trodde nån stans i mej att detta kunde ske o leva mysigt igen med både fru, barn o ny bil igen. Jag är lycklig som trots mina 50 har 2 grabbar med 1 års mellanrum därför de har mycket genom att ha varandra o det jag lär den ene lär han den andre o det jag lär den andre lär han den första. Min fru är lycklig också med så många män i sitt liv o vi försöker alla 3 grabbar att inte göra hennes vardag betungande utan istället visa den moderna mjuka stilen mot henne. I bilen gillar vi alla 4 att vara speciellt nu med så mycket komfort. Den stannar automatiskt framför hinder, -bara en sån sak
Användarvisningsbild
lillflingan

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-08-30, 07.25.46

Det är det som kallas familjelycka! Var rädd om den, det finns så många trasiga äktenskap..
Kölis

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-08-30, 18.57.44

Kölis skrev:Det är det som kallas familjelycka! Var rädd om den, det finns så många trasiga äktenskap..

Tack. Jo jag har stor anledning att va rädd om min familj. Så länge min fru o jag pratar om allt så löser vi allt. Här i Amsterdam har inte vädrets makter varit med oss men himmelens Gud har ändå stått oss bi för trots allt har det gått förvånansvärt bra o barnen o plånboken är vid god hälsa. Vi fick en parkering 500 meter fr Centralstationen o sen gick vi genom distriktet o tyckte plötsligt att Sverige är ganska bra men att dessa ändå står för vad de pysslar med. Inget hymmlande här inte. Vi är öppna mot barnen o berättar så gott vi kan. Vi gör denna natt också o sen den sista innan hemfärd. Om det är dåligt väder imorgon kör vi till groningen o gör sista natten på hotellet vi känner till. Men solen tittar ut då o då o detta väder är mycket mer omständigt än vårat midsommarväder. Snabba kast. Jag öppnade huven o kollade oljan som låg på nedersta sträcket o kollade med datorn om trycket i däcken. Enligt den aka det sägas till om det är för lågt. Det ska bli skönt att köra utan packning nästa vecka. Men innan kommer en bränsleförbrukning. Jag har kört fr Sverige o fram o tillbaka i Holland men är bara på 3e tanken. Det är synd att jag fn inte jan leverera bilder men jag har bara min korkade mobil en sk smartphone så det är någe tjall på prylarna. Jag har märkt en tydlig skillnad på vindrutan nu när jag har 2komponent DropOff behandling. Fälgarna är så sotdammiga så hela bilen ser smutsig ut pga dom. Kanske det blir så i början fr bromsarna?
Användarvisningsbild
lillflingan

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-08-30, 19.50.40

Bilen går bra i alla fem filer här mellan Amsterdam o Haag men med så många sidförflyttande bilar hänger distronicen lite trögt. Den gör inte alla inbromsningar heller o det den gör blir för häftiga. Liten besvikelse där alltså. 2dåliga detaljer ytterligare är när förbränningsmotorn kommer igång efter lugn eldrift. Den kommer igång med lite väl mycket besked. Nr 2 : Mugghållaren är av plast o är inte denna vagn värdig. Panelbelysningen är såå läcker o jag längtar till när det fortare blir mörkt på seneftermiddagarna. Det är de små detaljerna som gör denna bil många ggr. Första natten visste jag inte hur jag skulle ha lysreglaget till strålkastarna o på morgonen va det så lite kräm att inte värmaren ville gå igång. På nästa ställe körde jag över barnpusslet i hårdplast (hjärngympapussel) när jag backade. Jag skulle ju inte tabba mej på en enda sak hade jag beslutat men så blev det inte alltså. När man är på millimeterna i städerna så man inte parkerar i kanalen så händer saker hemma vid campingen istället. De är bra här på att ta hänsyn i trafik o på campingarna o trafikinformationen är kanon. Man får under pågående sträcka veta att man kan få vattenplaning någon kilometer längre fram o annan info. Nu är det ganska många på campingarna o så lär det hålla på hela hösten för här är de galna i bil, husbil, husvagn, paraboler och andra manicker. Igår parkerade en person in sin husvagn med en fjärrkontroll i handen. Det finns så mycket grejer nu. Mycket elprylar till hjälp för bilen. Instruktionsboken på datorn i bilen är jättebra men jag får inte skärmen att koppla upp lika fort som min iPhone trotts att den är delad med bilen
Användarvisningsbild
lillflingan

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-08-31, 11.52.48

Ja nu har det hänt något spännande. Bilen har helt enkelt fått spel o levererar en mängd meddelanden så en 24h service tekniker ska komma om en timme o hjälpa oss. Den vill inte ens dra åt sej öronen (sidospeglarna) eller låsa dörrarna. Tur man kan trycka ned låsstropparna vid varje dörr. Återkommer sen o berättar om fortsättningen
Användarvisningsbild
lillflingan

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-08-31, 13.56.45

Kan inte annat än sitta och småskratta för mej själv när jag läser det du skriver, så bar, så bra! Undrar om inte teknikern kommer att komma fram till att du har för låg batteri funktion. Ska bli kul att se ditt nästa inlägg.
/// Göran
Kölis

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-09-01, 13.49.07

Jag fick sån hemlängtan precis just, va konstigt! Jag åkte helt sonika i sträck fr Amsterdam camping till Bro utanför Sthlm där jag nu pustar. Jag hade inte en sus att ett batteri kunde bli svagt på ny bil men det kan jag säga trots en nära döden upplevelse att fr att de fick mina uppgifter i telefon kom det en servicetekniker på 25 min och gav bilen den hjärtmassage den så väl behövde. Jag insåg att jag svalt alla felmeddelande och blev i ansiktet som en make till bilen där vi lika rödbruna i skinnet såg denne tekniker på proffsigt sätt lägga sucket på minnet så jag slapp mer än jag redan hade så att säga...Han åker privat Volvo, -bara en sån sak. Nu kommer det komma en mängd härliga bilder för här hemma åker vi alla lika snabbt på våg o laddar en här en där en upp en ned fort med bredbandsbolaget med sparade lösenord. Jag tänker -"varför tog jag inte med mej datorn och varför inte göra ett besök på IT-cafe? men visst ja glömde. Jag hade ju barnen och framför allt min hustru och vi va ute och campade/va ute i verkligheten" Livet ska fungera utan mobila enheter och där va jag naken för en stund och inte ens kunde låna receptionens telefon och utan att själv behöva en HLR o istället fortsätta in i en telefonkur med en 50 cent peng ringa i ösregn med bilhandlingar i handen på rostig svengelska få till det med en holländare med ett oidentifierat fordon där reg numret va FÖR nytt o istället berätta var o när bilen blev född o att bilen hette Kickan osv med det ena med det tredje. puh jag är hemma igen. Men vilken härlig sväng med bilen det blev. Jag laddar upp bilder ikväll men nu ska jag till Kista o teckna serviceavtalet Excellent med 3200 mil per år. Återkommer
Användarvisningsbild
lillflingan

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-09-01, 15.47.21

Fan vad tråkigt att ni blev avbrutna i er mysiga semester pga det här. Dom här bilarna klarar bara av att sköta sin egen el så länge motorn går, eventuellt lite mer i form av laddare för Iphone och Ipad. använder man bilen som laddare eller förbrukare när motorn är avslagen så blir det så här. Man bör på en camping göra som alla andra, stoppa i sladden till batteriladdaren, den smarta!. Nej du har ingen sådan men Lidl säljer mycket bra underhållsladdare för en mycket låg peng som går utmärkt bra att använda på din bil som camping el typ.
Kul att du har humöret i topp trots allt tycker jag!
Om du nu är hemma och bor på norra sidan så har klubben Ut och Njut på lördag, en mycket trevlig och kul träff som startar i Danderyd och slutar i Norrtälje. Tror du skulle gilla det!
Kölis

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-09-01, 22.11.03

låter roligt med träffar. Har aldrig varit på en sån. Jag fick veta efteråt att man ska köra motorn på i 15 min eller som du skrev ha en bilbatt laddare. Jag tycker det blev lite roligt allt ändå och drog bara 1,5 dag för tidigt. Nu har jag laddat upp dem på ett annat ställe då ladda-upp inte funkade så tryck här: http://imgbox.com/g/0DxVbb5zNv mer eller mycket mer bilder kommer imorgon. Detta är bara t om dag 4
Användarvisningsbild
lillflingan

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-09-02, 13.03.20

här kommer mera foton sammanlagt 237 i samma galleri. Bilderna på 24h service vill jag ge i samband med en ny tråd där jag vill visa att MB:s mobilitetsgaranti ALLTID fungerar och mycket bra dessutom. men håll till godo med dessa http://imgbox.com/g/0DxVbb5zNv t om min fru ställde upp med ett av hennes vackra ansikte-kort
Användarvisningsbild
lillflingan

FöregåendeNästa

Återvänd till Fri diskussion