Vibrationer 60-80 km/h

W 140 S-Klass 1991-1998

Re: Vibrationer 60-80 km/h

UNREAD_POSTav Marie » 2013-11-21, 01.50.31

kalle59 skrev:Jag följer den här tråden och tycker den är både intressant och ganska rolig emellanåt, framför allt blir jag imponerad över passionen över modellen som väl ändå måste anses ha en ruggigt dålig kvalitet med tanke på att vara en Mercedes eller?
Nåväl, det roliga är ändå och tur är väl det att det ändå finns entusiaster som oss som bevarar bilar av alla de slag så jag tycker vi alla som ägnar oss åt hobbyn får en eloge.
Med vänlig hälsning Kalle

Hej Kalle!

Jag upplever nog kvaliteten hos W140 som långt bättre än sitt rykte.
Den har några väl avgränsade problemområden, och får man kommit till rätta med dem, så är det en allt annat än dålig bil.
De klassiska problempunkterna är:
1) Självdestruernade kablage runt motorn. Håller man koll på dem och byter när man ser att isoleringen börjar bli spröd, så är det lugnt sedan, för reservdelskablagen är numera tillverkad av bättre material. Håller man inte koll så är risken överhängande att man skjuter ett eller flera dyra styrdon.
2) Klimaförångaren brukar gå läck. Den originalmonterade förångaren kom pga sin längd i självsvängning, och får utmattningssprickor. Längre fram blev MB på det klara med orsaken och de förångare som levereras av MB är sedan många år kortare och kompletteras med en passbit som fyller ut tomrumet. Därmed bör det problemet vara löst, men ett förångarbyte är antingen ett GDS-jobb i bautaformat eller en riktigt dyr historia.
3) Tändfördelarna i M119-motorn som ju även finns i många andra modeller, är ett rent sorgebarn. Både lock och rotorer tenderar att gå åt i förskräckande takt på många bilar. Någon egentlig lösning finns inte annat än att konsekvent använda BOSCH lock och rotorer, vilka är *minst* dåliga.
4) Kör man bilen "aktivt" så gör bilens stora tyngd att hjulupphängningsbussningarna får en hel del stryk och kanske inte håller mer än sådär 20000 mil.

På plussidan måste sägas att W140 mellan 1991 och 1995 är något så unikt som en Mercedes som rostar väldigt lite. Jag vet ingen annan modell som rostar så lite, och det gör ju att man gärna förlåter den svagheterna jag räknade upp ovan. Sen är ju komforten i en klass som få bilar än i dag kan mäta sig med.
Att den lider av vissa missbrukstendenser vad gäller bensin förlåter man lätt en så go och rar bil. Mitt genomsnitt över 5½ år och 13.000 mil är 1,35 liter/mil.
Senast redigerad av Marie 2013-11-21, 22.02.14, redigerad totalt 2 gånger.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

Re: Vibrationer 60-80 km/h

UNREAD_POSTav J B » 2013-11-21, 13.42.21

En annan sällan nämnd men enorm fördel med w140 och dess tidstypiska syskon är det bekväma insteget. I samtliga nya bilar, MB och andra, slår man huvudet fördärvat i den sluttande A-stolpen och kan inte se ut i sidled.
J B

Föregående

Återvänd till W 140 S-Klass