av AmeliaW109 » 2024-08-18, 22.46.41
Jag har försummat att rapportera diverse framsteg under sommaren 2024. Försöker komma ikapp nu.
Luftfjädringen blev äntligen helt tät! Den har varit ett störande moment under så många år, men nu med nya bälgar runt om, en renoverad nivåventil vid vänster framhjul samt ett otal nya tätningar och o-ringar så står Amelia stolt i flera veckor!
Automatlådan har jag ju jobbat med, bytt väldigt många packningar och tätningar och packboxar. Ändå blev det en pöl med röd olja under bilen när hon stått stilla ett par dagar. Elementärt min käre Gottlieb! Trågpackningen är av kork och måste efterdras med sina 7,5 Nm minst en gång efter byte. Nu är lådan torr inunder.
Motorn då? Jag har inte behövt göra särskilt mycket, maskinen var renoverad någon gång på 1990-talet. Jag efterdrog topplocksbultarna och då avtog oljeläckaget betydligt. Fördelaren var sliten och glapp men jag fick tag i en riktigt bra begagnad för flera år sedan. Med kamvinkel om 18 grader per kontaktsats går motorn precis som ny, som en raket

Som ni kan förstå har jag nu inte mycket mer att göra åt denna fantastiska bil. Därför är jag öppen för att sälja henne till nästa hågade entusiast...
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)