av AmeliaW109 » 2022-09-29, 21.00.34
Idag gick jag igenom och rengjorde diverse delar som kommer till användning när lådan ska återmonteras. Döm om min förvåning när jag granskade de 8 skruvarna som ska fästa turbinen mot motorns drivplatta: Bara 5 av dem är original!!
3 av skruvarna är bytta mot längre, men såvitt jag kan se av tillräcklig kvalitet (8.

.
Problemet med längre skruvar är att de bottnar i det slutna mutterstycket (i turbinen) och därmed inte utgör ett skruvförband när man drar dem till rätt moment. Jag kommer naturligtvis att byta ut dessa felaktiga skruvar.
Apropå Björns inlägg: Att hantera 77 kg växellåda går smidigt när man har byggt en adapter till verkstadsdomkraften *och* observerat att den här automatlådan är lite framtung när turbinen är installerad.
Så med en adapter (av trä) under oljetråget samt ett spännband som håller ned lådan baktill, så kan man låta lådan säkert åka omkring på verkstadsgolvet.
Nu är lådan framme vid bilen och väntar på en sista reservdel. I övrigt är den redo att åka in till rätt position bakom motorn. Då krävs en segelfri höjd om dryga 60 centimeter vid främre sidobalken, precis som förut när lådan drogs ut därifrån.
Att återmontera lådan blir ett trivsamt och ganska trångt precisionsarbete, vi återkommer om det

En ledtråd är att man behöver ett flertal förlängare och även kardanknut till 1/2" hylsorna...
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)