Krypväxel och luftfjädring

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

Krypväxel och luftfjädring

UNREAD_POSTav J B » 2024-05-21, 22.11.04

För flera år sedan besökte jag nybilshallen hos den auktoriserade MB-handlaren. En kombi stod med bakluckan öppen, helt nedsjunken över bakhjulen. Det såg bisarrt ut, lite Citroën-stuk över det. Senare funderade jag om det var en finess, som på vissa taxibussar, att sänka bakändan av komfortskäl. Eller berodde det bara på läckage? Kanske någon på forumet vet bättre? Sedan är det ju mycket man inte begriper. T. ex. varför Mercedes så länge envisades med att ha en extremt låg första växel som aldrig användes utom vid kickdown vid start eller vid tvångsiläggning. Var det med tanke på Alperna i kombination med husvagn? Så luxuösa bilar skulle i stället haft en överväxel för att få anständigt varvtal i motorvägsfart. Ja, det var lite utanför ämnet, förlåt...
J B
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 2010-11-17, 01.57.42

Re: Krypväxel och luftfjädring

UNREAD_POSTav Marie » 2024-05-22, 10.42.55

Jag tycker att båda frågeställningarna tål en diskussion så jag gav det en egen tråd här. Då behövs heller inte ursäkten som jag tonade ned med annan textfärg. /bitr. moderator
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Krypväxel och luftfjädring

UNREAD_POSTav J B » 2024-05-22, 19.19.23

Tack Marie.
J B
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 2010-11-17, 01.57.42

Re: Krypväxel och luftfjädring

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-05-22, 21.14.56

Som ni vet är jag inte förtjust i nya bilar (från 2000-talet ungefär) men jag har förstått att MB har återvänt till luftfjädring på vissa ganska nya modeller. Det kan ju vara bra eller alldeles underbart, om kvaliteten är god. Att sänka bakdelen när man ska lasta kan definitivt vara en finess, om det är en medveten konstruktionsdetalj.

Växlar och slutväxel är ett ständigt dilemma. Vill man ha snabb acceleration från stillastående, eller låga motorvarv vid höga hastigheter, eller kanske både och?
MB med de stora motorerna (M100 m.fl.) har tämligen låg utväxling i slutväxeln (t.ex 2.85:1 eller 2.65:1) medan ettans växel kan ha mycket hög utväxling (3.98:1 på 300SEL 6.3) - ettans växel är då endast avsedd för snabbast möjliga acceleration med fullgas från stillastående.

Behöver man en såpass högt växlad etta? Nja, den räcker ändå inte riktigt för att köra ifrån en Tesla med fulla batterier, men den ger ändå en skön känsla när man kör ifrån någon Amerikansk muskelbil av samma ålder, som med sin stela bakaxel inte lyckas få ner hästkrafterna i marken :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till Fri diskussion

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron