http://www.academia.edu/10646836/Theore ... d_with_DMEdär har du en undersökning på din motor ifråga, om314 har tydligen inte glödstift, och insug genom ventilkåpan efter lite slöläsande, stämmer?
är det en direktinsprutad motor, så har du tidigare vrid, och kortare varvregister kontra en förkammarmotor, vilket beroende på bakaxelutväxling spelar mindre roll, du har procentuellt ett stort register iaf.
---
either way, undersökningen jag länkade tittar på skillnaden mellan diesel och dimetyleter (gas)
vridet ligger ungefär på samma nivå oavsett bränslet, men det är inte det som är jätteintressant, utan vridet de uppmätt på veven,
kortfattat om314
max vrid 220nm vid 1500rpm, 200nm vid 2000rpm
max effekt drygt 64häst vid 2800rpm.
slag: 127, borr 98 (ungefär åtminstone)
så, det är helt klart en vridstark motor, hur mycket väger din buss? utförande?
en om606 med turbo påstoppad är kanske inte en så dålig ide, men det beror ju på hur motorutrymmet är med plats.
grenrören går att hitta för någorlunda vettigt pris, gå med i Mercedes-delar på facebook och släng ut en förfrågan Sami Malinen är en av de som kan ha ett grenrör (har till 605iaf) runt 1500:- för turbo+grenrör är typ ett "vanligt" pris.