Projekt motorbyte - MB 508 husbus - Vilken motor?

Håller du på med renovering, eller hört talas om nån trevlig träff, berätta gärna.
bilder får laddas upp på extern sida, och sedan länkas hit, den inbyggda bildhanteraren fungerar INTE

Projekt motorbyte - MB 508 husbus - Vilken motor?

UNREAD_POSTav dave333 » 2015-05-18, 12.28.55

Hej!

Söker förslag på donatorbil / motor jag skall välja till min husbuss mb 508.
Idag sitter en 240d motor, troligtvis från 74a.

Överväger en om602 eller om605. Kommer använda mekanisk pump om det blir 605.

Här är ett liknande projekt med 602 .
http://mb508.forum24.se/mb508-about289.html&highlight=250d

Utväxlingen är nu hyfsad, går bra att snitta 80km t men inte mer.


Bild
Senast redigerad av dave333 2015-05-20, 11.55.15, redigerad totalt 3 gånger.
dave333
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2014-05-08, 09.43.15

Re: Projekt motorbyte - MB 508 husbus - Vilken motor?

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2015-05-18, 12.51.14

får du med växellåda, femväxlad så vinner du ju även överväxel på lådan, och då kan det ju vara värt med en femcylindrig för att ha lite mer umpf, trots den högt växlade differentialen.

fyrventilarna har mer vrid vid lägre varv, samt går snålare, och sugmotorerna på fyrventilerna har oljeskvättare under kolvarna tillskillnad från tvåventilarna som enbart har det på turbomotorerna.

en 605 eller 606 turbomotor är generellt sett klart dyra, medans 602turbo och 605 sug är betydligt billigare. överväger du turbo alls så är en 605sugmotor med turbogrenrör ett vettigt alternativ.

fyrventilarna från w124 har alla mekanisk pump förövrigt.


---
växellådan från en om61x motor passar inte på en om60x motor. startmotorerna på motsatt sida.


har bilen servo? kolla trycket på den så du inte blåser styrsnäckan, tror w123an går på typ 65bar, där w124an går på 110bar och w210an var ännu mer, minns inte men typ 160-200 någonstans kanske.

vet folk som blåst ur alla packboxar i styrsnäckan med fel motor :P
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Projekt motorbyte - MB 508 husbus - Vilken motor?

UNREAD_POSTav dave333 » 2015-05-18, 13.10.17

Tack för tips
Är inne på det du skriver, om605 verkar finnas i överflöd. Och turbo kan man alltid montera i efterhand, vad jag förstår skall det inte vara något problem med att montera turbo på en sug om605.

Projektet jag länkar till har gjort en hyfsad smidig installation med om602. Så Frågan är vad som skiljer sig på om602 och om605, är det helt olika motorer? Är det samma underdel kanske tråget även är detsamma, det skulle underlätta installation.

Tanken är att flytta med låda så man kommer åt överväxel. Har idag ingen servo men det blir nog att ta från donatorbilen.
dave333
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2014-05-08, 09.43.15

Re: Projekt motorbyte - MB 508 husbus - Vilken motor?

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2015-05-18, 15.38.05

dave333 skrev:Tack för tips
Är inne på det du skriver, om605 verkar finnas i överflöd. Och turbo kan man alltid montera i efterhand, vad jag förstår skall det inte vara något problem med att montera turbo på en sug om605.

Projektet jag länkar till har gjort en hyfsad smidig installation med om602. Så Frågan är vad som skiljer sig på om602 och om605, är det helt olika motorer? Är det samma underdel kanske tråget även är detsamma, det skulle underlätta installation.

Tanken är att flytta med låda så man kommer åt överväxel. Har idag ingen servo men det blir nog att ta från donatorbilen.


alla om60x motorer är i grunden samma.
alltså sålänge de har samma antal cylindrar.

en om602 och en om605 har i princip identiskt block, men olika toppar. har en bekant i turkiet, där det är olagligt att byta "blocket" så han tog sin 602a, stoppade i 605ans kolvar och moddade toppen så att oljekanalerna gick riktigt till 602blocket.

går det att få ner en 602a, så går det att få en 605a, turbogrenröret till en 605a är bra kompakt, så borde gå om det gå ner en sugmotor.

och ja, om605an i sugvariant går alldeles utmärkt att turbokonvertera, den tål även effekt väldigt bra, så att rulla husbuss kommer den klara fint
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Projekt motorbyte - MB 508 husbus - Vilken motor?

UNREAD_POSTav dave333 » 2015-05-18, 16.02.22

Tack för hjälpen!
Då är det kanske inte så mycket att fundera på, vet någon om oljetråget skiljer sig något? Är det samma botten del så bör man annars kunna flytta över!
dave333
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2014-05-08, 09.43.15

Re: Projekt motorbyte - MB 508 husbus - Vilken motor?

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2015-05-18, 19.25.47

dave333 skrev:Tack för hjälpen!
Då är det kanske inte så mycket att fundera på, vet någon om oljetråget skiljer sig något? Är det samma botten del så bör man annars kunna flytta över!


ska gå att flytta över ja, verkar passa emellan i princip alla, bekant har stoppat om606 w124 tråg på m104a t.ex.

men ta en extragoogling innan du köper dyrt vetja.
superturbodiesel.com kan du nog lägga upp en tråd på (på engelska dock)
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Projekt motorbyte - MB 508 husbus - Vilken motor?

UNREAD_POSTav dave333 » 2015-05-19, 08.32.00

Tack!

En fråga om varvtalet / effekt, 240d kontra om605, någon som vet hur registret ser ut.
dave333
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2014-05-08, 09.43.15

Re: Projekt motorbyte - MB 508 husbus - Vilken motor?

UNREAD_POSTav osla » 2015-05-19, 11.19.01

jag tycker 240D:n drar betydligt hårdare från tomgång. både 602 och 605 ska varvas duktigt innan dom vaknar till liv
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Projekt motorbyte - MB 508 husbus - Vilken motor?

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2015-05-19, 12.21.36

i sugvarianter:
om606an ger drygt 210nm från 2200-4600rpm,
om605an peakar på 170nm vid 1800rpm (och borde ligga ungefär likadant i kurva som 606an
om604an på 2 liter ger 135nm vid 2000rpm, ungefär samma siffror som om616 ligger på.

om60x motorerna i sugvariant peakar i hästar vid 5000rpm,
om61x motorerna i sugvariant av tidiga varianten har maxeffekt vid 4000rpm
om61x motorerna av sena varianten vet jag inte när max hästar är men buttometern säger att det är lite högre på skalan. (säg 4500rpm)


både 617 av sena samt tidiga varianten hade ett maxvrid på 172nm vid 2400rpm
Vilket står sig någorlunda bra mot 606ans 210nm (25% mer) båda motorerna på 3 liter, skillnaden ligger dock precis som Osla påpekade i att 606an har en helt annat register på lite högre varv, 136häst mot 88, en 54procentig ökning (tydligare om man skulle jämföra en bil på 200häst, eller 300häst. )
606an ger 25% mer vrid kring 2200rpm, och 54%mer på toppvarven om vi jämför med en stjärnkolvare, på en tidig motor är skillnaden i vrid 25% och häst 70%

procentuellt så borde skillnaden mellan om605an och om616an vara ungefär likvärdig som skillnaden mellan 606 och 617

så ja, du har mer känsla av bottenvrid på en om616, men det för att den "helt" saknar spets i toppen.

---
ps. i turboutförande med dess förhållandevis lugna ladd, ger 606an 330nm från 1600rpm.

--
har du tid/ork att fixa, om605a sugmotor med turbogrenrör, lätt ladd, lätt uppställd pump, femväxlad med dubbelmassesvänghjul, då borde det gå att få både någorlunda snålt, umpf att komma iväg, och gå tyst, mjuk och fint.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Projekt motorbyte - MB 508 husbus - Vilken motor?

UNREAD_POSTav dave333 » 2015-05-19, 13.45.52

Grymt bra forum med genomtänkta svar, tack för det :)

Dubbelmassesvänghjul? Detta är något jag inte hört om tidigare, gissar det är mera vikt vilket skulle vara en bra ide på bussen, skall googla och se vart jag hittar dom.
Vilken effekt går det att få ut med original pump vid installation av en original turbo ?
dave333
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2014-05-08, 09.43.15

Re: Projekt motorbyte - MB 508 husbus - Vilken motor?

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2015-05-19, 14.33.53

dave333 skrev:Grymt bra forum med genomtänkta svar, tack för det :)

Dubbelmassesvänghjul? Detta är något jag inte hört om tidigare, gissar det är mera vikt vilket skulle vara en bra ide på bussen, skall googla och se vart jag hittar dom.
Vilken effekt går det att få ut med original pump vid installation av en original turbo ?


dubbelmassesvänghjulet är inte tyngre egentligen, men har "två massor" upphängda i varandra, som sålänge det är i skick minskar ruskningarna från motorn ut i drivlinan ganska markant.

istället för att ha ett stumt svänghjul, så har man två svänghjul, där det ena sitter fast i motorn, det andra i drivlinan, och sen tar de upp småskaket emellan sig. sålänge de är i bra skick så går det fint, men ja, fungerar fint med ett vanligt enkelmassehjul med.

växellådorna är dock olika, antingen för enkelmasse, eller dubbelmassesvänghjul, så grejerna passar inte emellan.
lamell, tryckplatta, urtrampningslager och låda är alltså låsta till rätt typ av svänghjul, två sorters setup alltså.

---

effektmässigt, en 605turbo har 150häst, men då med 6mm element i elektrisk radpump.
sugmotorerna med mekaniskradpump har 5.5mm element, så även fast man kan ställa upp en del, så når man inte hela vägen riktigt, framförallt om man vill ha kvar motorkaraktär.

var och tittade på en w123a med om605sug, turbokonverterad, lite större turbo (gav ladd tidigt) och med 6mm element i mekanisk pump, bänkad till 270häst (på veven) så 230 på hjulen kanske. gick gött!

säg att en 140-150häst är görbart med mekpump 5.5mm element på turbokonverterad om605a är ett vettigt mål, med bibehållen tomgång, stabilitet osv osv.

w126 SECen med om605 turbokonverterad, har kvar 5.5mm pumpen, 2.47 i differential, hastighetsmätaren visar därför helfel 1600rpm i 100km/h ungefär på femman, inte direkt kraftlös på så låga varv iaf.
https://www.youtube.com/watch?v=p02bR_P1L_s
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Projekt motorbyte - MB 508 husbus - Vilken motor?

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2015-05-19, 14.41.29

tog förövrigt ett videoklipp av min 240d med 3.07 i bakaxel.
https://www.youtube.com/watch?v=ab27eba8TKY
fullgas hela vägen, så ser du hur motorkaraktären är på ett ungefär vid riktig körning

den är tröttare än 240dieseln med 2.88a i bakaxel, denna har lite senare ställd pump, och antagligen onödigt lågt ställd pump (går inte att presetera ett sotkorn typ)
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Projekt motorbyte - MB 508 husbus - Vilken motor?

UNREAD_POSTav dave333 » 2015-05-20, 11.48.46

Tack för hjälpen, har just hittat en i Finland som är i full fart med att monterar en om603 i sin husbus (samma modell). Fungerar det smidigt så kanske man skulle köra på om606 i stället.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204428045927315&set=pcb.10152926071108037&type=1&theater
dave333
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2014-05-08, 09.43.15

Re: Projekt motorbyte - MB 508 husbus - Vilken motor?

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2015-05-20, 12.25.19

dave333 skrev:Tack för hjälpen, har just hittat en i Finland som är i full fart med att monterar en om603 i sin husbus (samma modell). Fungerar det smidigt så kanske man skulle köra på om606 i stället.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204428045927315&set=pcb.10152926071108037&type=1&theater

3
Om du inte tänkt dra ett tungt släp och växla om bakaxeln har jag svårt att se vinsten.

Motorn är otympligare, klumpigare att få upp, och drar mer soppa.
Tänker jag iaf, en husbuss kommer ju upp i fart, och ska mest ligga och cruisa,

Får du på turbo skulle en om602a räcka och bli över.

Drog hem en w126a full med delar bakom min w123 med om602turbo, i de backar lastbilarna tappade fart och växlade ner, så höll den 100km/h och accelererade med monsterlasset.

Enda anleedningen i min värld att gå från om605/602 till 606 är ifall du är ute efter motorgången.
Att ha plats nog att byta glödstift, vacumpump samt skruva upp och ner växellåda enklare är inte att försumma
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Projekt motorbyte - MB 508 husbus - Vilken motor?

UNREAD_POSTav Kölis » 2015-05-20, 19.06.06

Det där är en gammal get med skjutrutor istället för vevade rutor. Orginal, som min var, så hade den en fyrcylindrig lastbilsmotor på fyra cylindrar och 80 hästar, därav beteckningen, 5ton totalvikt 080 hästkrafter. Ingen racer men seg och med ett vridmoment som få, har för mej att motorn var på 4 liter. Det var väl bara bensinvarianterna som hade personbilsmotorer? En mindre diesel med kanske lika många eller fler hästar får jobba ihjäl sig med det lasset då vridet och volymen saknas. Jag hade den som kombinerad husbil, endurobuss och racingbuss med boggisläp och racing bil på det i ca 10 år. Inget spjut men orkade allt inklusive släp i 90, det satt däck med högre profil på den. Saknar den fortfarande...
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Nästa

Återvänd till Något på gång?

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster