Vad har du gjort med din W140 idag?

W 140 S-Klass 1991-1998

Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Marie » 2017-06-01, 02.09.36

Inte idag kanske, men under den gångna långhelgen....

Jag är visserligen originalfreak, men ibland så irriterar man sig såpass mycket på svagheter att man till slut gör något åt dem.

Jag har en längre tid irriterat mig på två saker, så nu tog jag tag i det hela och vidtog åtgärder.

1. Signalhornet låter som en moped...

Jag fick i julklapp ett presslufthorn "Stebel Nautilus Truck horn". Nu var stunden inne att montera detta. Efter en bra stunds funderande lyckades jag hitta en plats där det både sitter torrt, skyddat och faktiskt får plats. Det blev framför/nedanför duoventilen:

Bild

Det fanns användbart hål i duokonsolen så jag har inte behövt borra någonting, utan det är bara att skruva bort och koppla ur det tilläggskablage jag byggt, så är allt åter original.

Och så här låter det nu:

https://youtu.be/w4fYzNPSgKM

Jag blev tämligen nöjd med resultatet...
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Marie » 2017-06-01, 02.11.27

2. Jag har retat mig på att ljuset inte är överdrivet bra, i synnerhet är helljuset i stearinljusklass trots att jag använder högutbytesglödlampor. Detta är ju inte så underligt. Daimleringenjörerna har ju i sin outgrundliga visdom skapat en minimal helljusreflektor med egen H1-lampa i nedre delen av halvljusreflektorn. Sen har jag på flera håll läst att strålkastarna efter facelift skall ge betydligt bättre ljus. Dels är det modernare friformreflektorer, dels har man möblerat om mellan ljusfunktionerna. Halvljuset är på samma plats som tidigare, men har uppgraderats till H7-lampa (tidigare var det H1), men viktigare är att dimljuset och helljuset bytt plats. På de nya är dimluset i de ynkligt små reflektorerna nedanför halvljuset, medan helljuset hamnat i de rejäla reflektorerna in mot kylargrillen, där dimljuset tidigare huserade. Alltså ungefär som på 500E.

Bara att sätta igång och skruva. Här är jag halvvägs i arbetet. Höger strålkastare är utbytt.

Bild

och en stund senare är även den andra på plats. Och så här blev resultatet. Halvljus:

Bild

och helljus:

Bild

Givetvis behöll jag de orenge blinkerslyktorna från före facelift. Jag vill ju inte förvanska utseendet hur mycket som helst. Och det färdiga resultatet blev ju inte så tokigt:

Bild

Provkörningen i mörker fick vänta till klockan ett på natten, för att det skulle bli åtminstone nödtorftigt mörkt. Och jag blev mycket nöjd. Skillanden blev enorm, i synnerhet på helljus.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Greger » 2017-06-01, 22.50.15

ok ja du verkar ha skoj ,
själv ska ja börja å ställa i ordning min 600 coupé nu i helgen.
ja har köpt en fyrdörrars 600 å en coupé 600 å ska flytta över kabelhärva å spjällhus å ja hade lite tur att de va samma boschnummer på båda å sen ska de bli åka av,
Greger
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2016-07-10, 12.54.54

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2017-06-04, 21.10.08

Blev aningen chockad av att läsa om lyktorna på W140. Helljus med H1 i en liten reflektor i huvudstrålkastaren, jamen så gjorde ju vissa tillverkare i slutet av 1960-talet när H1 var den enda typ av halogenlampa som fanns! Citroën ID/DS hade denna lösning, men då med svängande extraljus som komplement till den lilla helljusreflektorn.

Vad var det för fel på H4 ? W140:s föregångare W126 hade H4 med stora rejäla reflektorer, likaså W/S124. De lyser fortfarande bra, men naturligtvis inte lika starkt och blåvitt som de nyare modellernas Xenon eller tillochmed LED-ljus.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Marie » 2017-06-04, 22.02.45

AmeliaW109 skrev:Blev aningen chockad av att läsa om lyktorna på W140. Helljus med H1 i en liten reflektor i huvudstrålkastaren, jamen så gjorde ju vissa tillverkare i slutet av 1960-talet när H1 var den enda typ av halogenlampa som fanns! Citroën ID/DS hade denna lösning, men då med svängande extraljus som komplement till den lilla helljusreflektorn.

Vad var det för fel på H4 ? W140:s föregångare W126 hade H4 med stora rejäla reflektorer, likaså W/S124. De lyser fortfarande bra, men naturligtvis inte lika starkt och blåvitt som de nyare modellernas Xenon eller tillochmed LED-ljus.

Inte vet jag vad nån Herr Doktor Ingenieur i Stuttgart tyckte att det var för fel på H4?
Jag minns att snuten därhemma hade den typen av runda sjutummare på sin Amazon kombi i slutet av sextiotalet. Som du säger var ju det en nödlösning för att kunna sätta halogenljus på bilar med enkla strålkastare då när halogen precis blivit godkänt för halvljus, men H4 ännu inte kommit. Rent teoretiskt kanske man kan få bättre ljus med två glödlampor på helljus, men i praktiken blir helljus med så liten reflektor inte värt namnet. Lika tyvärr är att en H4 blir för varm om man skulle använda båda glödtrådarna på helljus, annars borde det varit kanon.
Men lyckligtvis gjorde Mercedes om - och gjorde rätt - när man möblerade om i strålkastarna i samband med facelift. Men gåtan är ju stor att man inte gjorde rätt från början??? Man hade ju lösningen att använda den plats som klassiskt varit dimljus till helljus redan på W124 500E.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Marie » 2017-06-21, 02.17.39

Det här blir inte bara idag utan mera den senaste veckan...

I lördags var det ju den sedvanliga Oldtimertreffen vid Naturschwimmbad i Radnig. Helmut var ju givetvis med och det blev en liten grupp Mercedes där. Fem totalt varav fyra stod tillsammans. Som synes fr.v. W123, W108, W111, W140 samt utanför bild i nästa rad en C123.

Bild

Dessutom fanns där ett par tämligen ovanliga fåglar. En Jaguar XJ12 serie I, enligt uppgift en av 7 återstående i världen:

Bild

och så en Jensen Interceptor cabriolet:

Bild

Sen blev det idag ett besök hos V3tech i Villach. Det skulle ju konsulteras inför årets planerade hälsovårdande insatser. Jag har svårt att föreställa mig en Mercedes märkesverkstad med ett mera varierat kundunderlag. Det skiljde 60 år mellan den äldsta och den nyaste bilen som var inne för någon form av åtgärd. Äldst var en W105 från 1957 och den nyaste var en av årets C117, och däremellan fanns det bland mycket annat W123, W116, W220 och R129.

Bild

Bild

Bild

Bild

Helmut hade också en liten pratstund med ett jämngammalt storasyskon en 500SEL också byggd 1991

Bild

Jag vill passa på att tacka Mimmi för bilderna.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Marie » 2017-06-29, 23.48.17

Hämtat bilen på verkstaden efter byte av bränsletank.

För sådär 8 år sedan kärvade backventilen i tankavluftningen med påföljd att det blev undertryck i tanken i stället för det lätta övertryck det normalt är. Resultatet var att tanken sögs samman och krympte. Jag blåste upp den med tryckluft igen efteråt och fick upp den till att rymma 80 liter mot de ursprungliga 100.

Nu hade jag hittat en beg tank hos min hov- och livskrotare utanför Graz, så det var dags för tanktransplantation (plus en del övriga serviceåtgärder) Efter att jag hämtat bilen körde jag till macken och några hundra meter innan jag nådde dit tändes varningslampan för reservnivån då det skall finnas 15 liter kvar. Och se på phan, jag lyckades slatta i 84 liter, dvs tanken verkar alltså verkligen återigen rymma 100 liter. Jag har nog aldrig jublat så mycket över att ha tankat 84 liter någon gång!

På en bil som W140 är 100 liter bränsletank definitivt inte för mycket, och 80 liter har många gånger, när man kört med släp, kännts nervöst ynkligt räckviddsmässigt.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Marie » 2017-07-12, 23.07.00

Varit ute och kört en sväng. Tvärs över Alperna från syd till norr, från ett stenkast från italienska gränsen nere i Kärnten till närheten av Linz i Oberösterreich. Gissa om mungiporna nästan möttes i nacken när jag såg sådana siffror på färddatorn...

Bild

Turen handlade om att inköpa en del inredningsdelar i rätt färg för min 140, mestadels "bra att ha för säkerhets skull"...
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Marie » 2017-07-20, 00.05.35

Fått bytt ut tändningslåset (hela klabbet; låscylinder, rattlås och elkontakter). Nu slipper jag förhoppningsvis vara skiträdd att inte lyckas vrida runt det, det har kärvat och bråkat någon vecka nu. Men det tog ju ett tag att få levererat nya cylindrar, stiftade enligt den befintliga nyckelkodningen. Jag beställde dessutom nya nyckelax med rätt fräsning till båda IR-fjärrnycklarna, så nu känns det som en sprillans ny bil när man vrider om nyckeln i tändlåset.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Marie » 2017-07-22, 00.27.48

Låtit den sniffa bergsluft ordentligt...

Några mil riktig kostig. Vägen syns som en hylla i sluttningen. Här är det ju ganska långsluttande. Längre ner går vägen på en klipphylla och har fjorton hårnålskurvor.
De närmsta bergen i bakgrunden är i Italien och de allra bortersta av de kala bergen är i Slovenien. Höjden vägen går på är här 1800 möh. Ganska nära trädgränsen alltså.

Bild

Den vägen leder fram till den här lilla fäboden och slutar där. Idylliskt, inte sant?

Bild

Och så några bilder tagna på vägavsnittet i första bilden:

Bild

Bild

Bild
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Kölis » 2017-07-22, 09.45.54

Lite trångt vid möte men det kanske inte blir det då det är en återvändsväg?
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Marie » 2017-07-22, 13.23.26

Trångt? Det där är ju en mötesplats!
Just där jag fotograferade är vägen ovanligt bred och jämn. Vid möte - och sådana blir det - får endera bilen ofta backa några hundra meter innan det blir en punkt där man med infällda speglat kan tränga sig förbi med utnyttjande av varje tillgänglig millimeter och en bit av diket. De flesta bilar man möter är Suzuki Jimny eller andra miniterrängbilar och de är ju inte så breda. Det var väl sådär 5-6 möten i vardera riktningen. En S-klass väcker viss uppmärksamhet på sådana här ställen om man säger så...
W140 är dock av en generation då markfrigången fortfarande var anständig, och undersidan saknar lömskt låga punkter, så den tar sig fram riktigt bra. Fast det går ju åt närmre 3 liter per mil...
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav kalle59 » 2017-07-22, 15.24.27

Förlåt men 3 l/mil, har den dubbla motorer :P
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Marie » 2017-07-22, 16.59.17

kalle59 skrev:Förlåt men 3 l/mil, har den dubbla motorer :P


Kör du uppför en nivåskillnad på 1200m på vägar i den kalibern, där bara 1an och 2an används, så....
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2017-08-12, 18.56.19

Marie skrev:
kalle59 skrev:Förlåt men 3 l/mil, har den dubbla motorer :P


Kör du uppför en nivåskillnad på 1200m på vägar i den kalibern, där bara 1an och 2an används, så....


Så låter inte tre liter milen speciellt farligt, misstänker att det är ungefär vad en 740 slukat med, men klart sämre komfort ;)
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Nästa

Återvänd till W 140 S-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster