Vad har du gjort med din W140 idag?

W 140 S-Klass 1991-1998

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Kölis » 2021-08-17, 09.28.40

Grattis!
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Marie » 2021-08-21, 10.04.56

Tack för gratulationerna!

Helmut var ons-tors på sin ett år försenade årliga spa-kur i Villach. Han har på senare tid känts lite orolig på vägen. Bussningarna i båda nedre länkarmarna bak var slut, och stötdämparna bak och krängningshämmarstagen bak likaså, förutom att det var dubbelsidigt fjäderbrott bak, för vilken gång i ordningen har jag tappat räkningen på.

När bärarmarna var nere för ipressning av nya bussningar kom den riktigt glada överraskningen. De var båda genomrostade i fjäderläget. Visserligen "bara" den övre plåten av de båda som bärarmen är uppbyggd av, men totalt omöjligt att se så länge fjädern är på plats, så ingen skugga må falla på Carspect. Detta visar dock hur lömskt många mercedesmodeller är konstruerade. Synnerligen trafikfarliga fel kan utvecklas i godan ro utan att bilbesiktningen har minsta chans att upptäcka dem. Extra lömskt är det på bl.a. W140 där undre plåten på bakre bärarmen dessutom är inklädd med en plastskål....

Båda plåtarna i bärarmen skulle alltså kunna rosta bort under fjädern utan att det ger anmärkning i besiktningsprotokollet!
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Marie » 2021-11-09, 00.19.53

Vi skulle över veckoslutet åka och hälsa på en av mina söner med familj borta i Kalmartrakten. Tankade på Gulf i Skene och då fungerade dörrtillslutarna som vanligt. När vi några timmar senare stannade för att handla lite hos ICA i Lessebo, var dörrtillslutarsystemet stendött.
Inte mycket att göra åt det där och då. Bara att smälla igen dörrar och koffertlucka som på en svennebil.
Vi kom hem sent i går kväll, så felsökning och reparation fick anstå till idag. Pumpmotorn till dörrtillslutarsystemet hördes svagt, svagare än vanligt faktiskt. Nåja, då var det i varje fall inte fråga om något elfel, och pumpmotorn verkade ju surra, så den hade åtminstone inte heller brunnit - en icke helt ovanlig felkälla annars.

I det läget kändes det väldigt skönt med ett välsorterat reservdelslager i källaren. Bara att gå ner och leta i listorna efter i vilken låda det skulle ligga en fabriksny pumpenhet, och sen ut och riva inredningen i kofferten så att man nådde fram till pumpenheten, som någon Herr Dr. Ing. i Stuttgart i sin visdom beslutat gömma undan långt in mellan bränsletanken, hatthyllan och vänster hjulhus. Efter utbyte av pumpenheten fungerade dörrtillslutarsystemet åter. Så var det bara att återmontera all inredning i kofferten.

Nyfiken som jag alltid är, beslöt jag att obducera den defekta pumpenheten. Kunde det vara så enkelt att en slang mellan pump och ventilblock spruckit eller hoppat av någon nippel?
Tyvärr var det inte så simpelt. Efter lite komponentdemontering valde jag att öppna själva pumphuset. Då stod felet fullständigt klart! Pumpen är en impellerpump /edit: lamellpump/ och impellerhjulet /edit: lamellhjulet/ var spräckt i flera delar. Impellerbladen /edit: lamellerna/ var slitna och mycket korta. Troligen hade ett av dem blivit så kort att det kantrat, och slagit sönder impellerhjulet /edit: lamellhjulet/ . Detta borde man ju kunna fixa till, eller hur?

Jag hade ju hösten 2008 behövt byta ut pumpenheten eftersom pumpmotorn brunnit. Den gången bytte jag till en begagnad pumpenhet från Marcussons Bildemontering. Eftersom jag ju mycket sällan kastar bort någonting som kan innehålla användbara delar, borde den gamla pumpenheten finnas någonstans på lagret den också. Bara att leta i listorna igen.

Jodå, mycket riktigt, den fanns den också. Grävde fram den ur en annan lagerlåda, och demonterade även denna. Öppnade pumphuset och kunde konstatera att impellerbladen /edit: lamellerna/ i denna knappast uppvisade något slitage alls och impellerhjulet /edit: lamellhjulet/ var helt. Eftersom skruvarna som håller samman pumphuset även håller fast detsamma vid elmotorn var det enkelt att transplantera den friska pumpen till den friska elmotorn, så att jag återigen har en fungerande dörrtillslutarpumpenhet att stuva undan på lagret. Även den nu ännu trasigare pumpenheten sparar jag. Den innehåller ju fortfarande ett friskt ventilblock, och ett friskt elektronikkort, och de kan ju komma att vara bra att ha, någon gång i en okänd framtid.... :oops:
Senast redigerad av Marie 2021-11-10, 13.41.05, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Korrigering av pumptyp.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-11-09, 20.51.27

Intressant historia och bra grävjobb!

Du nämner impeller och då går tankarna osökt till båtmotorer, där är impeller en vanlig och populär slitdel. reservdel.
Så finns nämnda impeller (till pumpen på W140) att köpa som reservdel? Det vore väl inte att begära för mycket...
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Marie » 2021-11-09, 23.08.58

AmeliaW109 skrev:Intressant historia och bra grävjobb!

Du nämner impeller och då går tankarna osökt till båtmotorer, där är impeller en vanlig och populär slitdel. reservdel.
Så finns nämnda impeller (till pumpen på W140) att köpa som reservdel? Det vore väl inte att begära för mycket...


Jo, det kan man ju tycka... Men varken PSE eller dörrtillslutarpumpenhet finns annat än som kompletta enheter i reservdelslistan. Inte heller från tillverkaren Bosch finns de inre komponenterna såsom elmotor, ventilblock, pump eller kretskort som enskilt beställbara delar. Lite synd eftersom en dörrtillslutarpumpenhet "bara" kostade sådär 713€ för fem år sedan.

Sedan måste jag korrigera mig. Pumpen är inte en impellerpump i egentlig mening, utan en lamellpump som dessutom är reverserbar så att den kan arbeta både som vacuumpump och kompressor. Precis som PSE (centrallåspumpen) för övrigt, bara det att dörrtillslutarpumpenheten är försedd med större pump och elmotor.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2021-11-11, 22.59.11

Marie skrev:Sedan måste jag korrigera mig. Pumpen är inte en impellerpump i egentlig mening, utan en lamellpump som dessutom är reverserbar så att den kan arbeta både som vacuumpump och kompressor. Precis som PSE (centrallåspumpen) för övrigt, bara det att dörrtillslutarpumpenheten är försedd med större pump och elmotor.



det låter helt enkelt som att man skulle kunna få lite turbo på centrallåset med en dörrslutarenhet, eller i nödfall eventuellt ha en centrallåsmotor med pump som dörrtillslutarpump?
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Marie » 2021-11-12, 12.38.01

swampmonkey skrev:
Marie skrev:Sedan måste jag korrigera mig. Pumpen är inte en impellerpump i egentlig mening, utan en lamellpump som dessutom är reverserbar så att den kan arbeta både som vacuumpump och kompressor. Precis som PSE (centrallåspumpen) för övrigt, bara det att dörrtillslutarpumpenheten är försedd med större pump och elmotor.



det låter helt enkelt som att man skulle kunna få lite turbo på centrallåset med en dörrslutarenhet, eller i nödfall eventuellt ha en centrallåsmotor med pump som dörrtillslutarpump?


Motor+pump från en dörrtillslutarpumpenhet skulle nog kunna monteras externt på en PSE, men att använda en motor+pump från en PSE skulle sannolikt inte funka så bra i en dörrtillslutarpumpenhet. För det första skulle den sannolikt inte klara jobbet inom de tidsramar som styrelektroniken har inbyggt, utan elektroniken skulle rapportera fel och spärra fotsatt drift. För det andra, om man inte skulle hamna i spärrläge så skulle man köra ihjäl den lilla klena motor+pumpenheten från PSE på nolltid.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Marie » 2023-07-02, 12.43.49

Ja, så har den gångna vecka inneburit ett rent kuliarbete. Tvätta, claygnugga, maskinpolera och vaxa (2x). Nu återstår bara att medelst skohorn lirka ut kamelen genom nålsögat (garageporten), och ställa in två stora BMW K-serie touringmaskiner (K100RS och K1100LT) samt en styck Renault Clio III S igen.

Bild
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Marie » 2023-08-05, 23.54.02

Nu var det ju inte precis idag, men nu har allting lugnat ned sig så att jag har tid att berätta.
Det var söndagen den 23 juli. Vi hade bokat färja och hotell för att köra ned till vårt sommarviste i Österrike. Färjan skulle avgå på kvällen den 26 juli. Ett -som jag trodde - litet arbete återstod för att få bilen resklar. Aggregatremmen skulle bytas. Den hade hängt med sådär 10 år och ett bra stycke över 10000 mil. Då den även uppvisade ett antal småsprickor bedömde jag att det var vettigt att byta rem före resan. Sagt och gjort. Inga problem att lossa remspännaren och skifta rem. Men när den nya remmen skulle spännas, började det kännas konstigt. Hur mycket jag än skruvade på spännstången ökade spänningen bara *mycket* sakta. Till sist hade jag skruvat ut spännstången så hårt att densamma började kröka sig, och ändå stod visaren på remspännaren knappt uppe på korrekt spänning. Jag drog åt allting och så åkte vi iväg på en 4 mils provtur. När vi närmade oss hemmet hördes vid ett par tillfällen ett olycksbådande remtjut vid acceleration. Väl hemma på gården kunde vi konstatera att remmen var åt h-e för slak...

Jag antog att det hela berodde på att spännstången hade krökt sig, så måndag morgon ringde jag till Aronssons i Varberg. Självfallet fanns ingen sådan stång på Sverigelagret, utan bara på huvudlagret i Germersheim. Synnerligen osäkert om den skulle hinna fram i tid för en reparation på onsdagen. Det fanns emellertid en stång hos mercedeshandlaren på Gotland, och den borde hinna i tid. Sagt och gjort, den beställdes med expressfrakt. Jag hade även försökt få tag på Pasi, för hans R129 har ju samma remarrangemang. Han hade kanske bytt rem och spännare när han renoverade motorn i våras? Och möjligen kunde den vänstergängade stången ligga kvar i hans skrotlåda tänkte jag... Några minuter efter att jag talat med Aronsson ringde Pasi. Nej - han hade inte bytt remspännaren tyvärr. Men som den genomsnälla karl Pasi är erbjöd han sig att demontera spännaren och låna ut den!!! Detta erbjudande kunde jag självklart inte ta emot. Då skulle ju hans bil bli stående obrukbar flera veckor mitt i cabrioletsäsongen. Helt otänkbart för mig, han måste ju få njuta av bilen efter allt jobb i våras. Ut på gården igen och demontera även själva remspännaren för kontroll enligt anvisningarna i WIS. Upp med spännaren i skruvstycket och vrid spännrullens hävarm de angivna 30 graderna. Det gick segt, men vad värre var - den fjädrade inte tillbaka till utgångsläget som den borde ha gjort enligt WIS. Den fjädrade bara tillbaka sådär 5 grader. Hela spännaren var alltså skrot - inte bara den böjda tryckstången. Som en blixt på telefonluren igen till Aronsson. Nej, spännare fanns inte någon i Sverige, men lyckligtvis åtminstone på centrallagret i Germersheim. Den skulle möjligen kunna komma på onsdag eftermiddag, men troligare på torsdag eller åtminstone till på fredag.

I detta läge var det bara att sätta sig vid datorn och boka om färja och hotell. Jag bokade om färjan till måndag kväll den 31 juli, då måste jag hinna få delarna och montera dem. Tro inte Fagerund utan att på onsdag förmiddag ringde Aronsson och berättade att båda reservdelarna var klara för avhämtning! Detta är Mercedes reservdelshantering när den är som allra bäst! Iväg med Clion till Varberg och hämta grejerna. Montera allting, och nu spändes remmen precis som den skulle. Slutet gott - allting gott, och vi fick några extra dagar att varva ner innan resan. Vädret var ju ändå skit här nere i Österrike, så förseningen kändes inte så smärtsam. Man kan lika gärna sitta och titta på regnet i Sverige som i Österrike, och med låga regnmoln ser man ändå ingenting av Alperna.

Bild

En liten bild av den nya remspännaren
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2023-08-22, 23.16.58

Skönt att det löste sig!
(Men hör av dig nästa gång du söker delar i panik, råkar stå en w140 400 på gården här nu som utan tvekan hade kunnat vara utan spännare en längre tid :) )
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav Marie » 2023-08-23, 12.50.25

swampmonkey skrev:Skönt att det löste sig!
(Men hör av dig nästa gång du söker delar i panik, råkar stå en w140 400 på gården här nu som utan tvekan hade kunnat vara utan spännare en längre tid :) )

Det löste sin nog på bästa sätt. Ett remhaveri på Autobahn hade varit betydligt värre.
Inte trodde jag att du hade någon W140 längre. Den förra högg du ju upp och jag köpte ett knippe delar av dig. Därför hade jag inte en tanke på att du skulle kunnat ha någonting. Jag tackar för erbjudandet och skall notera att du kanske kan sitta på delar nästa gång.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2023-08-24, 23.49.10

Marie skrev:
swampmonkey skrev:Skönt att det löste sig!
(Men hör av dig nästa gång du söker delar i panik, råkar stå en w140 400 på gården här nu som utan tvekan hade kunnat vara utan spännare en längre tid :) )

Det löste sin nog på bästa sätt. Ett remhaveri på Autobahn hade varit betydligt värre.
Inte trodde jag att du hade någon W140 längre. Den förra högg du ju upp och jag köpte ett knippe delar av dig. Därför hade jag inte en tanke på att du skulle kunnat ha någonting. Jag tackar för erbjudandet och skall notera att du kanske kan sitta på delar nästa gång.


Njae, den som jag hade delar från var det någon annan som högg upp, och skrotade,jag tog tillvara på motorhuv, bakvagn för eget "bra att ha" och de reläer som fanns, åt dig där :)

Har därefter blivit med två stycken 400, med varierande nivå på snålutrustning och dåligt skick. Den ena från Skåne och den andra Stockholm.
Kan måhända bli EN bil av dem två, men oavsett så är det bra "reservdelsbilar" att ha tills andan eller lusten faller på.
Handlar det om panikartat sökande eller stundande behov tills ny komponent kan införskaffas är jag ju inte oäven att se vad som går att hitta på :)
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Föregående

Återvänd till W 140 S-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster