Hej
Bra tanke, fenorna är ju mkt elegantare än compacterna (?).
M-B har en bra sida för div tekniska data
http://wiki.mercedes-benz-classic.com/index.php/HauptseiteBara att leta sig fram på modellserie och "Getriebe & Fahrleistungen"
så finns utväxlingen där.
Jag har inte stenkoll på vad som är "enkelt" utbytbart, dieslarna 190
och 200 har 3,90 eller 3,92, det är bara 5% lägre motorvarv, inte mycket.
Man kan väl få någon % på större däck.
Bakaxel från 108/109 lär ju passa, där finns bättre möjlighet.
Visserligen skivor bak, men det ska nog gå att flytta tillbaka trummorna.
280S (108.016) har 3,69 i "senare" utförande. Vad jag snabbt kan se från
EPC är det fr o m chassi-nr 044226, jag vet inte årsmodeller. (=10% lägre varv)
280SE/3,5 (108.057 o .058) har en 3,46-utväxling, =16% lägre.
Då börjar det likna nåt 2940 varv istf 3500 gör gott.
Jag vet inte hur komplicerat det är att byta, finns garanterat bättre vetande
här på forumet.
Berätta gärna vidare vad och hur du gör.
Hälsn
Åke