bakaxelutväxlingar

W 110/111/112 Fena Lim & Kombi 1959-1968

Re: bakaxelutväxlingar

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2015-08-03, 11.47.01

Har nu skaffat en 3,69-axel från W108, och har med glatt sinne gett mig på jobbet
att byta axeln, men ha kvar trummorna. På den "nya" axeln finns vare sig ok eller skivor
så det är inte läge med skivor bak och bromsvåg.
Tanken var att bara flytta över 111-drivaxlarna inkl bromssköld som beskrivits ovan.
Men, nu är splinesen på min 111-axel för klena för att passa ihop med 108-axeln.
Allt i övrigt verkar stämma, hjullager, fästen bromssköld etc.

Planen nu är att flytta över 111-bromssköldarna till 108-drivaxeln. Skillnaden blir hjulbultar
istf hjulmuttrar men vad jag kan se så ska det fungera ändå. Jag har provmonterat med hjul
och jämfört skisser i WHB, vad jag kan se så ska det fungera.
Har någon provat? Finns bra genväg att få bort och återmontera hjullagret?
Verkstad annars som kan det i Västsverige, nån som vet?

/Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: bakaxelutväxlingar

UNREAD_POSTav w111cp » 2015-08-04, 22.43.16

Hej

När det gäller hjullagren så skall du absolut ta chansen att byta dessa och packboxarna.
Det finns flera företag på Ebay som säljer detta tex.
http://www.ebay.de/itm/FEBI-Radlagersat ... 2a5580ab54


Att få loss de gamla lagren går ibland ganska lätt, sätt fast det i skruvstycket och knacka lite försiktigt på drivaxeln. Har du tur så lossar dom. Lite värme kan hjälpa till. Sitter dom hårt kan du kapa lite med vinkelslip och sedan spräcka innerringen.
Men det bästa är en avdragare men det krävs en special för det.

w111cp
w111cp
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-10-01, 17.53.36

Re: bakaxelutväxlingar

UNREAD_POSTav mbhuset » 2015-08-05, 07.54.23

Hej,

lagersatser finns även hos oss, MB-HUSET, http://www.mb-huset.se/shop/product/hju ... l-w108-113

Hälsningar

MB-HUSET

Per
mbhuset
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2007-08-08, 12.10.43
Ort: Ull

Re: bakaxelutväxlingar

UNREAD_POSTav anne.bertil » 2015-08-09, 14.32.16

Jag skulle rekomendera en avdragare till lagren, finns tex.på verktygsboden. man får göra längre förlängare av gängad stång e liknande,denna hade tumgänga. http://verktygsboden.se/specialverktyg- ... -och-75-mm
anne.bertil
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2013-09-29, 13.54.17
Ort: Orust

Re: bakaxelutväxlingar

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2015-08-19, 20.39.11

w111cp skrev:
Att få loss de gamla lagren går ibland ganska lätt, sätt fast det i skruvstycket och knacka lite försiktigt på drivaxeln. Har du tur så lossar dom. Lite värme kan hjälpa till. Sitter dom hårt kan du kapa lite med vinkelslip och sedan spräcka innerringen.
Men det bästa är en avdragare men det krävs en special för det.

w111cp


Det gick rätt smidigt att få av lagren på det sättet; skruvstycke, varmluftspistol och hammare.
Gamla bromssköldarna överflyttade till 108-axlarna, nya packboxar och lagren ditpressade
av en lokal bilreparatör. Fick borra ett hål i stötdämparfästet för den skruv som håller den
axel som fäster bromsbackarna i nederkant. Återmontering påbörjad, höger axelrör, jo med
en ny manschett. Har köpt det mesta från lokale MB-handlaren, med 15% blir det inte så
mycket dyrare. Återkommer med senare rapport...
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: bakaxelutväxlingar

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2016-02-25, 20.41.06

Lofqvist skrev:.... Återkommer med senare rapport...


Axeln monterad och klar i höstas, redan korta provturer har gett vid handen att den 10% lägre
utväxlingen gör gott för motorvarvtalet.

Axeln färdig för montering:
Bild

Lite jobb å pyssel att få dit den, men till slut:
Bild

Nivomaten som satt på 108-bakaxeln fungerar inte, går den att reparera?
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: bakaxelutväxlingar

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2016-07-16, 20.32.56

Bakaxeln läcker lite olja, kommer några droppar när man stått stilla en stund.
Jag kunde justeringsfylla bakaxelolja efter bara några 10-tals mils körning + det blir fula fläckar.
Jag har skaffat en ny tätningsring, men läser i WHB att det är rätt komplicerat att byta packboxen.
Att skruva bort knutkorset kräver "Spezialschlüssel" mit "Halteschlüssel", kronmuttern ska sedan dras
med moment. Man kan tydligen även tappa spänningen i pinjonglagren, det låter "lite bekymmersamt".

Har nån gjort det här och kan tipsa om svårighetsgraden och behovet av specialhylsorna.
Eller är det kunnig verkstad som gäller, och vilken då?

/Åke

Tillägg juli 2018 Byte av packboxen gjord av Rydhems i Hyssna, tätt och fint nu.
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Föregående

Återvänd till W 110/111/112

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron