bakaxelutväxlingar

W 110/111/112 Fena Lim & Kombi 1959-1968

bakaxelutväxlingar

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2012-08-12, 03.05.44

Börjat småsnegla på dessa bilar, men det som får mig att backa är bakaxelutväxlingen som ligger över 4:1, vad för klumpar finns det som man kan lura på plats utan ingrepp? och från vilka bilar?
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: bakaxelutväxlingar

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2012-08-12, 12.45.40

Hej
Bra tanke, fenorna är ju mkt elegantare än compacterna (?).
M-B har en bra sida för div tekniska data
http://wiki.mercedes-benz-classic.com/index.php/Hauptseite
Bara att leta sig fram på modellserie och "Getriebe & Fahrleistungen"
så finns utväxlingen där.

Jag har inte stenkoll på vad som är "enkelt" utbytbart, dieslarna 190
och 200 har 3,90 eller 3,92, det är bara 5% lägre motorvarv, inte mycket.
Man kan väl få någon % på större däck.

Bakaxel från 108/109 lär ju passa, där finns bättre möjlighet.
Visserligen skivor bak, men det ska nog gå att flytta tillbaka trummorna.

280S (108.016) har 3,69 i "senare" utförande. Vad jag snabbt kan se från
EPC är det fr o m chassi-nr 044226, jag vet inte årsmodeller. (=10% lägre varv)

280SE/3,5 (108.057 o .058) har en 3,46-utväxling, =16% lägre.
Då börjar det likna nåt 2940 varv istf 3500 gör gott.

Jag vet inte hur komplicerat det är att byta, finns garanterat bättre vetande
här på forumet.

Berätta gärna vidare vad och hur du gör.

Hälsn
Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: bakaxelutväxlingar

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-08-12, 13.52.14

alla 108 axlar passar rakt av på 110-111-112 + att man får skivor runt om då.
hela bottenplattan är även dessutom samma,

sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: bakaxelutväxlingar

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2012-08-12, 21.24.26

Tack Sylwe, misstänkte det.
Men om man nu, som jag, vill ha kvar 13" och trummor?
Måste man byta drivaxel mm, eller går det bara att byta yttersta delarna?

280SE/3,5 låter lockande med 3,46, men hur lätt är det att hitta en sån?
Nån som har?

Hälsn
Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: bakaxelutväxlingar

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2012-08-13, 00.57.46

3.46 är ju grymt, men 108orna med friska bakaxlar för en överkomlig peng känns som en bristvara.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: bakaxelutväxlingar

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-08-13, 02.01.35

ja gubbar de tiderna är förbi att hitta dessa axlar.

jag slängde en hög för 10 år sedan då jag flyttade till tyskland
ca FEM TON delar till återvinningen. skulle nog kopt en container
å stuvat in allt, skrotade ju ett stort antal fener, bullar å 108.er
under en tio-års period,

ang, trummor går ej men flytta över diffen går, är väl pluss
med skivor bak åxå.,,,,,,, :?:

sj

Bild
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: bakaxelutväxlingar

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2012-08-14, 10.11.05

Nja, nog inte så bra med skivor bak och trummor fram?

Sen vet jag inte hur det är på de nyare med framskivor att byta trummor bak mot skivor,
borde man inte byta Huvudbromscylindern också? Annars kan det väl bli obalans mellan
fram- och bakaxel? För kraftig bromsverkan bak kan låsa bakhjulen = risk för besök i skogen.

I den här tråden http://mercedes.egetforum.se/bakaxel-kopes-t867.html
skriver Gäst att bytet till trummor inte ska vara så svårt, nån som vet ?

Hälsn
Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: bakaxelutväxlingar

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-08-14, 12.12.53

ok du har den tidiga då får skifta diffen,

sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: bakaxelutväxlingar

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-08-14, 19.28.57

Man kan ju sätta dit en bromsvåg (reducerventil som är justerbar) till bakhjulen även om du bara har enkrets bromsar.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: bakaxelutväxlingar

UNREAD_POSTav W108 » 2012-08-16, 19.45.19

Går alldeles utmärkt att bygga om en W108 axel så den får 13 tum trummbromsar !

Se denna länk :
http://hem.passagen.se/ianderss/mb_fena ... 1_tips.htm

Däremot en 3.46 axel på en fena blir nog inte bra.... för svag motor med 220S/SE

3.69 blir bäst
W108
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2010-07-29, 09.41.18

Re: bakaxelutväxlingar

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2012-08-16, 22.56.03

eeh, 3.46 ska nog gå bra, något har man ju faktiskt växellådan till med.

en annan kör 3.07 på 240d med 15" högprofil, och det går fint, och letar emellanåt efter 5e växeln.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: bakaxelutväxlingar

UNREAD_POSTav W108 » 2012-08-17, 08.26.00

swampmonkey skrev:eeh, 3.46 ska nog gå bra, något har man ju faktiskt växellådan till med.

en annan kör 3.07 på 240d med 15" högprofil, och det går fint, och letar emellanåt efter 5e växeln.


Prova då så får du se.. växla ned till 3.an stup i kvarten vid omkörning och motlut ,blir inte kul
i längden. Nej 1:3.69 blir bäst på fena

Att dieslar har lägre utvxl på slutväxeln än bensinare är ju allmänt känt då vridet i diesel vid låga varv är bättre än på en bensinare
W108
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2010-07-29, 09.41.18

Re: bakaxelutväxlingar

UNREAD_POSTav anne.bertil » 2013-10-01, 12.54.20

Står inte utväxlingen stämplad på huset någonstans? det gör den ju på compact o 123.
Det går förståss inte att stoppa i drev från en sådan axel ??

undrar Bertil
anne.bertil
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2013-09-29, 13.54.17
Ort: Orust

Re: bakaxelutväxlingar

UNREAD_POSTav Erik Tannerbring » 2014-12-26, 15.16.46

Jag kan upplysa att jag har original 15" på min fena och 3:69( från W108) Jag började med fälgbytet och det blev perfekt nu med 3:69!
Jag rådfrågade en riktig expert som har bytt flera axlar på olika mercor och han sa att 3:46 blir alldeles för slött!
I mitt fall har jag skivor bak och en ny huvudbromscylinder från w108 med reducerventil.
Vill man ha trummor går det bra men man får flytta över drivaxlarna och bromssköldarna. Ett fästöron från bromsoken får kapas bort för att få tid skölden och trumman.

Min bil 220Sb med en 230 motor.
Erik Tannerbring
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2014-12-23, 15.08.26

Re: bakaxelutväxlingar

UNREAD_POSTav W108 » 2014-12-30, 09.09.15

Helt rätt !
3.69 blir perfekt på W111 220/230
W108
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2010-07-29, 09.41.18

Nästa

Återvänd till W 110/111/112

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster