E300 Bluetec Hybrid-såpan

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

Re: E300 Bluetec Hybrid-såpan

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-10-20, 18.49.48

jag skulle vilja ta bilen ut på bana och köra skiten ur däcken om jag fick utbildningen gratis. Det skulle va riktigt najs att kunna köra på bana, att lära sej det. Det ska bli kul i vinter med bakhjulsdrift. Jag har haft framhjulsdrift ett tag innan så ny ska bilen testas o kollas om det går att
sladda med. Idag fick jag meddelande från bildatorns TPMS om för lågt däcktryck och höger bak hade fått pyspunka. 250 kr sen va det fixat. Jag hade kört över en stor plåtskruv. Jag är fortfarande tacksam för att bilen inte dricker olja för ingen räknar in det i bränslekostnaden då det idag är vanligt att nya bilar dricker just olja. På tal om olja ska jag kosta på mej 2000 o byta på Hedin nu när jag passerar 1000 mil.
Användarvisningsbild
lillflingan

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-10-20, 21.37.55

lillflingan skrev:jag skulle vilja ta bilen ut på bana och köra skiten ur däcken om jag fick utbildningen gratis. Det skulle va riktigt najs att kunna köra på bana, att lära sej det. Det ska bli kul i vinter med bakhjulsdrift. Jag har haft framhjulsdrift ett tag innan så ny ska bilen testas o kollas om det går att
sladda med. Idag fick jag meddelande från bildatorns TPMS om för lågt däcktryck och höger bak hade fått pyspunka. 250 kr sen va det fixat. Jag hade kört över en stor plåtskruv. Jag är fortfarande tacksam för att bilen inte dricker olja för ingen räknar in det i bränslekostnaden då det idag är vanligt att nya bilar dricker just olja. På tal om olja ska jag kosta på mej 2000 o byta på Hedin nu när jag passerar 1000 mil.

nya bilar dricker olja? har jag faktiskt aldrig hört :P tycker ju att det borde vara precis tvärt om...

ja, köra bana är inte direkt svindyrt, stick och ta lite gokartlektioner så har du principerna klara för dig (de kostar inte skjortan) sen tar du med bilen till en banträff, plockar på dig en hjälm och handskar, betalar drygt 1200:- och sticker ut och rastar bilen, 1200:- då får du iof utstå lite skratt från kringpasserande i Volvosar med bmw v8or och japaner på R-däck, men orka bry sig om sådant. folk kör vettigt, och det kostar inte skjortan, och med din effekt så behöver det inte vara nämnvärt med däckslitage heller.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-10-21, 07.41.52

swampmonkey skrev:
lillflingan skrev:jag skulle vilja ta bilen ut på bana och köra skiten ur däcken om jag fick utbildningen gratis. Det skulle va riktigt najs att kunna köra på bana, att lära sej det. Det ska bli kul i vinter med bakhjulsdrift. Jag har haft framhjulsdrift ett tag innan så ny ska bilen testas o kollas om det går att

nya bilar dricker olja? har jag faktiskt aldrig hört :P tycker ju att det borde vara precis tvärt om...

ja, köra bana är inte direkt svindyrt, stick och ta lite gokartlektioner så har du principerna klara för dig (de kostar inte skjortan) sen tar du med bilen till en banträff, plockar på dig en hjälm och handskar, betalar drygt 1200:- och sticker ut och rastar bilen, 1200:- då får du iof utstå lite skratt från kringpasserande i Volvosar med bmw v8or och japaner på R-däck, men orka bry sig om sådant. folk kör vettigt, och det kostar inte skjortan, och med din effekt så behöver det inte vara nämnvärt med däckslitage heller.

låter jättebra det ska jag kolla upp- tack
Användarvisningsbild
lillflingan

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-10-21, 10.38.00

lillflingan skrev:
swampmonkey skrev:

låter jättebra det ska jag kolla upp- tack

bandagarna jag syftar på är såkallade "trackdays" http://www.dattracks.com/om-datt var de jag körde "hos" på anderstorp, finns flera andra grupper som ordnar liknande event...
det du måste tänka på där är väl att vara någorlunda "ödmjuk" på banan om du ska få stanna kvar :P din bil kommer bli omsprungen på löpande band, men sålänge du håller åt sidan när någon närmar sig bakifrån är det ju inga problem. några lär väl undra vad gubben i gubbbilen ska där att göra, men de som faktiskt kan något själva är i princip alltid gott ödmjuka och skulle nog mest tycka det var kul att du tog dig dit. (värt att ringa annordnarna först bara)

bilkörning på bana och gokart på bana skiljer sig inte jättemycket åt vad gäller princip, annat effekt/väghållningsförhållande men spårval och inbromsningar sköts väl i princip identiskt.
så jag föreslår att du letar upp en riktig gokartbana, tar en gokartliscens eller liknande, (här i göteborg Team13 innebar det grundläggande principer, säkerhetstänk osv osv, samt flera pass "övningskörning") sen är en hyrkart och en riktig kart två helt olika saker att köra även de.

-
PS. gokartskola på tre tillfällen *2timmar kostar 800:- här i göteborg iaf, det som krävs för gokartslicens
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-10-29, 13.23.16

Ja nu kommer lite av varje så håll till godo. Jag läser i nya ViBilägare på sidan 10 angående plastkåpor och filtar undertill på bilar som blir till instängda miljöer där rost frodas även under gällande rostskyddsgaranti. Jag har läst att sönderrostade bromsrör finns på relativt nya E-klass och jag som har serviceavtal med slitdelar hade utöver alla andra garantier fått detta bytt med serviceavtalet, -ändå har jag rostskyddsbehandlat bilen. Varför då? Därför att jag vill ta ansvar för bilen och jag vill inte stå och falla med tjafsiga garantier och vill inte gör sak av dessa då det SKA garantera. Viker jag ner mej så de som garanterar ska komma undan? nej därför vem som helst kan väl förstå vad som händer med bilar som har plastskydd och annat såsom en tunntunn vaxhinna bara för att det ska va bra i 5 år. Jag vill bli som de som vårdar sina bilar som bara MB-ägare kan men där ändå en del glömmer detta med rostskyddet. Det finns bilder där också och sex år gammal Volvo V70 som i grunden är bra rostskyddad men som är gravt rostskadad. De dömer ut den och säger att ytterligare 6 år utan ytterligare angrepp ser de som helt osannolikt även fast biltillverkarens rostskyddsgarantier gör gällande att så är fallet. Så vill jag hamna i en rosskadad bil med garantier eller vill jag med mitt ansvarstagande ha en bil som inte rostar? Svaret är enkelt. En bild säger allt i denna tidning på sidan 10 där man demonterat plasten och den bruna rosten säger hej hej på dej. Jag har också insett att denna berättelse av just min erfarenhet av Hybrid måste hålla sej på en mer adekvat nivå. Det är så att mina känslor svallat över i tidigare stycken ovan men efter alla dessa personliga påhopp i sociala medier som utövas av en del mot varandra fick mej att påverkas negativt och nu har inte jag fått några påhopp men jag höll med i en del attityder som jag själv har men kan inte sänka mej till en låg nivå om jag ska kunna återge mina upplevelser även om dessa långt ifrån infriade mina förväntningar. Jag anser att den information om sailing funktionen inte är sann i praktiken och den är inte alls kontrollerad eller initierad av paddeln som det påstås. Med farthållaren blir det ständiga på och avstängningar av motorn som inte är motiverad då den energi som behövs för fortsatt färd efter nedsättning av hastigheten inte ens försöker dra den från el-motorn utan bara konstaterar att, visst det blev en retardation men sen övergick den i efterfrågan av tillförd energi vilket den inte vill försöka ge så min bedömning av detta moment är humbug och borde prövas rättsligt enligt mina känslor då jag är hur besviken som helst på denna villfarelse. Det hade kunnat va så att när den retarderar så hade det kunnat få dra energin från el-motorn men den vill spara för annat och då tycker jag inte den ska kallas Hybrid. Jag kommer fortlöpande att briefa om allt om detta med Mercedes E300 Bluetec Hybrid från en vanlig arbetarsvenne och jag vet att många är intresserade då den inte är så vanlig bland privatpersoner och till råga på allt kör jag sedan i detta mellanmjölkeland där kombi är den så osensuella företeelsen och biltidningar har svårt att hitta orsaker eller motiv till varför en privatperson ska lägga ut extrapengar på hybriden men här är en som tyckte det från början i alla fall men det kan svänga utmed resan som du kan ta del av här på sajten, både hit och dit och till sist kanske den ändå går ut med bra betyg. Just nu knappt 1000 mil på 2 månader ser det inte ut så dessvärre men saker har hänt förut och med annalkande vinter och dessa behandlingar på hela bilen jag gjort kan komma att spela en roll, tex så är lacken stenhård och tål en hel del så vi får se hur det kommer bli. Som sagt så har jag haft bilen i 2 månader och mentalt i 6 månader och 1000 mil körda tänker jag nu snart byta olja med egna pengar för jag tror att ingen motor mår bra med olja från inkörning så länge som fabrikanten säger när han har fel i så mycket annat så tänker jag om detta likadant. Det är nästan som leken tvärtom. Jag har inte fått den att i min värld kalla den Hybrid med utebliven sailing plus men så ska jag in på återkall för att testa startmotorn och lite runt denna så jag återkommer med mer ADEKVAT information, inget trams mera från min sida och om bara en person får ut något av mina upptäckter så blir jag nöjd för det ska va min intention och va så också från början även om det sen svängde och ble€v ett uttryck för emotionell besvikelse mot bilen så är jag ändå tillbaka och det bådar gott och hoppas att begagnat marknaden på denna bil kan va något och ska jag erkänna så hade jag hellre köpt en så här pass välvårdad bil med så ljus framtid men med ett S i början och då begagnad. En av den verkliga anledningar för att knyta an till början av detta textstycke är att jag vet att den inte utsatts för övergrepp som barn och har bästa utgångspunkten för att i övrigt (bortsätt från negativ kritik framförd av mej själv) bli en problemfri bil och en välsignelse för hela familjen
Användarvisningsbild
lillflingan

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-10-30, 17.42.17

I dagen läser jag på Allt Om Bilar om tillförlitligheten hos bilägandet gentemot bilmärket. Jag hade Mazda6 1993, helt ny, d sk tvålkoppen som hade minst besökare hos verkstaden på den tiden. Jag köpte den för den nya inredningstypen där instrumentbrädan fortsatte i dörrarna. Mycket snyggt tyckte jag. Jag hade en 4 hjuls STYRD Mazda innan så jag gillade mer sakerna runt omkring än själva märket. Jag tycker dessa artiklar där människor återger sin sk tillförlitlighet som dagis. Jag vet att detta märke med e.klass speciellt inget har att bevisa för andra och hamnar därför på en sämre placering därför att man blir gladare att en Japansk bil KAN va bra och besvarar efter det. Jag vet att jag inte trodde på Japaner ens i däcksammanhang och fortfarande håller de inte i längden där nybilskänslan efter 8 år är svårslaget hos Tyskarna och varför inte säga Audi i detta andetag. Denna nya e.klass årsmodell 14 är en annorlunda bil där den gamla MB är tillbaka i. Allt är förlåtet i denna bil av allt som varit tidigare av problem och om 5 år kommer det visa sej att dessa nya bilar av idag åter är i Tyskarnas händer. Idag då man måste vässa sej och på det lägga på innovationer det är då man har fördel av märket MB som i denna bil är ett säkert kort och ska man ÄGA en bil och behålla den så är denna bil prisvärd. Att säga att Volvo nu har fått till det vissa säkerhetsdetaljer är löjligt när min bil redan har dessa saker där den stannar om en cykel vinglar inåt mot min bil tex Jag tycker denna hybrid är bra tills bilarna blir bättre om 10 år. Kolla detta: om alla som köper bilar som ska kunna gå utanför vanliga vägar skulle praktisera det skulle de inte kunna komma hem i tid och fru och barn skulle undra om pappa tagit LSD. Om allt runt omkring är Polen och Östeuropa VAD ska du med en elbil till. Inte fan hör du fåglarna för det. När allt ligger i fas kan du köpa el men nu håller vi oss på den här nivån och VARFÖR är videoklipp där bilar har kamera i kupen rysstalande? Vad tror du de tycker om tillförlitligheten där? OK nu bor vi Sverige men jag tror inte på Expressen där de har i förväg sin favvobrud och utgår från det. Man jämför bilar med MB där ingen annan har växelväljare utan en gammal pinne i mittkonsollen. Som att säga att en toa är lika bra med uppfällt lock där gårdagens ligger och flörtar. Köp inte sånt. Jag hade en bilpeng och jag har varit objektiv därför jag vill äga min bil och hade inga förutfattade meningar och hade kunnat köpa en japanare om det visats kunna hålla ( om det funnits med nedfällt lock ) MEN inte Volvo. Där vet alla att segregationen började och sönderfallet skickat med statsbud. Det är Japan på ena sidan och USA på andra så va svensk välj mitten, välj TYSKT och då MB e-klass
Användarvisningsbild
lillflingan

Re: E300 Bluetec Hybrid-såpanoo

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-10-30, 22.00.56

Det finns många infall i och på din tråd, framförallt det senaste inlägget. Personligen tycker jag de senaste Modellerna av MB är mycket snygga och lyckade med några undantag som i mina ögon ser för djävliga ut.. Jag gillar rätt många bilar och märken så jag har många favoriter, absolut inte bara MB.
Att köpa en ny bil idag finns inte på skalan även om jag/vi kan göra det i morgon. Nya bilar är för dyra, de har för dålig kvalitet i förhållande till sitt pris. Jag som snart pensionerad bilmekaniker med egen verkstad och alla diagnosverktyg kan inte laga de nya bilarna. Som en liten tröst kan inte 25 åringarna på den auktoriserade verkstaden det heller.. Andrahandsvärdet gör i samma spiral nedåt som ett flygplan i spinn, krashar och blir inte värt mer än eventuella skritvärdet, under förutsättningen att det inte är en ren miljöbil som din med hybrid och el. Då har den inte ens skrotvärde idag då man inte vet hur man ska skrota den. Jag läste igår en branch tidning som kom i brevlådan och där tog man precis upp dilemman med smällda och inlösta hybrid/elbilar hur man ska skrota dom, demontera och återvinna är dagens fina namn på verksamheten..
Det finns idag inga riktlinjer för hur det ska gå till då det dels är livsfarligt med 300 volt och dessutom miljöfarligt. Man avråder helt enkelt återvinningsbranchen från att röra dessa billar tills man. Vet med klara direktiv hur man ska gå till väga, troligen blir det samma sak med en lite duktigare smälld hybrid framöver.
Nej, jag nöter på livet ut med med min miljöbil, 300E 4matic 1988. Hur mycket miljö går det åt att ta fram en ny miljöbil som håller kanske 10 år? Till vardags är det Volvo XC70 2,5 T och Citroen C1, äldre bilar som fungerar perfekt.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-11-01, 12.04.04

Jag undrar i min hjärna hur en tävling mellan min Hybrid och mellan en vanlig CDI skulle bli i ECO-körning. För att få en låg bränsleförbrukning undrar jag tävlingen mellan tekniken hos hybriden gentemot min förmåga att köra med ägget under gaspedalen. Blir det seger för min Hybrid eller är själva eco-körningen hos den individuella bilisten mer fördelaktig ur förbrukningshänseende. Alltså om jag jämför en kvinna som ju kör bättre eco än en man kan förlora en tävling där hon kör en vanlig CDI och där mannen anstränger sej i en Hybrid (min bil). Det skulle va intressant att veta. Om hon kör min Hybrid och den bästa mannen kör CDI:n, -hur skulle det bli då månne?
Användarvisningsbild
lillflingan

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-11-01, 12.41.37

förutsätter vi plötsligt att kvinnor är bättre på ekonomikörning? :P

det du undrar är alltså om en halvdan "eco-drivare" i en hybrid skulle vinna över en grym "eco-drivare" i en CDI? jag tror att den grymme eco föraren i en vanlig CDI klår en vanlig person i en hybrid utan problem, att frikoppla och stänga av motorn i nerförsbackar gör man ju enkelt manuellt...

i stadskörning är det antagligen större skillnad, men landsväg antagligen inte.
+ lite fler
---
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-11-01, 18.51.58

swampmonkey skrev:förutsätter vi plötsligt att kvinnor är bättre på ekonomikörning? :P

det du undrar är alltså om en halvdan "eco-drivare" i en hybrid skulle vinna över en grym "eco-drivare" i en CDI? jag tror att den grymme eco föraren i en vanlig CDI klår en vanlig person i en hybrid utan problem, att frikoppla och stänga av motorn i nerförsbackar gör man ju enkelt manuellt...

Ja ungefär så bortsätt från den manuella frikopplingen vilket är fusk och inget som man sysslar med odrogad. Men du har rätt i min frågeställning och det lutar även så i praktiken men kan ändå inte tro att denna teknik inte skulle ha mer positiva inslag när de gjort så stort besvär. Det brukar hos MB va genomtänkta förändringar och jag ska in på extrakontroll av startmotor mm så jag passar än så länge. Det om kvinnor är sant men inte sagt att det är bättre att köra så in i helsike försiktigt så den passar jag på också.
Användarvisningsbild
lillflingan

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-11-02, 02.58.45

lillflingan skrev:
swampmonkey skrev:förutsätter vi plötsligt att kvinnor är bättre på ekonomikörning? :P

Ja ungefär så bortsätt från den manuella frikopplingen vilket är fusk och inget som man sysslar med odrogad. Men du har rätt i min frågeställning och det lutar även så i praktiken men kan ändå inte tro att denna teknik inte skulle ha mer positiva inslag när de gjort så stort besvär. Det brukar hos MB va genomtänkta förändringar och jag ska in på extrakontroll av startmotor mm så jag passar än så länge. Det om kvinnor är sant men inte sagt att det är bättre att köra så in i helsike försiktigt så den passar jag på också.

beroende på backar, fordon och trafik så petar jag ofta ur växlarna och beroende på, vrider även av motorn, ganska enkel att peta igång med kopplingen igen, så inte direkt så att det sliter på startmotorn heller.

mycket av det här med hybrid och annat känns ganska mycket modeflugor, på samma vis som det var inne att komma ut som homosexuell för 10 årsedan, att vara feminist idag och att till största möjliga mån skrika om miljön på alla möjliga vis.

bilen är säkert kalastrevlig att köra, och det gör garanterat nytta med, men känns många gånger som att jakten på miljövänligt även är en del av köphets och konsumptionssamhälle.

man kommer otroligt många mil med en gammal förkammardiesel rätt inställd innan miljön tycker att det är en stor vinst att vi producerat en nyare "miljöbil". framförallt om man som tyskarna stoppar dit partikelfilter. har även bekanta som börjat sysselsätta sig med att bygga om förkammardieselmotorerna till direktinpsrutning, ännu lägre förbrukning.
+ lite fler
---
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-11-02, 11.42.31

Håller med. Det ska handla om låg förbrukning, -det är ekonomi för mej som inte har råd att va aktivist. Att Hybriden är logisk och inte mer än en förlängd S/S är bra då den kopplar ur automatiskt. Det är eN hobby också men ibland är det liite nervöst med dessa på och urkopplingar. Jag hoppas att testet bilen ska in på visar något som får ner förbrukningen då jag vill att den ska va mer än en mode-fluga. Vet inte om det har med saken att göra men minns hur vi skulle stanna kvar i garderoben istället på 80-talet. Volvo med dekalen på bakrutan "HAR DU RÅD ATT INTE KÖPA SVENSKT"
Användarvisningsbild
lillflingan

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-11-02, 14.08.47

jag har tänkt på tvättning av bilen. Man ska ju torka med sämskskinn men om det regnar ute? Kan man prioritera tvättningen till dag som regnar istället för att slippa torka så in i bomben? Jag bara tänker om någon som läser har någon uppfattning om detta. Jag vill få bilen ren och när man gör den så fin och torkar så den blänker fin men sen att det börjar regna, -är det då lika som om jag inte hade torkat alls?
Användarvisningsbild
lillflingan

UNREAD_POSTav andgus » 2014-11-02, 16.29.40

Jag tvättar, om möjligt, när det regnar eller ska regna. Det är ju kalket i dricksvattnet som orsakar ringarna när det torkat. Regnvatten är ju såvitt jag vet fritt från kalk, i alla fall så att jag slipper skinna bilen.
/Anders
andgus

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-11-02, 17.44.17

andgus skrev:Jag tvättar, om möjligt, när det regnar eller ska regna. Det är ju kalket i dricksvattnet som orsakar ringarna när det torkat. Regnvatten är ju såvitt jag vet fritt från kalk, i alla fall så att jag slipper skinna bilen.
/Anders

Ok. Fett. Då kör jag som du
Användarvisningsbild
lillflingan

FöregåendeNästa

Återvänd till Fri diskussion