Kom på att det var kontaktstycket till varningsblinkersen som inte var som det skulle... Fixade det och sen var det blinkers runt om.
Bytte ju kopplingscylindrar och slangen däremellan för ett tag sen. När jag nu kommit lite längre märkte jag att kopplingen inte tog ordentlig. Luftade både uppifrån och nerifrån utan att det gjorde nån skillnad. Med facit i hand hade det nog räckt att byta slangen, men gjort är gjort. Bytte tillbaka till den gamla huvudkopplingscylindern och när jag skruvade fast huvudbromscylindern igen ser jag felet som antagligen varit hela tiden... Slangen som förser kopplingssystemet med olja löper ju från bromsvätskebehållaren på huvudbromscylindern till huvudkopplingscylindern och just vid den senare är slangen vikt, vilket medför att bromsvätskan inte har fritt flöde till huvudkopplingscylindern. En annan dragning på slangen gör susen och sen fungerade det!
Många säger ju att man ska använda en oljekanna för att lufta kopplingen via slavcylindern på växellådan. Min tumme hade nog inte varit en tumme längre om jag gjort det. Istället använde jag mig av en slang mellan ett av oken på framhjulen och slavcylindern. På så sätt kunde jag lufta "nerifrån" med hjälp av bromspedalen! Enkelt som tusan och man kan ju fundera på varför jag inte kommit på det själv, jag fick tipset från Veterangaraget.
Nu är det besiktning i morgon förmiddag och därefter blir det lugnt ett tag, det har blivit alltför många timmar i garaget i vår. Beror väl iochförsig hur det går...
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige
Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyYR107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)