Mb 300e skrev:Intressant utveckling av den här tråden. Jag kommer att köra helt på linoljan efter en hel del research. Den är ett ypperligt alternativ till spillolja och annat mög. Förutom att krypegenskaperna slår alla typer av motoroljor med hästlängder är den helt miljövänlig och lämnar en riktigt trevlig doft i bilen (testade lite i dörrarna). Det enda man skall se upp med är självantändning vid kontakt med textiler samt att undvika att få den på lacken då den är omöjlig att få bort.
Jag funderar själv kring just linoljan.
Jag har för något år sedan sprutat alla fyra hjulhusen med Feltemas linoljebaserade rostskydd (rikligt, och efter demontering av alla innerskärmar och liknande).
Men jag har tvekat innan jag går vidare. Undersidan torde inte vara någon större svårighet, men jag är fundersam på hur linoljan och hålrummens vaxskikt passar ihop?
Lukten däremot gör att jag definitivt tvekar att behandla dörrarnas insidor och liknande ställen. Det stinker som i ett gammalt hederligt glasmästeri, och står bilen i solskenet nedåt Europa där det blir sådär 37°C i skuggan så blir bara stanken utomhus rent bedövande. Hur det skulle bli invändigt vill jag inte ens tänka på....
Däremot kan man utan större svårigheter få bort eventuell linoljeförorening på lacken med polerlera. Ingen katastrof, men mycket jobb.