Nyckel till en 300 CE ?

W 124 E-Klass 1986-1995

Re: Nyckel till en 300 CE ?

UNREAD_POSTav Anders Bohman » 2013-02-24, 20.44.51

Jag förstår att jag rörde upp känslorna hos en del, men jag tycker PERSONLIGEN att den slanka linje på bilen störs av att det är så mycket "luft" mellan hjul och kaross.
Vi fick faktiskt inte hem bilen förrän igår och idag så gjordes en riktig tvätt undertill och till min stora förvåning så kom all orginalfärg fram på underredet , tom bultförband var rostfria...helt otroligt

Vi fick även med alla orginalpapper från fabrik (en riktig bunt), samt org. beställningssedel. Bilen är utrustad med nån form av diffbroms , nivåreglering, avtagbart drag, el rullgardin , något extra tidstypiskt audiosystem, eltacklucka, skinn, luftortopedstolar som är elstyrda, ACC, värme i stolar osv osv. det enda som saknas är lustigt nog farthållare...konstigt!!!! Bilen är förövrigt Antilop brun tyckte jag mig läsa ut i pappren!
I samband med köpet så kördes bilen ca 45 mil och gick helt otroligt mjukt och tyst. Det enda som störde var att iom att bilen aldrig har körts på vintern så fick vi ett par hårda vinterhjul som var riktigt hemska att åka med...men de var iaf MS-märkta och därmed lagliga.

Ja, det ska bli riktigt roligt att få lägga ner lite extra puts på denna vad jag tror lite unikt lågmilsbil, och jag får verkligen hoppas att jag inte blir idiotförklarad redan innan jag hinner gå med i denna klubb på riktigt.

MVH
Anders Bohman
Anders Bohman

UNREAD_POSTav kalle59 » 2013-02-24, 21.06.47

Hej och grattis till en unik lågmilare.
Det där med farthållaren är för mig också ett mysterium, tyskimporterade bilar saknar ofta denna detalj men tydligen även svensksålda vilket ju är ganska märkligt.
Men som sagt, lycka till nu med din bil och njut av hur en gammal Mercedes kan kännas som "ny"
Själv har jag en 300SE 91:a med 6200 mil på mätaren
Mvh Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

UNREAD_POSTav Anders Bohman » 2013-02-25, 01.20.37

Denna 300 hundra är visserligen än sk. importbil (fast hur många svenskbyggda Mercor finns det :roll: ). Första ägaren bodde i eller utanför Munchen (stavning?) och körde knappt med bilen fram till 2003 då bilen övertogs av en släkting här i Sverige . Är det vanligt att Mercor från byggår 87 är utrustade med Airbag, lyktorkare samt stolsvärme? För denna bil har allt detta, konstigt nog!

Jag har haft några nyare (runt 91-92 årsmodell)Bruks Mercor som inte haft denna utrustning!

jag är verkligen glad åt denna bil och skall gå igenom allt (mycket är rengöring under )!

Tråden började ju med att en reservnyckel saknades, men den hittade vi i en liten låda i mittenfacket mellan framstolarna! Så där är allt hundra nu :P

FAST, det som saknas nu är en nyckel med låsanordning till det avtagbara draget .......... det verkar vara nån form av cylinder som skall sättas in i låset på själva dragkroken och låsa fast densamma när draget är i rätt position. Det borde ju INTE vara en låssats som passar bara på denna bils drag utan något som passar till alla drag.

Tankar om det? :!:

Anders igen!
Anders Bohman

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2013-02-25, 01.58.23

om du hittade reservnyckeln i mittenfacket, så kanske du hittar dragkroksnyckeln i bagaget vid reservhjulet?

man kan ju alltid hoppas åtminstone :lol:
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-02-25, 05.46.08

FAST, det som saknas nu är en nyckel med låsanordning till det avtagbara draget .......... det verkar vara nån form av cylinder som skall sättas in i låset på själva dragkroken och låsa fast densamma när draget är i rätt position. Det borde ju INTE vara en låssats som passar bara på denna bils drag utan något som passar till alla drag.

Tankar om det?

Anders igen!

--------------------------------------------

den finns som lösdel hos mercedes, har till uppgift att inte någon
ska kunna stjäla själva kroken.
fungerar utan den, passar till alla fat nykeln är olik till alla typ. patentnyckel.
ser ut som det låset man förr satte i nyckelhålet i en ytterdörr.

sj
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-02-25, 06.00.14

Denna 300 hundra är visserligen än sk. importbil (fast hur många svenskbyggda Mercor finns det ). Första ägaren bodde i eller utanför Munchen (stavning?) och körde knappt med bilen fram till 2003 då bilen övertogs av en släkting här i Sverige . Är det vanligt att Mercor från byggår 87 är utrustade med Airbag, lyktorkare samt stolsvärme? För denna bil har allt detta, konstigt nog
-----------------------------------------

1,
tycker -mercor- är ett skälsord och klingar föraktfullt i mina öron
varför inte kalla det vid sitt rätta namn -mercedes-

MÜNCHEN för ett tyskt ü tryck ned en tangent med de övre tecknen först sedan u.et,
vilken finns ovan till vänster vid enter-tangenten

ang. utrustningen extra allt det du nämner. du nämde att du har beställningspappret
där kan du nog se att man kunde pricka i ett formulär vad man ville ha för
utrustning.
vi har en 300te 88. köpt direkt av första ägaren i Koblenz där vi fick med rubbet
i dokumentation.

sj
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Robeven » 2013-02-25, 09.41.28

Anders Bohman skrev:Jag förstår att jag rörde upp känslorna hos en del, men jag tycker PERSONLIGEN att den slanka linje på bilen störs av att det är så mycket "luft" mellan hjul och kaross.
Vi fick faktiskt inte hem bilen förrän igår och idag så gjordes en riktig tvätt undertill och till min stora förvåning så kom all orginalfärg fram på underredet , tom bultförband var rostfria...helt otroligt

Vi fick även med alla orginalpapper från fabrik (en riktig bunt), samt org. beställningssedel. Bilen är utrustad med nån form av diffbroms , nivåreglering, avtagbart drag, el rullgardin , något extra tidstypiskt audiosystem, eltacklucka, skinn, luftortopedstolar som är elstyrda, ACC, värme i stolar osv osv. det enda som saknas är lustigt nog farthållare...konstigt!!!! Bilen är förövrigt Antilop brun tyckte jag mig läsa ut i pappren!
I samband med köpet så kördes bilen ca 45 mil och gick helt otroligt mjukt och tyst. Det enda som störde var att iom att bilen aldrig har körts på vintern så fick vi ett par hårda vinterhjul som var riktigt hemska att åka med...men de var iaf MS-märkta och därmed lagliga.

Ja, det ska bli riktigt roligt att få lägga ner lite extra puts på denna vad jag tror lite unikt lågmilsbil, och jag får verkligen hoppas att jag inte blir idiotförklarad redan innan jag hinner gå med i denna klubb på riktigt.

MVH
Anders Bohman

Angående luft mellan kaross och hjul så glömde jag säga att i samband med fjädrarna fram är det gummikuddar som sitter mellan fjädern nånstans för att få upp bilen eller sänka den.... vad jag förstått, är dock inte expert. Farthållare var tillval som inte fanns med när din bil byggdes kan jag tänka mig. Nu när jag skulle beställa fjädrar fram fanns det möjlighet för mig att höja upp bilen med nya fjädrar fram och med hjälp av gummikuddar reglera hur högt det blir... eftersom min bil var låg från början valde jag att ha det som jag haft det förut... jag brukar se en gubbe här i stan som kör en välvårdad MB 190 och han har en väldigt upphöjd front.. och fördelarna med att köra så vet jag inte.. någon som vet varför vissa modeller är ruskigt upphöjda där fram? Vad är nyttan?
# Robert Vennberg

Mercedes-Benz 300 CE-24 1991 (Bornit metallic #481) *
Mercedes-Benz E320 Avantgarde Sedan 1998 (Amazongrön metallic #272) *
Användarvisningsbild
Robeven

UNREAD_POSTav patrike79 » 2013-03-07, 19.19.42

Hej!
Sanningen med många upphöjda Mercedes:ar är nog att någon räknat fel:
Gummimellanläggen som nämndes tidigare finns i fyra olika varianter, med en, två, tre eller fyra upphöjda prickar på. Fjädrarna sen är märkta med flera färgade prickar i fem kombinationer. För att göra det ännu roligare finns det dessutom förstärkta fjädrar, de med nivåreglering och så Sportline (lite lägre). Vid inköp skall bilens modell, motor, växellåda och utrustning adderas enligt ett poängsystem och sen hittar verkstaden de korrekta fjädrarna och mellanläggen till just den modellen... :-)

Min 300CE var sänkt 40 mm när jag köpte den och jag tröttnade ganska fort på att höra motorskyddet skrapa i vägbulor, så den återställdes till originalskick. Vilket blev lite "300XC" men betydligt skönare.
Mvh
Patrik Eriksson

------------------------------------------
300CE -91 5-vxl manuell, med Reiserechner.
patrike79

Föregående

Återvänd till W 124 E-Klass