Motorbyte i w114 till m116 el m117.

W 114/115 Compact/8 1968-1975

Motorbyte i w114 till m116 el m117.

Inläggav axeber01 » 2012-07-28, 18.44.26

Hej. Jag har storslagna planer för min 250CE -71, jag vill stoppa i en större motor. Vad jag har läst mig fram till i andra forum så ska 380/450 v8 från w107 passa väldigt bra. Det är visst samma framvagn.

Någon som har några idéer?

Mvh Axel
250CE 1971, ska få V8.
300TDT 1992, Blå Pilen
axeber01
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2012-07-28, 17.27.54
Ort: Luleå

Re: Motorbyte i w114 till m116 el m117.

Inläggav swampmonkey » 2012-08-08, 12.39.15

Bild

enligt en annan ska det vara en 560 motor, och en v8a är det ju utan tvekan, så går gör det ju uppenbarligen, däremot är jag betydligt mer tveksam till att det skulle vara samma framvagn, och kompakten är ganska tight i motorrummet, så det har nog varit en del svetsande, bändande och trixande för att få ner den.


http://www.californiaclassix.com/archiv ... _c473.html
mycket läsning, och inget om bygget, men en ruskigt fin kompakt med en USA V8a
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Motorbyte i w114 till m116 el m117.

Inläggav christian_mb86 » 2012-08-08, 21.54.20

tjena kan det var en motor från mercedes 300 sel 6,8 i den vita http://www.touringcarracing.net/Pages/1971%20Cars.html är en bit ner på sidan kollar man på den vita bilen så är stagen från torpedväggen flyttade. på den blå sitter det en motor på ca 5 liter ca 2 liter mindre och på den bilden sitter stagen från torpedväggen till inerskärmarna där dom sitter orginal. sen kan den ena motorn vara en smallblock och den andra en bigblock. mvh christian
christian_mb86
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2012-08-07, 19.24.15
Ort: karlskrona

Re: Motorbyte i w114 till m116 el m117.

Inläggav sl500 » 2012-08-08, 22.02.14

w107 å w114 har samma framvagn.
sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Motorbyte i w114 till m116 el m117.

Inläggav axeber01 » 2012-08-10, 22.28.30

Tack för visat intresse. Jag har också sett den där vita mercan när jag googlat w114 v8. Jag tolkar det som att ex en 450 skulle rymmas, vilken också är den motor jag siktar på. Har läst mkt bra om den.
250CE 1971, ska få V8.
300TDT 1992, Blå Pilen
axeber01
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2012-07-28, 17.27.54
Ort: Luleå

Re: Motorbyte i w114 till m116 el m117.

Inläggav fullboost67 » 2012-08-12, 23.00.24

Så ska det se ut och motorn i den vita är en 500 motor med 560 ventilkåpor tittar man på fördelaren som är den mindre och det körde inte 560 med det va 500 motorerna men dock med undantag dem nyare 500 motorerna hade samma typ av fördelare som 560 haha rörigt värre.

Och mest fördelaktigt är att lyfta ner tex en 500 motor som oxå har mindre omfång där motor/låda sätts ihop än tex en 450 motor = mer plats i kardan tunneln.
och nästan 45 kg mindre vikt än 450 maskin
sen har 500 motorn 4 stegad låda mot 450 som har 3 stegad.

500 motorn passar rakt av och det som sen skiljer är hardyskivorna mot orginal i kompakten som alla har dem *mindre* hardy skivorna

då får man antingen byta främre kardan eller kapa och svetsa ihop med en tex 450 kardan dock får man se up för kardan rörens diameter kan variera.

eller så plockar man lös medbringar korset från 500 lådan och trycker dit lilla medbringar korset från kompakt lådan tjoff poff så är allt ur världen.

sen gör man klokt i att byta ut K-jet mot ett modernt styrsystem men det är en annan historia.

det blir lite tajt mellan rambalkarna då en kompakt har samma mått som en 280/350 107a och då man lyfter ner en 500 motor tex men inget alarmerande så utan bara att det är ganska tajt, jag vet då jag byggt om några stycken 350 och hissat ner 560 motor i och samma sak med polarns kompakt fast som sagt det gick alldeles utmärkt och går fortfarande kalas.

eftersom dem 107 som har det tajtare chassiet och dem delar samma chassie som 280 och 350 va dels att 350 motorn är betydligt smalare en alla M117 motorer. och 280 har ju rak 6a så körde man lika chassie där ,,men då 450 motorn kom byggde man ett annat chassie som är mycket mer plats ,,altså med andra rambalkar på 450 och 500 107or. ochså dem delar samma chassie 450 och 500 bilarna precis som med 280 och 350 107 bilarna.

så nu ska jag inte tjata om 107 chassin här i kompakt tråden.

blir ett spännande projekt som måste följas känner jag.
fullboost67
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 2012-04-05, 02.17.18

Re: Motorbyte i w114 till m116 el m117.

Inläggav christian_mb86 » 2012-08-20, 20.07.08

hur går det med bygget du får lägga ut lite bilder sen när du är ingång :)
christian_mb86
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2012-08-07, 19.24.15
Ort: karlskrona

Re: Motorbyte i w114 till m116 el m117.

Inläggav axeber01 » 2012-08-21, 09.15.01

Bygget står still, är nu inne i ett planerings- och förberedelseskede. Håller på ta reda möjliga vägar för att få min framtida pärla godkänd och samlar på mig delar. Sen var det ju det här med en bra lokal...

Men uppdateringar kommer direkt det finns nåt att visa. Tips kommer behövas under resans gång.
250CE 1971, ska få V8.
300TDT 1992, Blå Pilen
axeber01
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2012-07-28, 17.27.54
Ort: Luleå

Re: Motorbyte i w114 till m116 el m117.

Inläggav christian_mb86 » 2012-08-22, 22.46.34

ja är lite att tänka på om man ska besikta bilen med en effekt höjning med mer än 10% för då är ombyggt fordon den vägen man måste gå och då är 15kw per 100kg som gäller. men detta kanske du redan vet :)
christian_mb86
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2012-08-07, 19.24.15
Ort: karlskrona

Re: Motorbyte i w114 till m116 el m117.

Inläggav christian_mb86 » 2012-10-18, 20.28.07

tjena hur går det med bygget ???
christian_mb86
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2012-08-07, 19.24.15
Ort: karlskrona

Re: Motorbyte i w114 till m116 el m117.

Inläggav axeber01 » 2016-04-25, 09.56.11

Nu har jag äntligen börjat. Var tvungen bygga både hus och garage innan så det drog ut på tiden. Har inga bilder än, finns bara en nerplockad och rostig w114 att se.

Däremot har jag svårt att hitta några reservdelar som någon kanske kan hjälpa till med?
De små underliggande kofångarna fram, båda två saknar jag. Hittat på Ebay för en halv förmögenhet.
Golvplåtar, hittat i USA men frakten är lika dyr som varan så det kändes inte rimligt.

Någon som vet av en "guldgruva"?

Mvh

Axel
250CE 1971, ska få V8.
300TDT 1992, Blå Pilen
axeber01
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2012-07-28, 17.27.54
Ort: Luleå

Re: Motorbyte i w114 till m116 el m117.

Inläggav axeber01 » 2016-05-05, 21.52.22

Bild

Bild

Bild

Bild

"D ta sä!" sa mordbrännarn när han släckt ve bensin!
Oljefiltret måste flyttas för att den ska gå ner hela vägen, sen dyker nog nästa problem upp. Men det ska gå!
250CE 1971, ska få V8.
300TDT 1992, Blå Pilen
axeber01
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2012-07-28, 17.27.54
Ort: Luleå

Re: Motorbyte i w114 till m116 el m117.

Inläggav Superfly » 2016-05-10, 18.10.07

Kul.

Hur funkar det där på sbp?
MB 280C '73
Superfly
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 2015-06-24, 07.39.34

Re: Motorbyte i w114 till m116 el m117.

Inläggav axeber01 » 2016-05-11, 08.39.03

Borde fungera som ombyggt fordon, ska kontakta SFRO (igen) efter att jag fått fast motorn.
Fattas 2cm där den tar i styrservon. Där har jag fastnat just nu. Vad jag kan komma på är att skippa servon men det sabbar kompaktkänslan..

Jajja.

Tips?
250CE 1971, ska få V8.
300TDT 1992, Blå Pilen
axeber01
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2012-07-28, 17.27.54
Ort: Luleå

Re: Motorbyte i w114 till m116 el m117.

Inläggav sl500 » 2016-05-11, 08.55.00

vilka motorarmar har du är det från w107
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Nästa

Återvänd till W 114/115 Compact/8

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron