av fullboost67 » 2012-08-12, 23.00.24
Så ska det se ut och motorn i den vita är en 500 motor med 560 ventilkåpor tittar man på fördelaren som är den mindre och det körde inte 560 med det va 500 motorerna men dock med undantag dem nyare 500 motorerna hade samma typ av fördelare som 560 haha rörigt värre.
Och mest fördelaktigt är att lyfta ner tex en 500 motor som oxå har mindre omfång där motor/låda sätts ihop än tex en 450 motor = mer plats i kardan tunneln.
och nästan 45 kg mindre vikt än 450 maskin
sen har 500 motorn 4 stegad låda mot 450 som har 3 stegad.
500 motorn passar rakt av och det som sen skiljer är hardyskivorna mot orginal i kompakten som alla har dem *mindre* hardy skivorna
då får man antingen byta främre kardan eller kapa och svetsa ihop med en tex 450 kardan dock får man se up för kardan rörens diameter kan variera.
eller så plockar man lös medbringar korset från 500 lådan och trycker dit lilla medbringar korset från kompakt lådan tjoff poff så är allt ur världen.
sen gör man klokt i att byta ut K-jet mot ett modernt styrsystem men det är en annan historia.
det blir lite tajt mellan rambalkarna då en kompakt har samma mått som en 280/350 107a och då man lyfter ner en 500 motor tex men inget alarmerande så utan bara att det är ganska tajt, jag vet då jag byggt om några stycken 350 och hissat ner 560 motor i och samma sak med polarns kompakt fast som sagt det gick alldeles utmärkt och går fortfarande kalas.
eftersom dem 107 som har det tajtare chassiet och dem delar samma chassie som 280 och 350 va dels att 350 motorn är betydligt smalare en alla M117 motorer. och 280 har ju rak 6a så körde man lika chassie där ,,men då 450 motorn kom byggde man ett annat chassie som är mycket mer plats ,,altså med andra rambalkar på 450 och 500 107or. ochså dem delar samma chassie 450 och 500 bilarna precis som med 280 och 350 107 bilarna.
så nu ska jag inte tjata om 107 chassin här i kompakt tråden.
blir ett spännande projekt som måste följas känner jag.