Motorbyte i w114 till m116 el m117.

W 114/115 Compact/8 1968-1975

Re: Motorbyte i w114 till m116 el m117.

UNREAD_POSTav sl500 » 2016-05-11, 08.55.00

vilka motorarmar har du är det från w107
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Motorbyte i w114 till m116 el m117.

UNREAD_POSTav axeber01 » 2016-05-11, 15.53.38

jäpp, fästen från w107.

Bromsservon är det som är i vägen, inte styrservon.
250CE 1971, ska få V8.
300TDT 1992, Blå Pilen
axeber01
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2012-07-28, 17.27.54
Ort: Luleå

Re: Motorbyte i w114 till m116 el m117.

UNREAD_POSTav huckstar » 2016-09-17, 00.27.55

Jag gjorde ett likadant bygge.
Kan försöka lägga upp nån bild och film.
huckstar
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2010-04-18, 20.50.19

Re: Motorbyte i w114 till m116 el m117.

UNREAD_POSTav axeber01 » 2017-05-06, 11.45.09

Lite sent svar, gör gärna det! Alla inspirationsbilder är av godo.
250CE 1971, ska få V8.
300TDT 1992, Blå Pilen
axeber01
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2012-07-28, 17.27.54
Ort: Luleå

Re: Motorbyte i w114 till m116 el m117.

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2017-06-14, 00.55.24

axeber01 skrev:Borde fungera som ombyggt fordon, ska kontakta SFRO (igen) efter att jag fått fast motorn.
Fattas 2cm där den tar i styrservon. Där har jag fastnat just nu. Vad jag kan komma på är att skippa servon men det sabbar kompaktkänslan..

Jajja.

Tips?


Jag ska byta motor i min kompakt, 240d som nu gått tom på olja tre gånger, till en 240d som bara gått 26tusen mil.
Funderar på att fixa styrservo samtidigt, och överväger en kuggstång från en w210, har en avlägsen bekant som satt en sådan i en w123 och påstår att det blev riktigt bra (amerikan som ville ha i en 350 motor)
Tänkte ta en titt hur enkelt/vettigt det kan vara att få in en sådan i en w115 själv när motorn ändå är ur.
Måtten såg inte ut att vara helt likvärdiga, så kan mycket väl vara så att man tappar en del svängradie om man inte bygger rätt,
sen har jag bestämt för mig att w210ans kuggstång jobbar med ett tryck närmare 200 bar, och w123an runt 100 bar (65 bar i vilotryck eller något)
var längesedan jag kollade på de där grejerna nu så minns säkert åt skogen.

Hursomhelst, w210ans servo är ju otroligt lätt, och jag hade väl någon ide om att w115/w123ans styrservopump som jobbar med lägre tyck därmed skulle innebära att styrservon upplevs någorlunda orginal w115 jämfört med hur den känns i en w210.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Föregående

Återvänd till W 114/115 Compact/8

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron