krillebus skrev:Funderat lite på hur jag ska göra med bilen? Laga den eller sälja och köpa något annat?
Byta hjullager båda sidor bak.
Byta handbromsbackar.
Bromsklossar runt om.
Nya stötdämpare och fjädrar runt om.
Byta fläktmotorn till kupefläkten.
Byta motorhuv.
Båda ljus lyktorna bak.
Fixa ytrost, skärmkanterna bak.
Läcker olja från bakaxeln och någonstans från motorn, har inte riktigt lyckats konstatera var?
Sen behövs ju naturligtvis en service, byta motorolja, olja autmalådan och bakaxeln, nya stift, fördelarlock, rotor.
Sen vet man ju aldrig med gamla bilar så det tillkommer väl några tusenlappar på
nått man inte räknat med.
Så vad göra? Sälja som den står eller fixa ordning.....

1. Hjullagersats bak = 1250kr-1090 kr nypris. Finns inga begagnade just nu (bildelsbasen).
2. Handbromsbacksats = 351 kr (Mekonomen)
3. Bromsklossar = Bromsbelägg fram 651 kr, bak 400 kr (Mekonomen)
4. Stötdämpare bak 400 kr, fram 1500 kr. Priserna gäller begagnat (enligt bildelsbasen).
5.Fläktmotor 500-600 kr (Finns begagnat)
6. Motorhuv? Säkert inte billigt...Har inte hittat någon begagnad... mer än att det just nu finns en komplett 300:a på Blocket som skall skrotas (
http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes ... w=3&last=1). Zigges Garage tel: 031-922303
7. Ljuslyktor... beror på vad du menar? Lyktinsats bak 400 kr vänster och höger+glas 200 kr styck för vänster och höger. Skall du ha 94:ans bakljusglas ökar priset till runt 500 kr stycket för endast lampglaset utan insatsen.
8. Fixa ytrost kan du göra själv, men vill du ha det bra gjort räkna med några tusenlappar + lackering
9. Bakaxel begagnad kostar runt 1000-2000 kr, det finns en hel del på skrotarna.... Läckage från motorn kan vara packning som läcker. Oljetrågspackning=300 kr ny mekonomen. Blir svårt att bestämma kostnad, för det kan vara ett allvarligt fel eller ett mindre. Det billigaste = Köp en trögflytande vätska som kan täta oljeläckage, alternativt hissa upp bilen och se om det är hål eller rost.
10. Service för att byta olja och luftfilter på en icke auktoriserad (men bra) verkstad kostar 1500 kr. Byte av automatlådeoljan kostar mycket mer eftersom det inte bara är att byta. Du måste tappa ut den gamla oljan i automatlådan, slå på ny olja och köra ut den gamla oljan på alla växlar. Det är en viss procedur med det där som gör att du måste driva ut på alla växlar för att det skall bli bra. Priset för att göra detta på verkstad kostar 3000 kr och då är det enbart byte av automatlådeoljan. Min bror gjorde detta på hans 300:a förra året, det var en bra verkstad som bytte oljan+automatlådeoljan och det kostade 5500 kr inklusive arbete. Viktigt är att det är en pålitlig verkstad med duktigt folk som kan sina saker om det inte är en Mercedes auktoriserad verkstad (för dyrt dock).
11. Fördelarlock+rotor (en komplett sats) = 1700 kr mekonomen
Som du ser blir det inte billigt..... Om du säljer den som den står kommer du kanske få tillbaks dina 4000 kr. Om du fixar upp det behöver du få tag i begagnade bildelar. I Sverige är begagnade bildelar överlag inte så jättebilliga.... Jag vet inte hur det ser ut i Tyskland, men det borde vara billigare. Ett annat problem är att det just nu står en 300:a i Göteborg (kolla blocket som jag givit länk till ovan i texten) som skall skrotas, bilen är komplett...men delarna kommer inte ges bort. Du kan antagligen behöva köpa hela bilen för att själv ta delar... frågan är om du orkar detta? Du kommer antagligen komma upp i mer än de 4000 kr du givit för bilen om du skall köpa bilen komplett eller köpa delar.
Mitt spontana råd efter att ha tittat runt vad delarna kostar begagnat och nya är att det nog blir för mycket utlägg än vad du räknat med...... ingen ger bort delar idag, även om det är gamla begagnade delar. Mercedes delar är överlag hyfsat dyra. Du skall inte köpa nya delar till den bilen... försök köpa begagnade delar. Problemet är att skrotarna oftast har överpris i Sverige på de delarna du behöver (enligt min mening). Om du köper en komplett bil som skall skrotas har du problem med att veta hur skicket är på vissa delar som du behöver... Min spontana tanke är att det kommer kosta runt 10.000 kr bara i delar. Arbetskostnad inte inräknad, om du inte gör det själv. Byte av automatlådeoljan + olja skall du i så fall göra sist när du vet att allt fungerar på bilen... men om du skall byta automatlådeoljan själv får du googla på nätet om hur denna procedur går till eftersom det inte bara är att byta...
Begagnade bildelar i Tyskland är ett alternativ, borde finnas ett fruktansvärt utbud. Problemet är bara vem som tar hem dem? Åka ner själv med en lista i handen eller vad göra?
Det bästa är att göra ett överslag själv vad delarna kommer kosta i Sverige och jämföra med vad priset skulle bli i Tyskland på de delar du behöver. Sedan kan ju diskuteras om du vill åka ned med bil eller buss till Tyskland för att hämta sakerna och då har du utlägg för det också... som sagt, anser du att din bil är så bra och fin att du vill göra iordning den eller kommer det bara bli dyrt och uppkomma fler problem?