300ce som inte startar. Nu till SALU !!

W 124 E-Klass 1986-1995

Re: 300ce som inte startar.

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-01-31, 18.22.03

Det var många frågor på en gång på Sylwes svar..
Vad han menade är att kapa av axeln från fläktmotorn innan den går in i plastfläkten. Det är betydligt lättare att få ur den biten av axeln som sitter kvar i fläkthjulet än att ta en avdragare och fördärva alltihop. Om du kapar axeln så kan du försiktigt knacka ur axeln med mothåll.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-01-31, 18.44.45

Kölis skrev:Det var många frågor på en gång på Sylwes svar..
Vad han menade är att kapa av axeln från fläktmotorn innan den går in i plastfläkten. Det är betydligt lättare att få ur den biten av axeln som sitter kvar i fläkthjulet än att ta en avdragare och fördärva alltihop. Om du kapar axeln så kan du försiktigt knacka ur axeln med mothåll.

EXAKT så ja........... :idea:

sj
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav krillebus » 2012-01-31, 21.03.11

Kölis skrev:Det var många frågor på en gång på Sylwes svar..

Ja, det var nog det, blev lite rörigt.
Men okej, då förstår jag hur ni menar!!
Tack för tipset!
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute efter midnatt"
krillebus

Re: 300ce som inte startar. nya funderingar!

UNREAD_POSTav krillebus » 2012-02-05, 21.46.18

Funderat lite på hur jag ska göra med bilen? Laga den eller sälja och köpa något annat?

Gav ju endast 4000kr för den, kostade en 5 hundring och några nya grå hårstrån att få igång den.
Nu har jag funderat och gått igenom bilen och kommit fram till ungefär vad det skulle kosta att fixa ordning allt, snackar inte om nått perfekt skick nu, utan laga det som brister och få en skaplig bruksbil.
Det som behöver göras är.....

Byta hjullager båda sidor bak.
Byta handbromsbackar.
Bromsklossar runt om.
Nya stötdämpare och fjädrar runt om.
Byta fläktmotorn till kupefläkten.
Byta motorhuv.
Båda ljus lyktorna bak.
Fixa ytrost, skärmkanterna bak.
Läcker olja från bakaxeln och någonstans från motorn, har inte riktigt lyckats konstatera var?
Sen behövs ju naturligtvis en service, byta motorolja, olja autmalådan och bakaxeln, nya stift, fördelarlock, rotor.
Sen vet man ju aldrig med gamla bilar så det tillkommer väl några tusenlappar på
nått man inte räknat med.

Så vad göra? Sälja som den står eller fixa ordning..... :?:
krillebus

Re: 300ce som inte startar. nya funderingar!

UNREAD_POSTav Robeven » 2012-02-06, 11.36.49

krillebus skrev:Funderat lite på hur jag ska göra med bilen? Laga den eller sälja och köpa något annat?

Byta hjullager båda sidor bak.
Byta handbromsbackar.
Bromsklossar runt om.
Nya stötdämpare och fjädrar runt om.
Byta fläktmotorn till kupefläkten.
Byta motorhuv.
Båda ljus lyktorna bak.
Fixa ytrost, skärmkanterna bak.
Läcker olja från bakaxeln och någonstans från motorn, har inte riktigt lyckats konstatera var?
Sen behövs ju naturligtvis en service, byta motorolja, olja autmalådan och bakaxeln, nya stift, fördelarlock, rotor.
Sen vet man ju aldrig med gamla bilar så det tillkommer väl några tusenlappar på
nått man inte räknat med.

Så vad göra? Sälja som den står eller fixa ordning..... :?:

1. Hjullagersats bak = 1250kr-1090 kr nypris. Finns inga begagnade just nu (bildelsbasen).
2. Handbromsbacksats = 351 kr (Mekonomen)
3. Bromsklossar = Bromsbelägg fram 651 kr, bak 400 kr (Mekonomen)
4. Stötdämpare bak 400 kr, fram 1500 kr. Priserna gäller begagnat (enligt bildelsbasen).
5.Fläktmotor 500-600 kr (Finns begagnat)
6. Motorhuv? Säkert inte billigt...Har inte hittat någon begagnad... mer än att det just nu finns en komplett 300:a på Blocket som skall skrotas (http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes ... w=3&last=1). Zigges Garage tel: 031-922303
7. Ljuslyktor... beror på vad du menar? Lyktinsats bak 400 kr vänster och höger+glas 200 kr styck för vänster och höger. Skall du ha 94:ans bakljusglas ökar priset till runt 500 kr stycket för endast lampglaset utan insatsen.
8. Fixa ytrost kan du göra själv, men vill du ha det bra gjort räkna med några tusenlappar + lackering
9. Bakaxel begagnad kostar runt 1000-2000 kr, det finns en hel del på skrotarna.... Läckage från motorn kan vara packning som läcker. Oljetrågspackning=300 kr ny mekonomen. Blir svårt att bestämma kostnad, för det kan vara ett allvarligt fel eller ett mindre. Det billigaste = Köp en trögflytande vätska som kan täta oljeläckage, alternativt hissa upp bilen och se om det är hål eller rost.
10. Service för att byta olja och luftfilter på en icke auktoriserad (men bra) verkstad kostar 1500 kr. Byte av automatlådeoljan kostar mycket mer eftersom det inte bara är att byta. Du måste tappa ut den gamla oljan i automatlådan, slå på ny olja och köra ut den gamla oljan på alla växlar. Det är en viss procedur med det där som gör att du måste driva ut på alla växlar för att det skall bli bra. Priset för att göra detta på verkstad kostar 3000 kr och då är det enbart byte av automatlådeoljan. Min bror gjorde detta på hans 300:a förra året, det var en bra verkstad som bytte oljan+automatlådeoljan och det kostade 5500 kr inklusive arbete. Viktigt är att det är en pålitlig verkstad med duktigt folk som kan sina saker om det inte är en Mercedes auktoriserad verkstad (för dyrt dock).
11. Fördelarlock+rotor (en komplett sats) = 1700 kr mekonomen

Som du ser blir det inte billigt..... Om du säljer den som den står kommer du kanske få tillbaks dina 4000 kr. Om du fixar upp det behöver du få tag i begagnade bildelar. I Sverige är begagnade bildelar överlag inte så jättebilliga.... Jag vet inte hur det ser ut i Tyskland, men det borde vara billigare. Ett annat problem är att det just nu står en 300:a i Göteborg (kolla blocket som jag givit länk till ovan i texten) som skall skrotas, bilen är komplett...men delarna kommer inte ges bort. Du kan antagligen behöva köpa hela bilen för att själv ta delar... frågan är om du orkar detta? Du kommer antagligen komma upp i mer än de 4000 kr du givit för bilen om du skall köpa bilen komplett eller köpa delar.

Mitt spontana råd efter att ha tittat runt vad delarna kostar begagnat och nya är att det nog blir för mycket utlägg än vad du räknat med...... ingen ger bort delar idag, även om det är gamla begagnade delar. Mercedes delar är överlag hyfsat dyra. Du skall inte köpa nya delar till den bilen... försök köpa begagnade delar. Problemet är att skrotarna oftast har överpris i Sverige på de delarna du behöver (enligt min mening). Om du köper en komplett bil som skall skrotas har du problem med att veta hur skicket är på vissa delar som du behöver... Min spontana tanke är att det kommer kosta runt 10.000 kr bara i delar. Arbetskostnad inte inräknad, om du inte gör det själv. Byte av automatlådeoljan + olja skall du i så fall göra sist när du vet att allt fungerar på bilen... men om du skall byta automatlådeoljan själv får du googla på nätet om hur denna procedur går till eftersom det inte bara är att byta...

Begagnade bildelar i Tyskland är ett alternativ, borde finnas ett fruktansvärt utbud. Problemet är bara vem som tar hem dem? Åka ner själv med en lista i handen eller vad göra?

Det bästa är att göra ett överslag själv vad delarna kommer kosta i Sverige och jämföra med vad priset skulle bli i Tyskland på de delar du behöver. Sedan kan ju diskuteras om du vill åka ned med bil eller buss till Tyskland för att hämta sakerna och då har du utlägg för det också... som sagt, anser du att din bil är så bra och fin att du vill göra iordning den eller kommer det bara bli dyrt och uppkomma fler problem?
# Robert Vennberg

Mercedes-Benz 300 CE-24 1991 (Bornit metallic #481) *
Mercedes-Benz E320 Avantgarde Sedan 1998 (Amazongrön metallic #272) *
Användarvisningsbild
Robeven

UNREAD_POSTav krillebus » 2012-02-06, 16.18.52

Tack Stormcatcher för ett långt och bra svar!

10000kr är ju ungefär vad jag kommit fram till ochså, alltså bara i delar, tänkte göra jobbet själv.
Är ju gammal bilmek så man får väl plocka fram kunskaperna igen 8)

Sen är det ju så att bilen är väldigt fin i det stora hela, skulle inte ens fundera på att göra ordning den annars, finns inga bulor eller fula parkerings skador, ingen rost utvändigt, blank och fin i lacken, den enda rosten som finns är lite i hjulhuskanterna bak men har tillgång till både bläster och lackspruta så det känns som det minsta problemet!
Under ser den också fin ut, visst finns väl lite ytrost här och var men ingen gravrost eller hål.
Såg när jag var under bilen att tidigare ägare har bytt samtliga bromsrör så där är ju ett problem mindre! Invändigt är den också väldigt fräsch, ser nästan ny ut!
Maskinellt går den kanon i både motor och låda, motorn spinner som katten och automalådan växlar mjukt och fint, har inte lyckats konstatera var motron läcker olja, skulle behöva en motortvätt för att se lite bättre, Nja, sådana där tillsatser funkar säkert men är ingenting jag skulle hälla i min maskin!

Det som gör mig tveksam är ju att det varit 13 tidigare ägare, finns ingen som helst dokumentation eller kvitton på vad som är gjort! Så det känns ju som om det skulle kunna komma en och annan överaskning under resans gång.

Under 10000kr säljer jag den inte för som den står, sitter bla sprillans nya Good year ultra grip på alufälg, bara dom får jag 4 laxar för :!:

Eller så skruvar jag ner bilen och säljer den i delar, kanske ger mer pengar :?:

Men jag veti faen, är ju en trevlig bil att åka med :!:
Beslutsångest kallas det visst :lol:
krillebus

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-02-06, 19.18.59

allt finns på ebay till halva priset
då är det enbart nya delar

sj
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav krillebus » 2012-02-06, 20.27.47

Det är sant Sylve, kanske sätter saken i ett annat perspektiv.... :roll:
krillebus

UNREAD_POSTav J B » 2012-02-06, 22.44.13

En gammal ventilkåpspackning som läckt länge kan kladda ner precis hela motorn med tjock gegga och man har ingen aning om varifrån det kommer. Gör en grundlig motortvätt, byt packningen (ett par hundra) och se om det läcker på annat ställe. Har du lite tur var det bara detta snälla fel. mvh/JB

ps. kan också läcka lite från igensatt vevhusventilation under luftrenaren. Rengöring...ingen rast ingen ro...!
J B

UNREAD_POSTav Stjärnskådarn » 2012-02-06, 23.26.09

Du behöver ju inte ta allt på en gång. Det kanske inte behövs så mycket för att få den körbar och besiktigad. Kan du skruva själv och har tid så går det nog bra. Begagnade delar har jag om det behövs.
Stjärnskådarn

UNREAD_POSTav krillebus » 2012-02-06, 23.50.09

JB:
Ja det kan vara enkelt och som du säger en ordentlig motortvätt är nästan ett måste för att se varifrån det läcker. Kan ju va jävligt ochså men man kan alltid hoppas på det bästa!

Stjärnskådarn:
Har väl inte skrivit det tidigare men den är ju besiktigad tom 1 juni 2012 :mrgreen:
Den är ju körbar som den är, enda problemet är ju att kupefläkten inte fungerar, inte så kul när det -12.
Skrapar nånstans bak, misstänker hjullager!
Jo, jag skulle kunna sälja min Golf och ha Mercan om rullande objekt. Byta en bit i taget!

Va har du för delar? Ja menar, vad av det jag behöver har du på lager?
Eller föressten, jag skickar dig ett pm!!
krillebus

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-02-07, 00.06.51

passupp för att stänka ned fördelaren med vatten motortvätta
med vanlig vattenslang

sj
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav krillebus » 2012-02-07, 00.11.06

sl500 skrev:passupp för att stänka ned fördelaren med vatten motortvätta
med vanlig vattenslang

sj

Plastpåse och tejp brukar ju funka rätt bra 8)
krillebus

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-02-07, 01.01.17

kanske anliggande bromsar pluss pissiga skivor
riv av hjulen å besikta skivorna + oken

sj
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav krillebus » 2012-02-07, 19.18.18

sl500 skrev:kanske anliggande bromsar pluss pissiga skivor
riv av hjulen å besikta skivorna + oken

sj

Ska göra det nån dag när det inte så kallt ute.
Gött det skulle vara med ett garage :roll:
krillebus

FöregåendeNästa

Återvänd till W 124 E-Klass