73á 450 SL + Megasquert + Edis (+ d-turbo alt kompressor)

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

73á 450 SL + Megasquert + Edis (+ d-turbo alt kompressor)

UNREAD_POSTav SL450 halvboost » 2012-01-15, 18.59.51

Hej på er !
Skönt med ett forum där det inte bara är Original som räknas !.
Som rubriken lyder så har jag en 73á 450 SL, inte i bästa orginalskick, och med tveksammt underhåll.
Jag har länge funderat på vad som kan göras och åt vilket håll jag ska ta detta projekt.

Som det är tänkt nu så blir det ett Megasquert sprut med Edis tändning. Förhoppningsvis så rullar bilen till sommaren och får då justeras och användas. för att under nästa vinter kanske överladdas.
Tänker även ha 18" fälgar och sänkt fjädring, modernare stolar mm.

Redan från start så fanns tankar om kompressor, tyckte att det verkade enklare att få platts med, men turbo är alltid kul och dubbelt måstre ju vara mer kul..

Vad jag förstått så finns det flera personer här på forumet om har erfarenhet av att byta styrsystem och överladdning..

Så jag tar tacksammt emot tipps och hjälp !
450sl 5,6 dubbelturbo
SL450 halvboost

Re: 73á 450 SL + Megasquert + Edis (+ d-turbo alt kompressor

UNREAD_POSTav fullboost » 2012-01-17, 20.14.08

Hej hoppsan smittad av laddtryck , jojo mensan det är i min mening helt okay att överladda sin gammel 107 man ska ju trivas med sin bil oavsett modell. och SM ihop med EDIS 8 är bra det funkar fint och från min erfarenhet vad beträffande kompressor vs dubbelturbo kan jag bara säga att turbon knallar om kompressor motorn direkt dessutom går den bättre mindre känslig för spikning går kallare förutsatt att det görs rätt såklart. sen är frågan vilken typ av karraktär du vill ha kommer påverka valet att tex turbos till motorn. kompressorn kan tyckas vara enklare då man får laddtryck direkt om vi snackar skruv från autrotor som har bra verknings grad men problem med plats för IC och sen saknar den temperament jämför med turbon , det här är av egen erfarenhet som jag talar om plus att kompressorn är mer spik benägen. Då efter att ha kört både centrifugal kompressor och skruv på hela mercas V8 serie från 350 -560 motorn och 6.9 M100 så kan jag säga att överladda med turbo och IC slår dem alla rakt av. sen är det kanske andra saker som spelar in som smak och stuk på hur man vill hadet i sin bil talar för sig. hållbarhet då ? jo då klockrent förutsatt att motorn är i god kondition då jag har en hel del överladdade mappar från motorerna sparade från broms bänken finns det mycket att gotta sig i. det är bara bygga på
450SLC 5.6 dubbel turbo 803hp
fullboost

UNREAD_POSTav SL450 halvboost » 2012-01-19, 00.25.14

Hej !
Roligt att du titta in.. jo jag blev faktiskt lite smittad av ditt bygge även om jag inte sett några bilder. Funderar verkligen på hur du fått platts med snurrorna ?? det är ju inte mycket platts om man säger så. Kompressor har jag ingen erfarenhet av, utan fick för mej att det var enklare, just av utrymmesskäl. Annars så gillar jag turbo karaktären, åkte och byggde en turbo Suzuki 1100 i mitte -90`.

Jag är inte ute efter MASSOR av hk, men ca 350+ vore trevligt, kan då tycka att dubbel turbo känns överdrivet, men samtidigt enklare, skulle kunna tänka mej 2st TD04-16 eller 19 och inte ladda allt för mycket. För att få platts med IC har jag tänkt begå ännu ett helgerån, har fått för mej att en framspojler från en BMW E36 kan fungera med lite masage och då blir det bra med platts för IC´n.

Hade inte tänkt byta kolvar eller annat, kompressionsförhållandet är ju ganska gynnsammt orginal.
Vad jag förstått så är motorerna ganska stryktåliga, är det något som jag bör kolla särskillt på i motorn förutom att den ska ha gämn och bra komp, behöver ventilsäten slipar om mm. Jag har ju en 73á som måste ha bly.. är det någon nackdel ?, mina ventiler är chimsade (om jag inte har fel) bör dom ha vissa mått vid turboladdning eller funkar orginal.

Kommer säkert att ha tusen frågor under resans gång...
450sl 5,6 dubbelturbo
SL450 halvboost

UNREAD_POSTav fullboost » 2012-01-19, 02.58.19

jamen visst är det skoj och trot eller ej så har jag mer plats nu än innan känns det som då mycket om flyttat , mina turbos sitter så här då framför motorn sett ...högra turbon sitter där servopumpen satt och den vänstra turbon sitter där generator satt som nu sitter under den högra turbon haha rörigt värre .... intercoolern täcker hela fronten istortsett och sitter givetvis framför vattenkylaren som oxå byggdes special efter bilen oxå den tar hela fronten och utan expansions kärl. och vi har ju en balk som sitter bakom stötfångarn typ i chassiet och eftersom jag vill ha eller måste ha plats , modifierades IC i gavlarna får att kunna passa skräddar sytt närmare mot balken och slippa kapa i chassiet i stället moddades IC och där vann jag ca 1cm mer mot fronten ,,,,vattenkylarn sitter upphängd i special dämpare som sitter fast i chassiet. och övre termostat huset fick byggas om kylarns anslutningar likaså. remskivan på motorn kapades alla spår utom 1 spår som driver vattenpump och generator även det remhjulet kapades bort 1 spår. det räcker ju fint för att driva endast generator på.... grenrören special byggdes om det är 560 orginal grenrör som moddades invändigt och utvändigt och vart jäkligt bra flöde i OM det görs rätt och där byggdes flänsarna till turbona oxå. så turbona sitter face to face altså inloppen tittar mot varandra och 3 tums downpipes går ut igenom innerskärmarna på varsin sida sen under framskärmarna bakom lyspottan under framvagns balken mer in där lagrinarna i bärarmarna sitter i dem nedre = mer plats där och sen fäljer dem ungefär vid lådan går rören som orginal och bakåt ut endast en ljuddämpare längst bak dubbla 3 tum rakt igenom och böjar ner i backen som orginal men 3 tums dubbla.. allt skräddar sytt efter chassiet så inget häng eller skit under bilen trotts att rören går under fram till. sen åkte det dit dubbla oljekylare seriekopplade med tryckfalls varnare och tempgivare före och efter så vet man hur och varför . motorn fick andra kammar omslipade för att klara bättre drag på högre varv 6600 vs 6000 men det är absolut max då kolvhastigheten gärna kliver över 25m/sek. flödes optimerade toppar special slipade säten likaså ventilerna ,,,standard lyft på kammarna dock. ja fyfan det är mer än man tror men jag ville ha en personlig karraktär och det ska hålla för tuffa tag . Motor styrning Autronic SM4 med bosch 930cc spridare , fördelarn lades på hyllan kör direkt fire tändning och motorn matas av 2st bosch 044 soppapumpar. för att nämna lite vad som gjorts. max laddtryck 1.32 bar effekt 803 i motorn vid 6200varv varav endast 736 hk hittade ner till marken fast resten av dem fick klaustrofobi och stack på grönbete nånstanns.....detta har jag åkt med nu över 1 år istortsett varjedag med 2100mil hittils och det är inte fis körning utan motorn får smaka på pang pang, jag menar man ska ju kunna köra med bilen.
fullboost

UNREAD_POSTav fullboost » 2012-01-19, 03.18.38

nu får jag inte ladd på engång utan full boost runt 3500-4000 varv då det är rätt stora turbinhus men då brakar det lös så det är det som är nice när dem pangar på sen och drar till varvstopet med råge. fast ska man köra ladd från 1500-2000 är det mitsu TD04 eller TDO 05 16T eller 19T som du nämde då har man egentligen en mer gatvänlig motor , och dem tar mycket mindre plats och väger mindre. så med vettiga grenrör och bra mappad motor plus att man håller så rak downpipe första 20cm helst mer som man kan gör det skillnad vet jag. och du kan utan problem landa på 400 hk med säkerhet på en 450 motor, min polare som jag byggt singel turbo en Garret GT42 kullagrat som plockades ut 570 hk ur sin 450SL som jag byggde om till manuel låda oxå. Men så i ditt fall råder jag dig att byta topp packningar och försök hitta GOETZE eller Reinz-Repa dem är starkare än elrings packningar och pallar betydligt mer cylindertryck. eller så provar du med lite safe boost 0.4bar lovar det räcker bra och med modernt sprut vinner man en del och kan tuna safe sen. Det viktigaste är att undvika spik/preignition så håller det hur bra som helst. Visst kompressor kan verka enklare men det vete fan och desutom är det deffenetivt mycker mer pulver med turbos än kompressor. det har man sett i bänken när jag mappat typ det kan röra sig om 70-100 hk skillnad. joo det är sant. så bygg en turbo anläggning du kommer sen aldrig vilja gå till baka till sug éfter det sen. och Mitsu 16t aggen tex är fina och bra verknings grad som ligger fint i kompressor mapparna när man kollar flöde och tryck ihop med motorn behov. ps det där med blyad soppa är inget att tänka på = härdade säten sitter i alla v8 motorerna så det är bara köra på.
fullboost

UNREAD_POSTav Pex » 2012-01-20, 14.04.18

Är ju inte i klass med Fullboosts ombyggnad men jag har konverterat min 280 SL till MegaSquirt och Edis wasted spark under förra året. Har dokumenterat det mesta med bilder på min blog http://mb280sl.blogspot.com/.
Du kanske kan få nåt tips ang. spridare, triggning, sensorer m.m, ska bli intressant att följa ditt projekt...
mvh. Peter
Kolla gärna min blog som handlar om allt jag gör med min 280SL-85
http://mb280sl.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Pex

UNREAD_POSTav fullboost » 2012-01-20, 15.19.56

Först när jag kommit så långt som styrsystemet har monterats brukar jag först tuna motorn som sugmotor och folk glömmer ofta bort den biten som jag anser är mycket viktigt för att få motorn att gå riktigt och körbarhet är ju den man vill åt i första hand och mappar man sin motor riktigt bra från början så har man faktist redan där hämtat hem lite pulver extra dels för tändkurvan kan anpassas på ett helt annat sätt än tidigare och likaså bränslet går att styra up riktigt fint, så med dem bitarna klara har man en riktigt trevlig motor karaktär heltklart. Och när det sen det där är klart kan man börja bygga sinKompressor/ turbo snurra på allvar och fortfarande ha lika bra körbarhet i motorn efter bygget. Det jag har märkt efter väldigt många konverteringar hittils att mercas äldre motorer 6cyl och v8or är otroligt responsiva på det man gjort dem liksom svarar otroligt fint på just sånt här och det beror nog mycket på att motorerna egentligen är väldigt bra uppbygda då som toppar och kammtider, för då på den tiden när det inte fanns så bra styrsystem monterade som vi har tillgång till i dag byggde man motorerna efter dem förutsättningar som gavs då och man blev tvungen att göra mer åt topparnas flöde typ bygga dem på ett bättre sätt, jag vill inte påstå att dem byggs sämmre i dag. Tittar man bara tex på M110 motorn som jag plockat ut över 520hk utan att göra nånting åt förutom packningar då men inget modd på motorn är gjort över huvud taget. Då menar jag att flödet genom topparna är ju det som matar blocket med energi.
fullboost

UNREAD_POSTav fullboost » 2012-01-20, 16.04.52

ser bra ut det där pex du gjorde det nogrant och det är förutsättningen, kul verkligen hur upplever du motorn nu antar att du hunnit med några mil sen konverteringen jag läste dina inlägg på din hemsida verkar gå riktigt fint då sånt är ju bara gratulera . har du mappat vidare nånting sen sisst
Senast redigerad av fullboost 2012-01-20, 16.41.36, redigerad totalt 1 gång.
fullboost

UNREAD_POSTav Pex » 2012-01-20, 16.09.14

Stjäl tråden lite men m110 motorn nämdes...
Fullboost..Finns det nåt att göra på m110 motorn för att få lite mer effekt (utan att montera turbo) för en rimlig peng? och i så fall vad ?

Misstänker att avgassystemet/katalysatorn stjäl lite effekt (ska upgraderas) men det skulle suttit fint med en 30 hästar till, Megasquirt systemet klarar lite mer än vad jag utnyttjar just nu.

ps. bilen(Motorn) går SÅ JÄKLA bra, otrolig skillnad i respons och karaktär...
mvh. Peter
Användarvisningsbild
Pex

UNREAD_POSTav fullboost » 2012-01-20, 16.43.57

fan va skoj det är egentligen det som är den riktiga belöningen känner jag , och som jag sa i förra inlägget körbarhet och respons motor känsla. K-jet är som en handvevad kassa apparat från 40talet i jämföresle. men däremot så tror jag avgasystem hmm tveksamt där så länge du inte matar in mer luft och bränsle som kan förbrännas är nog effektvinsten knapp med tanke på det stora arbetet och orginal systemen sväljer ganska skapligt faktist men okay mest för ljudet skull då hehe
fullboost

UNREAD_POSTav SL450 halvboost » 2012-01-20, 19.14.35

Hej på er !
Kul med lite respons, ska kolla din blogg Pex, väntar nu på MS box och bredbandslamdan, kommer nog under nästa vecka, håller även på att buda på Edis system, har bommat tre stycken hittills..
Får jag inte detta så får jag köpa ett av en kolega som inte ska använda sitt (Cheva pickis med V8 turbo). Har funderat på hur jag ska få fasst trigger hjulet på remskivan och få till fäste för vr-givaren ?. Dagens innköp bestod av fyra pallbockar och en kompmätare, tänkte kolla kompen så inte en motorrenovering kommer som ett brev på posten, nu säger ju inte det testet så mycket men det bör ju vara relativt gämt annars är ju något fel och jag måste iallafall riva av minst topparna antar jag. Har även tittat lite på bromsar, skulle inte göra ont med ett par AMG ok och skivor..
Har ni gjort något åt väghållningen ? standard fjädrar och dämpare är ju inte värst sportiga.. antar att det måste finnas något annat bilmärke av modernare årgångar som kan funka ? eller nyare MB ? till w107 finn inte mycket att välja på tyvärr.. iallafall inget jag hittat..
450sl 5,6 dubbelturbo
SL450 halvboost

UNREAD_POSTav fullboost » 2012-01-20, 19.53.27

iiiattans men du ett kplt edis -8 köper du från triggerweels.com komplett för no money typ ,,, och triggerskivan jaa du det är så att et sätt är att ta lös remskivan du vet från svändnings dämparn ganska enkelt nr 13 bultskalle 6st,, sen svarvar du en 36-1 ring som exakt passar på remskivan och trär över den på rak delen så att säga så hjulet kommer bakifrån remspåret närmast svängdämparn. och kör en fixerings skruv som låser det sen och möjlig gör justering av triggerskivan så blir det betydligt enklare. visst kan du ställa triggerangle i programmet men jag rekomenderar att bygga det så rätt mekaniskt det bara går. appropå remskivan så är hålen inte borrade exakt dem är med flit borrade förskjutet för ballanseringen skull och jag kom att tänka orginal på remskivan sitter det 3st plattor/vikter som gör att du måste fräsa ut en lucka i ringen så du kan komma förbi balansvikterna., eller svarvar du en helt ny i aluminium och bygger triggerhjulet samtidigt ,,,skulle nog jag satsat på isåfall. vill du ha biffiga bromsar tar du från en S600 220 kaross biturbo v12 har delar från några bilar i garaget och jag har kollat skivor och ok från den bilen som ser ut att passa med enklare modd inget svårt alls. 4 kolvs brembo OK i alu men man måste dit med minnst 17 tums fälgar. skivorna mäter nog 365mm i diam, orginal bromsarna pallar inte med min bil vet jag dem får värme slag för speciellt när man axar från 100-200 snabbt vid en okörning och ska bromsa ner eller mellan några rondelller lika så där upp till 200 eller fortare fadar dem duktigt ,,, stötdämpare har jag koni hårt ställda och andra fjädrar så får man bra koll på bakvagnen vid hjul spinn tex
fullboost

UNREAD_POSTav Pex » 2012-01-20, 19.55.18

Vad ska du med edis system till?

Köp 4 st Ignition drivers och låt MS'et styra tändningen(behövs en liten modifiering av MS'et men det kan jag hjälpa dej med... Kolla maj månad på min blog så ser du hur jag löste det...
mvh. Peter
Användarvisningsbild
Pex

UNREAD_POSTav fullboost » 2012-01-20, 20.41.54

jo absolut och som pex säger hoppa edis helt och kör 4 punkter och trigga så från ms direkt blir klart enklare. blir lika dan typ av trigger mönster som jag själv kört i alla år det lirar super stadigt . Fast personligen tycker jag edis är bra tändsystem annars och nu är edis 8 sällsynt i sverige så skulle det rasa en modul tex sitter man lite i skiten , och köra från MS direkt i stället via antingen extra drivsteg eller modul vilket man vill är inte fel. Då har man lättare att få till det om nåt skulle gå sönder, för det gör det förr eller senare och då vill man att det ska vara lätt löst på hemma plan så att säga.
fullboost

UNREAD_POSTav SL450 halvboost » 2012-01-23, 00.49.08

Hej igen
Nu har jag gjort komp prov.. högra cylinderraden låg mellan 11,2 0ch 10,4 den vänstra mellan 11,0 och 9,0 på kall motor.. är det ok ? eller bör jag göra om testet med liteolja i loppen ? bilen har nu stått tre månader .. någon som vet ?

pex .. (naturligtvis vann jag detta Edis systemet på ebay i kväll).. så det äker nog dit nu .. om det du sa inte är mycket bättre.. ?, jag kan ju alltid göra om, om edismodulen tex. skulle gå sönder i framtiden..
kollade din blog.. snyggt, antar att det finns ett idealläge "mekaniskt" för triggeskivan och givaren, typ som du satt din "kl. 9" ärdet likaför min motor ? eller finns det skisser eller anvisningar på nätet ?

fullboost .. vart har du köpt koni dämparna ? jag har bara hittat sänkfjädrar som är modellspecifika (w107), Har nu börjat riva.. ska ju montera MS och Edis först och få bilen att funka.. tänker sen börja samla delar till turbobygge, som det känns nu så blir det två TD04 16 , finns många på tex. laga.se för rimliga pengar. blir nog även att planka lite av ditt bygge, placeringsmässigt så är det nog ända allternativet om inte ramsnokarna ska kapas.. funderar därför att redan nu flytta generator och servopumpen, har det fungerat bra för dej med den låga placeringen av servopumpen ?.
450sl 5,6 dubbelturbo
SL450 halvboost

Nästa

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC