73á 450 SL + Megasquert + Edis (+ d-turbo alt kompressor)

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Re: 73á 450 SL + Megasquert + Edis (+ d-turbo alt kompressor

UNREAD_POSTav fullboost » 2012-01-23, 13.52.06

kör edis-8 det blir kalas, det är inte så svårt att ändra sen och om du redan har det så att säga så skulle jag kört på det. dämparna köptes med från usa en god vän i atlanta tog med sig dem förra året det vart ju som en smeck i allafall upplever jag bilen som stadig kanske inte riktigt så folk kör men upställ på motorvägen tex vid tort väglag det ger på mest på upphängning från runt 130 nånstans man måste bygga ladd först sen ritar det eller om man ställer up i en lång kurva och sen släpper av kränger inte bilen nånting det slutar bara tvärt och det är ju givetvis inte så man ska köra men det är så den beter sig. och du får gärna kika och ta ideer kring mitt bygge det är bara roligt om jag kan hjälpa till med nånting. orginal servo pump är bortplockat helt och kommer köra med elektrisk pump som jag mappar i styrsystemet bara med PWM signal då blir fart kontrollerad.
450SLC 5.6 dubbel turbo 803hp
fullboost

UNREAD_POSTav SL450 halvboost » 2012-01-23, 14.00.09

Är i valet och kvalet om jag ska renovera eller inte..
Frågan är ju igentligen om jag ska riva mycket eller lite..
Någon som vet om det går att få tag på allt som behövs eller om det är bättre att försöka skaffa en lite nyare motor och renovare. Packnngar, vissa lager, kolvringar mm. verkar finnas, men hur är det med delar till topparna ? , om jag inte har fel så är ventilerna chimsade på min motor, går sånt att få tag på ?.

Behöver jag ha massor av specialverktyg för att kunna riva och renovera motorn ?
Finns det någon motor kod på motorn så jag kan se och verifiera vilken motor som sitter i bilen ?

Tycker personligen att komptestet jag gjorde visar på för stor skillnad för att jag ska sova gott om natten. Ska jag dessutom lägga pengar och tid att bygga om bränsle och tändning samt överladda så känns det betydligt roligare om motorn i grunden mår bra.

Någon som har delar ligganders ?
450sl 5,6 dubbelturbo
SL450 halvboost

UNREAD_POSTav fullboost » 2012-01-23, 15.30.04

absolut och ang motorn så vet du oxå att börjar man överladda och ska bränna mer soppa och luft kommer säkert den skicka igenom en hel del blowby om loppen är slitna /ringar. så det är inte bra och blir inget kul att bygga på en sån motor medvetet så rent spontant skulle jag helt renovera den eller skaffa en annan maskin. föresten ang topparna där hur menar du att ventilerna är skimsade ? den erfarenhet jag har av mercas v8 motorer så har dem gamla 450 motorerna haft oturen att vara väldigt dåligt skötta plus att motorstyringen D-jet inte gav något vidare bra blandnings förhållande har inte sett en enda Djet motor som inte bolmar svart grått som en gammal buss från 50talet när man står på lite och likaså kallstarterna skitar ner på asfalten av soppa och misständningar som följd och 2000varv rusande motor. inte undra på att dem tog livet av sig hela bunten snacka om fuelwash därav slitaget. jag skulle antingen total renovera motorn eller byta ut mot en aluminium motor 560 motor har redan hygglig grund effekt som sug dock krävs lite ombygge av oljetråget bara för att kunna sänkas ner men klart värt mödan. det är bara ur mitt perspektiv sett och det jag vet i dag med facit i hand. sen är det ju frågan hur pass orginal motor freak man är som ligger i fatet så att säga.
fullboost

UNREAD_POSTav SL450 halvboost » 2012-01-23, 15.44.33

Hmm... tack för råd fullboost.. passar en 91á 560 motor på min låda ?
Antar att en renovering kostar minst 10 tusen... så hittar jag en modernare motor som är bra billigare så är det ju en bättre deal då jag iallafall inte ska orginalrenovera.
450sl 5,6 dubbelturbo
SL450 halvboost

UNREAD_POSTav fullboost » 2012-01-23, 15.53.11

beträffande topparna som är A-O för motorns prestanda förutsatt att blocket håller tätt, så där finns det massor att tillgå och själv har jag mängder med kammar+ toppar till 450 motorn plus insug och diverse som jag hade i studie syfte för portning modd av kammar etc etc. tex detta funkar riktigt fint är 274 graders kammar och framflyttad avgas nockar 4 grader och med 1.2mm högre lyft eller kör standard lyft och slipar om säten plus ventiler för hög flödes med så kallat låglyft med högt flöde det frestar på mindre än högre lyft. är en bra kombination okay man tappar lite vacuum på tomgång från 0.65-0.7 ner till 0.48-0.50 i sug så att säga men desto mer ös på högre varv jäkligt stor skillnad då 450 motorn inte järna trivs med höga varv ihop med standard kammarna men som sagt andra kammar känns den bra mycket mer rapp och på hugget.
fullboost

UNREAD_POSTav fullboost » 2012-01-23, 15.56.10

nej lådan passar inte från 450 motorn till 560 maskin det är kört . skaffar du en 560 motor tex slipper du bygga triggerhjul tex bara det är värt 4 tusen spänn med allt arbete som kommer till sen haha. så hittar du en 560 motor behöver du med största sannorlikhet inte renovera blocket utan endast se över toppar och byta packningar för den motorn håller om man gör / mappar rätt .
fullboost

UNREAD_POSTav fullboost » 2012-01-23, 16.09.29

Har du en 560 motor från 91 ? att tillgå bygg på den isåfall den håller och är bättre vad gäller kolvarnas utformning mot förbrännings rummen i topparna så får man en likformig halv hemisfärisk form utan jack i kolvarna och rund grop som i dem andra motorerna här är det rektangulär grop i 560 motorn plus 5 ringar per kolv det gör motorn mindre värmekänslig plus att den blir mycket mindre spiknings benägen och klart att föredra om du har en sån motor.
fullboost

UNREAD_POSTav Pex » 2012-01-23, 17.34.38

Mer om Megasquirt och EDIS hittar du på denna länk http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2-Extra_EDIS.htm. Det förutsätter att du använder den så kallade Extra koden för MS2.
mvh. Peter
Kolla gärna min blog som handlar om allt jag gör med min 280SL-85
http://mb280sl.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Pex

UNREAD_POSTav fullboost » 2012-01-23, 20.20.16

Får jag bara komma med ett gott råd här bara, då när det gäller MS rekomenderar jag MSII 3.0 framför MSI skillnaden är den att processorkraften är dubbelt så krafull om inte ännu mer föresten och hantering av bränsle/tänd tabell och upplösningen i hela systemet är stor i skillnad, så om du köper MS sikta tveklöst på MSII 3.0 så har du dessutom ett stabilare system det va bara det då pris skilladen är mycket liten oxå.
fullboost

UNREAD_POSTav SL450 halvboost » 2012-01-24, 10.14.50

Hej igen !
Ja inte blev detta lätt.. men det borde jag ju ha förstått... !!
Min motor, 450´n gick bra (tyckte jag) låg tomgång och lite "rå" gång, men ansåg att motorn och bilen kanske inte fått den omtanke den förtjänat, och behövde lite kärlek.
Håller med fullboost, den gick otroligt fett vid kallstart, blev verkligen en svart fläck på garagegolvet !.
Innsåg därför ganska fort att insprutningen som sitter på D-jet inte är den enlkaste och bästa som finns, därav tanken på ett modernt system, även tändningen känndes föråldrad (brytare) så även där kom tankar på modernare system.

Jag köpte ett MS I, V3 och bredbandslamda för att kunna få bränslet att funka, även ett komplett Edis 8 , tändspolar + kablar, vr-sensor, triggerhjul mm. för tändningen.

Nu verkar motorn behöva mer kärlek än jag tänkt och då blir ju allternativet att byta mer inntressant, inte föratt få mer effekt, men mindre skruva.

Som jag ser det finns det fördelar med att renovera, jag vet vad jag har, men får lägga mycket tid och förmodligen mycket pengar. Men all el och givare fungerar, jag begöverinte bygga om något.

Allternativet att byta till modernare är lockande, men mer annpassning, antar att ingen motor från SE eller SEC passar rakt av, hastighetsmätaren på min är mekanisk, men kanske inte på en nyare ?.
Varvräknar signal får jag från MS.

Erfarenhetsmässigt från min hoj tid är att det alltid är billigare att köpa färdigt, och det finns motorer på skroten, även lådor så förmodligen är det i längden billigast och enklast ?

Vad har ni för erfarenheter av renovering / motorbyte ?

Det kanske finns någon som har en drivlina till salu ?
450sl 5,6 dubbelturbo
SL450 halvboost

UNREAD_POSTav fullboost » 2012-01-24, 15.21.32

det är en avvägnings fråga och jag håller med om ang motorbyte för effekten skull vilket är inte det som jag själv heller tänkte på vid bytet utan lite effektivare motor och lättare i första hand plus att man har mer grund effekt som kom på köpet. Det är inga problem att få ut hög effekt ur 450 motorn om man vill det, men en sak är säkert att renoverar man det man har är man safe på ett annat sätt nu hade jag turen att hitta en 560 motor med ganska lågt miltal, fast man vet vad man har som du säger och kan själv få köra in sin motor från början. Men att byta motor och låda så bortfaller wiredriften det är riktigt men det löses på två sätt ,,,,det ena är att man byter ut bakgaveln på lådan säg 560 lådan tex mot en annan gavel från en med nummer 123 minns inte resten av nuffrorna men den har uttag för wire och så gjorde vi på på en 500 motor och låda som åkte ner i farsans 3.5 108 eller så köper man som jag gjorde en servo motor driven liten fin sak som jag kopplade ihop med lådans givare super enkelt, då givarns signal in i den och sen tänding +12v till servo prylen klart, på den sen sitter det ett wire utag som sen driver wiren sen helt perfekt har har kört så sen 08 och du kan kalibrera in mätarn hur du vill skulle man byta klump tex så ändrar man bara på servo prylen så stämmer det, så wire drift är altså inget problem längre.
fullboost

UNREAD_POSTav Pex » 2012-01-24, 15.28.18

Kvittar egentligen vilken MS version du kör...
Det går att uppgradera ditt system till MS2 om du vill (byter ett cpu-kort bara), finns en kille som kallas Mofid, han har allt hemma och bygger om för en billig peng, han kanske byter in ditt MS1 mot ett MS2 om du frågar.

Dock så måste jag nog hålla med föregående talare om att i ditt fall så hade jag nog lagt till dom extra kronorna och satsat på MS2 ver3 + ett reläkort, större bränsle/tänd-mappar, snabbare CPU, fler funktioner m.m.

Och så finns så mycket mer support och forum för MS2. Där finns ett antal personer som gjort samma konvertering redan so du ska göra och som använt MS2, tror att jag sett bränsle/tändnings-mappar från dom. Du kan ju utnyttja befintliga spridare, fuelrail m.m så du slipper den kostnaden. Med Relä-kortet minimerar du störnings problem och dyl då och du får en Jordpunkt för hela systemet samt extremt enkel och kort kabeldragning.
mvh. Peter
Kolla gärna min blog som handlar om allt jag gör med min 280SL-85
http://mb280sl.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Pex

UNREAD_POSTav fullboost » 2012-01-24, 15.53.19

Absolut som pex säger där och mofid är bra han har faktist bra priser och kan sin sak plus håller bra support. jag missade en ganska viktig bit i motor frågan ,,,insuget,,, som är annat på alumotorn mot ditt 450 insug det går inte använda det alls på alu motorn vattenkanalerna stämmer inte men däremot ett Kjet insug från en 450 passar rakt av och då har du fortfarande tomgångs justeringen manuellt kvar , och 450 K jet insug passar oxå på 560 motorn MEN då är runners några millimeter för små iförhållande mot 560 insugets runners. så visst 450 motorn har ju allt sånt klart och spridarna kan du oxå köra dem räcker till ledigt runt 350-400 motor hästar. och där är det inga ändringar egentligen alls. plus att du måste modda om spjället oxå på alu motorn eller flytta över D-jet spjället på 560 insuget med viss modd där på spjället. Så summasummarum låter det som att det är enklare att renovera 450 motorn tror jag eller börja trolla med 560 motorn :roll: , men vem sa att detta skulle vara enkelt oandra sidan.
fullboost

UNREAD_POSTav SL450 halvboost » 2012-01-25, 00.07.30

Fick packet med MS box och inoovate bredbandslamda idag.. :D köpte av Mofid.. bra att köpa av.. var inget problem med uppdateringar mm om jag skulle vikja det senare.

Värsta besvikelsen över det dåliga kompet har lagt sig och nu förbereds nerplockning. Garaget städas och platts göres för operation av merca.. :)

Har tänkt som så att jag börjar riva motorn på platts, kollar toppar och lopp, förhoppningsvis räcker det med honing och ringbyte. Ska även kolla med killen som gjorde ordning turbotoppen till hojen, blir det renovering så får han fixa mb topparna åxå.

Men håller även öron och ögon öppna om det dyker upp någon inntresant nyare motor, kollade på skrot och hittade en 560 91á men den var helt ren och utan låda, så den blir det inte. Funderade på dom ännu nyare, typ från 99-02 jag vet inget om dom men det ser ut som en helt annan motor, är det fyrventilat på dom ?, effektmässigt så ligger dom högre.tror att en 420-430 ligger på 270+, och ska man drömma så varför inte köpa en E50 AMG eller en E55á och plocka hela drivlinan + bromsar mm..

Hoppas jag hinner börja riva i morron... :)
Finns det några fallgropar när jag ska plocka av topparna ?
Har bara Haynes repbok på engelska, finns det några andra böcker eller anvisningar på nätet ?
450sl 5,6 dubbelturbo
SL450 halvboost

UNREAD_POSTav fullboost » 2012-01-25, 02.25.27

Kalas att det gick bra med grejerna från mofid och jo han är stadig vad gäller leverans och prylar han har och säljer. och topparna där ser jag inte som problem att lyfta av då jag har lyft måååånga toppar .. ang motor bytet så känner jag inte till den nyare typen av v8 motorer men varför inte om det går att sänka ner med motor fästen och dylikt så kör på. det jag vet däremot är v12 M275 från 07 som jag har testat den går ner i 450 chassiet däremot med lite jobb på fästena men inget svårt..
fullboost

FöregåendeNästa

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC