In order to login you must be registered. Please be aware that to use most of the functions of this site you will need to register your details. The board administrator may also grant additional permissions to registered users. Please ensure you read any forum rules as you navigate around the board.
För att logga in så måste du vara registrerad. Registreringen tar bara någon minut men ger dig nya och utökade funktioner och möjligheter. Forumadministratören kan också ge extra behörigheter till registrerade användare. Försäkra dig om att du har läst och accepterat våra användarvillkor och vår integritetspolicy innan du registrerar dig. Försäkra dig om att du läst eventuella forumregler innan du skriver något.
Vill höra om någon vänlig själ kan hjälpa mig med ett problem som jag har på min bruksbil MB 200 -88 med förgasare pierburg. Har haft frågan uppe i forumet innan och fick löst problemet då men det har kommit tillbaka och det är att bilen tappar kraft (tjuvluft eller annat då den börjar chippa efter andan känns det som ) i en brant backe så man får växla ner till en lägre växel än vad som är nödvändigt och krypa upp nästan och det som jag gjorde sist var att byta förgasarfoten och en vakumslang mellan förgasare och trottelventilen. Finns det fler slangar att byta eller kan det finnas något annat som man bör titta på för annars startar och går bilen förträffligt.
Då vädret inte har tillåtit mig att göra en närmare tillsyn så börjar jag den här vägen.
18/1 Idag lördag var jag ute en långsväng och även när jag kommer upp i 100-110 på platta backen så kände jag av lite ryckigheter och fick då sänka farten och gå ner till 4ans växel en kort bit så det är inte bara i backe som det känns men det är inte lika påtagligt det jag råka utför idag.
Hoppas någon kan tipsa om något på det här utmärkta forumet
MVH
Senast redigerad av putta 2014-04-19, 09.25.39, redigerad totalt 2 gånger.
Har ingen möjlighet att titta på det idag då jag inte har möjlighet till garage och värme nu när det är kylslaget men är det en svår grej att titta upp om membranet är dåligt....är det fullständig demontering som gäller av förgasaren?
18/1 Idag lördag var jag ute en långsväng och även när jag kommer upp i 100-110 på platta backen så kände jag av lite ryckigheter och fick då sänka farten och gå ner till 4ans växel en kort bit så det är inte bara i backe som det känns men det är inte lika påtagligt det jag råka utför idag.
Se ovan.....har redan tipsat om katalysatorn. Kan mycket väl vara en kombination av flera orsaker. Är det katalysatorn så bör det ha kommit smygande i takt med att den blir mer och mer täppt. Been there......med min första -88 för några år sedan. Då hade den gått drygt 30000 och dragit olja ett tag pga ventilstyrningar som inte var täta. Tror att det kan ha bidragit...... /Anders
Sedär ja...kanske vi är problemet på spåret.....tipset jag fick är att det kan vara att katalysatorn som täpper till just i den branta backe som jag kör på varje dag...dock är det inte varje dag problemet kommer som tex idag men man får vara väldigt lätt på gasen.....sedan är det som ni nämner så drar den olja så jag är tvungen att fylla på någon gång i mellan åt men det är inget direkt synligt på motorn att det läcker olja...kan det vara ventilstyrningarna tro och att det påverkar katalysatorn?
Bilen har gått 19300mil men för övrigt går den kanon på platta vägen....problemet dök upp då jag körde på en annan lång backe med släp och då var det som man ströp motorn och det kom direkt...inget som jag kände var på gång i alla fall.
Vad gjorde du för att åtgärda problemen Andgus?
Som tur är så har jag tagit vara på en bättre begagnad katalysator som kan komma till användning...hur ser jag att det kan vara katalysatorn som är fel...skall man banka försiktigt på den om man då hör rassel i den?
Oljeläckaget och ventilstyrningarna ? Hur grejar man det och är det värt pengarna då jag inte har en aning vad det här kan kosta på?
Kan jag ha kört på fel olja då förre ägaren hade fyllt på helsyntet och det har jag fortsatt med och jag har hört att det kan tvätta motorn ordentligt om man har haft annan olja?
Har fått plats på lift till helgen så det blir då jag får göra en rejäl koll.
Eftersom det kom smygande på min så vande jag mig efterhand att den var lite seg. Inget byte av kat alltså. Tätningen av ventilstyrningarna lämnade jag in och fick åtgärdat däremot. Då hade den gått ca 20000 varav de sista tvåtusen med en oljetörst på ca 1 l per 100 mil. Efter bytet fyllde jag knappt på mellan oljebyten. En relativt enkel operation om man har utrustning att trycksätta cylindern när man byter tätning/styrning. Inte behov av att lyfta toppen alltså. Blir den bara orkeslös i uppförsbacke kan det ju vara så att det är löst material inne i katten som lägger sig och täpper till. Kanske nån annan här har mera kunskap om. Lycka till vilket fall. /Anders
Tack för infon....skall kolla vidare på katen och se om jag märker något med den.
Nu är det när jag kör på 3:ans växel upp för backen det händer och när jag växlar ner till 2:an så går det bra och när jag kör vackert upp på 2:an hela vägen så går det bra...borde det inte bli samma fenomen på 2:ans växel att katen täpps till?
Vart lämnade du in din mb för ventilerna och vad blev det för kostnad?Finns det några tips som jag själv kan kolla på ett enkelt sätt om det kan vara ventilerna?
Har nu på morgonen tagit av luftfilter och fått fram förgasaren och tittat på slangar och foten men allt är ok och jag har även sprejat startgas över hela utan att något påverkas så med förgasaren verkar allt ok. Skall ikväll lyfta upp bilen och titta på katalysator och bränslefilter för att se om något där kan vara galet.