MB 200 -88 med förgasare pierburg med TJUVLUFT? LÖST

W 124 E-Klass 1986-1995

Re: MB 200 -88 med förgasare pierburg med TJUVLUFT eller ann

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-01-24, 18.13.34

andgus skrev:Kommer inte ihåg kostnaden på bytet av styrningar men det var inte så blodigt.

Beträffande törsten på olja så lär du märka det på hur mycket du behöver fylla på.
I slutet, innan bytet, fyllde jag på en liter var 60:e mil......... 8)

/Anders


du menar ventiltätningarna. ventilstyrningarna då
måste toppen av. det är hylsan som ventilen löper i.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: MB 200 -88 med förgasare pierburg med TJUVLUFT eller ann

UNREAD_POSTav putta » 2014-01-24, 22.29.31

Då kan vi lägga katalysatorn bakom oss ...kollade upp den ikväll och allt är ok med den och inget löst.

Då får man försöka med något annat?


Sen det här med oljan...förre ägaren fyllde ju i helsyntet 5w/40 och jag har fortsatt men har ju nu förstått att om man har haft mineral innan eller till och med delsyntet så kan ju motor ta skada då helsyntet tvättar rent motorn och släpper lös gamla rester och gör motorn otätt och skadar...är det så här och behöver jag oroa mig eller vad kan jag göra?

Hur som helst så forskar jag vidare på det andra problemet men tar tacksamt emot tips

//P
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: MB 200 -88 med förgasare pierburg med TJUVLUFT eller ann

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-01-25, 14.29.17

putta skrev:Då kan vi lägga katalysatorn bakom oss ...kollade upp den ikväll och allt är ok med den och inget löst.

Då får man försöka med något annat?


Sen det här med oljan...förre ägaren fyllde ju i helsyntet 5w/40 och jag har fortsatt men har ju nu förstått att om man har haft mineral innan eller till och med delsyntet så kan ju motor ta skada då helsyntet tvättar rent motorn och släpper lös gamla rester och gör motorn otätt och skadar...är det så här och behöver jag oroa mig eller vad kan jag göra?

Hur som helst så forskar jag vidare på det andra problemet men tar tacksamt emot tips

//P


5-40 är också delsyntet.
helsyntet är 0-40

prova att köra utan tanklock. kan vara strul med
avluftningsfiltret till tanken, då kan de även tappa ork.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: MB 200 -88 med förgasare pierburg med TJUVLUFT eller ann

UNREAD_POSTav putta » 2014-01-25, 14.36.37

Tack för svaret angående oljan till att börja med men på dunken så står det helsyntetisk 5W/40 ????

Idag provade jag backen igen två gånger om och första vändan så började den tveka igen och sega sig upp och jag fick växla ner och andra gången direkt efter så gick det bra med växling från tvåan till trean och med trean i resten av backen i lugnt tempo utan något problem ????

Skall kolla det här med tanklocket och vart hittar jag avluftningsfiltret?

Tack ännu en gång för visat intresse då det här inte är min starkaste sida men jag lär mig hela tiden :)
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: MB 200 -88 med förgasare pierburg med TJUVLUFT eller ann

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-01-25, 16.33.44

avluftningsfiltret?


i bakkanten av vänster främre hjulhus
bakom plastinnerskärmen. ett avlång
plåtburk-filter sitter fasthakat.

är oljan mobil 1. så är 5-40 delsyntet.
vi kör våran 300te på 10-40 mobil 1.
köper på ebay. 20l. 850.- med frakt..
gick över till den för ngr. å rsedan
innan använde vi 0-40 e om det var 5-40
kommer inte ihåg exakt haft bilen i över 10 år.
egen tyskimport å ännu helt rostfri,
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: MB 200 -88 med förgasare pierburg med TJUVLUFT eller ann

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-01-26, 00.27.41

Det finns fler märken än Mobil. Tyvärr är du ute och cyklar nu Sylwe. Det är inga som helst problem med att du slår i en helsyntetolja i din 1988 motor, den kommer inte att ta skada av det. Men gör det bara vid ett olje och filterbyte.
Helsyntet finns i alla viskociteter vilket även delsynteter gör. Det står alltid på förpackningarna vad det är för typ.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: MB 200 -88 med förgasare pierburg med TJUVLUFT eller ann

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-01-26, 02.29.21

Kölis skrev:Det finns fler märken än Mobil. Tyvärr är du ute och cyklar nu Sylwe. Det är inga som helst problem med att du slår i en helsyntetolja i din 1988 motor, den kommer inte att ta skada av det. Men gör det bara vid ett olje och filterbyte.
Helsyntet finns i alla viskociteter vilket även delsynteter gör. Det står alltid på förpackningarna vad det är för typ.


vadå cyklar. det vet väl jag också att vi kan använda helsyntet
i vår 88. MEN visbyverkstan rekomenderar att vi kör på
10-40.
å vem har påstått att den skulle ta skada, inte jag i vart fall.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: MB 200 -88 med förgasare pierburg med TJUVLUFT eller ann

UNREAD_POSTav putta » 2014-01-26, 11.43.45

Då har man vart ute och provat i backen igen men med samma resultat alla tre gånger :( ...provade två gånger utan tanklock och en gång med och på exakt samma ställe i backen så börjar den ge upp och /tveka/chippa efter luft känns det som och jag får växla ner till tvåan.

Backen har klarats med trean utan problem innan och tar jag på tvåan så blir det väldigt högvarvat om jag inte kör väldigt långsamt upp men då har den i alla fall aldrig tvekat.

Från förgasaren så går en slang till en plåtburk inne i motorrummet på höger sida och därefter en slang vidare ut mot hjulhuset på höger sida som du nämner Sylwe....den behållaren i motorrummet vad är det och vilken uppgift har den innan det går vidare till plåtburken/filtret eller är det den i motorrummet som du nämner Sylwe?

Vet inte hur jag skall gå vidare i det här.

Angående oljan då så är det ok att jag fortsätter med helsyntet utan att jag behöver oroa mig då?

//P
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: MB 200 -88 med förgasare pierburg med TJUVLUFT eller ann

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-01-26, 12.03.16

Du missuppfattade nog vad jag skrev Sylwe. Jag menade inte att det du som hade påstått att den skulle kunna ta skada av helsyntet olja, det var "putta" som hade hört det och de vet vi ju bägge två att det går utmärkt bra med helsyntet.
Vad jag menade med det hela var att det finns inget som säger att 5W/40 är en delsyntet, inte mer än att Mobil har en delsyntet i den viscositeten. Annars är faktiskt 5W/40 den absolut vanligaste viscositeten på helsyntet motorolja.

Du kan alltså lugnt fortsätta att köra på helsyntet putta.

Vad gäller problemet i backen. Har du kontrollerat flottörnivån i förgasaren? Den kanske tömmer flottörhuset när det lutar eller så flödar det så att motorn kvävs.
Jag antar att du har en elektrisk bensinpump även om du har förgasare? Troligtvis har du då även en pick up i tanken som kan ha lossnat. Jag hade en Jeep inne för mågra år sedan som han körde off road med och den la av när det brant backe, det visade sig att pick upen inne i tanken hade gått av varvid den slg luft när det började luta lite mera.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: MB 200 -88 med förgasare pierburg med TJUVLUFT eller ann

UNREAD_POSTav putta » 2014-01-26, 12.23.21

Tack

Då kör jag lugnt vidare på helsyntet och 5W/40 och återkommande olje och filterbyten.

"Har du kontrollerat flottörnivån i förgasaren? Den kanske tömmer flottörhuset när det lutar eller så flödar det så att motorn kvävs.
Jag antar att du har en elektrisk bensinpump även om du har förgasare? Troligtvis har du då även en pick upp i tanken som kan ha lossnat. Jag hade en Jeep inne för några år sedan som han körde off road med och den la av när det brant backe, det visade sig att pickupen inne i tanken hade gått av varvid den sög luft när det började luta lite mera"

Helt riktigt så är det en Pierburg 2E-E elektroniskt styrd förgasare ...vad kan det som du nämner då bero på att den tömmer eller flödar och hur kollar men det och rättar till det ...samma med det som kan vara i tanken??

Önskar att man var mer kunnig i det här ämnet men jag är jätte tacksam för hjälpen jag får skall ni veta.
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: MB 200 -88 med förgasare pierburg med TJUVLUFT eller ann

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-01-26, 13.09.23

Jag skulle börja med att kolla flottörnivån. Det är inte helt lätt om man inte är van vid att jobba med förgasare och du bör nog börja med att Googla på det på engelska eller tyska om kan språken. Att Googla på det på svenska så får du sällan mer kunskap än den du redan har.
På engelska/amerikanska sidor finns det ofta filmer länkade till You tube. Börja med att kolla om du har de verktyg som behövs och om du förstår det hela så att du går i land ned det.
Nästa steg med tanken och eventuell pick up är nog mer omständigt.

Googla på din bil, typ och årsmodell samt adjust carburator float level.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: MB 200 -88 med förgasare pierburg med TJUVLUFT eller ann

UNREAD_POSTav kalle59 » 2014-01-26, 14.17.20

Om du nu har en elektrisk pump som matar bränsle till förgasaren, har du kollat att den verkligen ger vad den ska.
Det kan ju vara så som Kölis skriver att den tömmer flottörhuset vid belastning och att pumpen sedan inte orkar mata fram tillräckligt med bränsle.
Bränslefiltret är förstås bytt eller?
//Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: MB 200 -88 med förgasare pierburg med TJUVLUFT eller ann

UNREAD_POSTav putta » 2014-01-26, 15.02.22

Har ej haft möjlighet att titta på det här om den ger rätt och dessutom så trodde jag att bränslefiltret var under bilen höger bak men där var det helt tomt så efter det har jag inte tittat efter filtret och den är inte bytt på dem 2000mil jag har haft bilen.

Har nu fått lånat en Haynes handbok där det står att bränslefiltret av patrontyp är monterad i bränsletanken...hur kommer man åt den om det är meningen?

En dum fråga....om det nu flyter på bra hela vägen upp i backen med tvåans växel i borde det då inte bli samma fenomen för med tvåans växel i och med lugnt tempo och även med lite högre varv så går det bra?
Med tanke på flotören.

//P
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: MB 200 -88 med förgasare pierburg med TJUVLUFT eller ann

UNREAD_POSTav putta » 2014-01-27, 09.49.26

Har ej haft möjlighet att titta på det här om den ger rätt och dessutom så trodde jag att bränslefiltret var under bilen höger bak men där var det helt tomt så efter det har jag inte tittat efter filtret och den är inte bytt på dem 2000mil jag har haft bilen.

Har nu fått lånat en Haynes handbok där det står att bränslefiltret av patrontyp är monterad i bränsletanken...hur kommer man åt den om det är meningen?

En dum fråga....om det nu flyter på bra hela vägen upp i backen med tvåans växel i borde det då inte bli samma fenomen för med tvåans växel i och med lugnt tempo och även med lite högre varv så går det bra?
Med tanke på flotören.

//P
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: MB 200 -88 med förgasare pierburg med TJUVLUFT eller ann

UNREAD_POSTav andgus » 2014-01-27, 18.30.16

Tror att båda mina bilar med Pierburg-förgasare hade mekanisk pump.
/Anders
andgus
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2009-05-24, 21.12.09

FöregåendeNästa

Återvänd till W 124 E-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst