dave333 skrev:Grymt bra forum med genomtänkta svar, tack för det

Dubbelmassesvänghjul? Detta är något jag inte hört om tidigare, gissar det är mera vikt vilket skulle vara en bra ide på bussen, skall googla och se vart jag hittar dom.
Vilken effekt går det att få ut med original pump vid installation av en original turbo ?
dubbelmassesvänghjulet är inte tyngre egentligen, men har "två massor" upphängda i varandra, som sålänge det är i skick minskar ruskningarna från motorn ut i drivlinan ganska markant.
istället för att ha ett stumt svänghjul, så har man två svänghjul, där det ena sitter fast i motorn, det andra i drivlinan, och sen tar de upp småskaket emellan sig. sålänge de är i bra skick så går det fint, men ja, fungerar fint med ett vanligt enkelmassehjul med.
växellådorna är dock olika, antingen för enkelmasse, eller dubbelmassesvänghjul, så grejerna passar inte emellan.
lamell, tryckplatta, urtrampningslager och låda är alltså låsta till rätt typ av svänghjul, två sorters setup alltså.
---
effektmässigt, en 605turbo har 150häst, men då med 6mm element i elektrisk radpump.
sugmotorerna med mekaniskradpump har 5.5mm element, så även fast man kan ställa upp en del, så når man inte hela vägen riktigt, framförallt om man vill ha kvar motorkaraktär.
var och tittade på en w123a med om605sug, turbokonverterad, lite större turbo (gav ladd tidigt) och med 6mm element i mekanisk pump, bänkad till 270häst (på veven) så 230 på hjulen kanske. gick gött!
säg att en 140-150häst är görbart med mekpump 5.5mm element på turbokonverterad om605a är ett vettigt mål, med bibehållen tomgång, stabilitet osv osv.
w126 SECen med om605 turbokonverterad, har kvar 5.5mm pumpen, 2.47 i differential, hastighetsmätaren visar därför helfel 1600rpm i 100km/h ungefär på femman, inte direkt kraftlös på så låga varv iaf.
https://www.youtube.com/watch?v=p02bR_P1L_s