Rimliga reparationskostnader?

W 114/115 Compact/8 1968-1975

Rimliga reparationskostnader?

UNREAD_POSTav Starstruck » 2014-09-04, 09.24.53

Hej,

Mercan mår inte bra och behöver omvårdnad.

Det är en 250/8 W114 1971 Sedan med M114 motor och Zenith 35/40 INAT förgasare.

En verkstad har mailat en ungefärlig kostnadskalkyl för det mest akuta:

1. Förgasarrenovering inklusive reparationskit och arbete 2500:-
2. Bränsleledningar med montering ungefär 1500-1700:-
3. Bromscylindrar alla fyra ca 2400-2600:- (Huvudcylindern?)

Verkar detta vara en rimlig prisnivå? Jag frågar innan jag godkänner och skickar bilen till verkstaden.
Starstruck
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2014-05-10, 15.03.06

Re: Rimliga reparationskostnader?

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-09-04, 10.33.55

Om allt är med arbete och momsat och klart så är det nog en riktig verkstadskostnad, ävem dom vill ju kunna leva på sina arbeten..
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Rimliga reparationskostnader?

UNREAD_POSTav Starstruck » 2014-09-04, 13.38.08

Tack för kommentaren.

Om förgasarrenoveringen inte räcker, så kostar en motorrenovering ca 20 000-22 000:-.

Är det en någorlunda rimlig kostnad för en motorrenovering?

Det talas om att renovera bilar i Baltikum, men då tillkommer transport, kanske språkförbistring och annat krångel. Har ni erfarenheter av detta så dela gärna med er.
Starstruck
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2014-05-10, 15.03.06

Re: Rimliga reparationskostnader?

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-09-04, 15.59.54

Hoppla och stopp.. Det där låter inte seriöst. Man måste väl veta vad det är för fel innan man börjar delrenovera och ge kostnadsförslag? Att renovera motorn kan säkerligen bli skitdyrt och det kan säkert bli billigare i de Baltiska länderna, fråga är bara hur bra det blir. Jag har erfarenhet av SAAB 2T renoveringar och ska man lämna bort det så är det Polen som gäller. De är seriösa och finns det inte delar så tillverkar dom det som tex kromade fönstersargar till SAAB Sport. Finns många duktiga hantverkare i Polen som inte hellre vill än att få jobba med gamla bilar. De tjänar det dubbla och du betalar hälften typ.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Rimliga reparationskostnader?

UNREAD_POSTav Starstruck » 2014-10-26, 14.07.03

Hej,

Flera på forumet har själva erfarenheter av reparationer, och är kostnadsmedvetna. Jag vore tacksam för kommentarer till nedanstående lista, även enstaka poster - ska till exempel ett nytt bromsok behöva kosta så mycket?

Min 250/8 W 114 1971 står nu på ovannämnda verkstad. Förgasarna har renoverats för 2 700 kr. Bränsleledningarna har bytts för 1 800 kr. Verkstaden har angivit följande kostnadsprognos:

650 kr för nya tändstift.
420 kr för ny kondensator.
1 600 kr för ny tändkabelsats.
550 kr för ny tändspole.
650 kr för ventiljustering.
2 400-2 600 kr för renovering av bromsarna (skivorna redan bytta), men ett bromsok kanske måste bytas och i så fall:
2 131 kr, eventuellt, för ett nytt bromsok exklusive arbete.
2 700 kr för förgasare (redan gjort).
1 800 kr för bränsleledningar (redan gjort).

Det kan lätt bli 15 000-20 000 kr. Med tanke på att en hyfsad W114 inte kostar mycket att köpa, så tänker jag ta mig en funderare innan jag ger klartecken till fortsatt arbete.

Era synpunkter är förstås välkomna vare sig ni reparerat W114 eller inte.
Starstruck
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2014-05-10, 15.03.06

Re: Rimliga reparationskostnader?

UNREAD_POSTav kalle59 » 2014-10-26, 15.51.16

Hämta hem din bil innan det blir ekonomisk katastrof.
Det kostar att ha en bil på verkstad det vet alla men dom där siffrorna är inte speciellt uppmuntrande utan jag skulle kalla det på gränsen till ocker.
Stift för över hundringen styck, mycket märkligt till den bilen.
Kondensator...löjligt pris, vem tar så mycket, Mercedes?
Tändkabelsats, åt h-vete för dyrt
Tändspole, ja kanske.
Ventiljustering låter väl ok
Bromsok, ja man renoverar väl lämpligast (om det nu går men det gör det oftast) och då blir det klart billigare.
Slutsats: Läs översta raden!
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Rimliga reparationskostnader?

UNREAD_POSTav Starstruck » 2014-10-26, 16.08.33

kalle59 skrev:Hämta hem din bil innan det blir ekonomisk katastrof.
Det kostar att ha en bil på verkstad det vet alla men dom där siffrorna är inte speciellt uppmuntrande utan jag skulle kalla det på gränsen till ocker.
Stift för över hundringen styck, mycket märkligt till den bilen.
Kondensator...löjligt pris, vem tar så mycket, Mercedes?
Tändkabelsats, åt h-vete för dyrt
Tändspole, ja kanske.
Ventiljustering låter väl ok
Bromsok, ja man renoverar väl lämpligast (om det nu går men det gör det oftast) och då blir det klart billigare.
Slutsats: Läs översta raden!

Tack för synpunkterna!

Vad beträffar tändstiften, vilka byttes av en annan verkstad i våras, så säger verkstaden att det ska vara en speciell sort till en så gammal bil. Kan någon på forumet ge en rekommendation?

Åtminstone bakre bromsok finns betydligt billigare på nätet, om ett nytt nu behövs.

Jag välkomnar givetvis ännu flera kommentarer.
Starstruck
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2014-05-10, 15.03.06

Re: Rimliga reparationskostnader?

UNREAD_POSTav Marie » 2014-10-26, 20.29.41

Starstruck skrev:Tack för synpunkterna!

Vad beträffar tändstiften, vilka byttes av en annan verkstad i våras, så säger verkstaden att det ska vara en speciell sort till en så gammal bil. Kan någon på forumet ge en rekommendation?

Åtminstone bakre bromsok finns betydligt billigare på nätet, om ett nytt nu behövs.

Jag välkomnar givetvis ännu flera kommentarer.


Är siffrorna komplett material+arbete så ser jag inte något så himlaskriande ockermässigt någonstans (utöver möjligen kondensatorn och bromsoket). Och vad som är vettigt är den resandes ensak, själv lade jag denna sommar styvt 8000 € på motorrenovering och underhållsreparationer av en bil som sannolikt inte skulle kunna säljas för över 50.000 kr.
Jag skulle ha gjort reparationen du har prisförslag på.

Sen beträffande tändstiften så stoppar många i tändstift med inbyggd avstörningsresistans i äldre Mercedes, och det blir INTE bra. De avstörningsresistanser som skall finnas är redan inbyggda i tändfördelarrotor, tändfördelarlock och tändstiftshattar. Lägger man till resistans i stiften också, får man lätt överslag någon annanstans och DET ÄR INTE BRA. Tyvärr anger bl.a. Boschs rekommendationstabeller oftast FEL stift (resistorstift) till gamla Mercedes. Alltså kan det mycket väl vara en korrekt iakttagelse som verkstaden gjort, att det sitter fel stift i bilen och att de för undvikande av framtida problem bör bytas. Sannolikt en kunnig och omdömesgill verkstad alltså.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Rimliga reparationskostnader?

UNREAD_POSTav Starstruck » 2014-10-26, 21.08.25

Marie skrev:
Starstruck skrev:Tack för synpunkterna!

Vad beträffar tändstiften, vilka byttes av en annan verkstad i våras, så säger verkstaden att det ska vara en speciell sort till en så gammal bil. Kan någon på forumet ge en rekommendation?

Åtminstone bakre bromsok finns betydligt billigare på nätet, om ett nytt nu behövs.

Jag välkomnar givetvis ännu flera kommentarer.


Är siffrorna komplett material+arbete så ser jag inte något så himlaskriande ockermässigt någonstans (utöver möjligen kondensatorn och bromsoket). Och vad som är vettigt är den resandes ensak, själv lade jag denna sommar styvt 8000 € på motorrenovering och underhållsreparationer av en bil som sannolikt inte skulle kunna säljas för över 50.000 kr.
Jag skulle ha gjort reparationen du har prisförslag på.

Sen beträffande tändstiften så stoppar många i tändstift med inbyggd avstörningsresistans i äldre Mercedes, och det blir INTE bra. De avstörningsresistanser som skall finnas är redan inbyggda i tändfördelarrotor, tändfördelarlock och tändstiftshattar. Lägger man till resistans i stiften också, får man lätt överslag någon annanstans och DET ÄR INTE BRA. Tyvärr anger bl.a. Boschs rekommendationstabeller oftast FEL stift (resistorstift) till gamla Mercedes. Alltså kan det mycket väl vara en korrekt iakttagelse som verkstaden gjort, att det sitter fel stift i bilen och att de för undvikande av framtida problem bör bytas. Sannolikt en kunnig och omdömesgill verkstad alltså.

Tack för att du delar med dig av dina insikter! Tänk om verkstaden hade uttryckt sig hälften så bra.

Tändkablarna byttes ut mot nya i våras, men verkstaden menar att det är låg kvalitet på dem. Fast om jag vill så kan de få sitta kvar. Handlar kvaliteten om hur bra det tänder och/eller hur länge kablarna håller? (1 600 kr kan man lägga på annat.)
Starstruck
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2014-05-10, 15.03.06

Re: Rimliga reparationskostnader?

UNREAD_POSTav kalle59 » 2014-10-26, 21.56.46

Klart man kan lägga hur mycket pengar man vill på sin kära ögonsten, har man dock begränsat med medel då får och måste man kanske tänka ekonomiskt och framför allt realistiskt.
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Rimliga reparationskostnader?

UNREAD_POSTav Marie » 2014-10-26, 22.22.53

Det finns flera aspekter av kvalitet som du själv insett. Det viktiga är att resistansen i kablarna är rätt, hållbarheten är ju "bara" ett framtida problem.
Jag hade nog väntat med kablarna, de byter du lätt själv senare.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Rimliga reparationskostnader?

UNREAD_POSTav Starstruck » 2014-10-26, 23.11.47

Marie skrev:Det finns flera aspekter av kvalitet som du själv insett. Det viktiga är att resistansen i kablarna är rätt, hållbarheten är ju "bara" ett framtida problem.
Jag hade nog väntat med kablarna, de byter du lätt själv senare.

Ja, så får det bli.
Starstruck
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2014-05-10, 15.03.06

Re: Rimliga reparationskostnader?

UNREAD_POSTav Starstruck » 2014-10-26, 23.16.38

kalle59 skrev:Klart man kan lägga hur mycket pengar man vill på sin kära ögonsten, har man dock begränsat med medel då får och måste man kanske tänka ekonomiskt och framför allt realistiskt.

Ja, man får passa sig - ibland kostar det mer än det smakar.
Starstruck
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2014-05-10, 15.03.06

Re: Rimliga reparationskostnader?

UNREAD_POSTav bullmerca » 2014-10-27, 00.21.55

Hade varit intressant att få en offert på samma delar och jobb hos Hedin Bil med deras timpenning.

Deras verkstad har väl ungefär samma timdebitering som en advokat har :mrgreen:
Rickard Larsson
Medlem 3010

180B-61, 230S-68, 280SE-69, 200-75, 240D-77, 300SL-91,
400SE-92, E200-95, E250TD-95, E320CDI-04
Användarvisningsbild
bullmerca
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 2007-09-12, 23.28.46
Ort: Jönköping

Re: Rimliga reparationskostnader?

UNREAD_POSTav Starstruck » 2014-11-02, 10.41.00

Mercan togs hem efter att verkstaden reagerat ilsket på mina frågor om priser, till exempel en kondensator som man ville ha 440 kr för (med montering), jämfört med en Beru för knappt sjättedelen på annat håll.

Nu står bilen i varmgaraget med renoverad dubbelförgasare och jag vore tacksam för råd från er på forumet. Ni vet mera än jag gör om Mercedes 250/8 W114 1971.

1. Mercan blir nu uppallad till nästa vår/försommar. a) Vad kan jag göra för att a) förgasare, b) motor, c) tank och d) bensin ska klara förvaringen så bra som möjligt? Ska jag till exempel öppna tanklocket och/eller hälla något i bensinen?

2. När bilen ändå står i garaget så kan jag köpa delar för att få motorn att gå något bättre. Vad skulle ni rekommendera för a) tändstift, b) tändspole, c) kondensator, d) tändkablar till en Mercedes 250/8 W114 1971?

Tacksam för hjälp.
Starstruck
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2014-05-10, 15.03.06

Nästa

Återvänd till W 114/115 Compact/8

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst