petgre skrev:Om kombinationen av fälgens rundhet och däckets rundhet sammanfaller så överdrivet blir fälgen oval. Mer eller mindre. Detta kan balanseras bort, så däcket är balanserat men ovalt.
På alla mina bilar har detta gjort stor skillnad, framför allt vid större dimensioner och bredare däck.
Är de seriösa så mäter de först fälgens rundhet. Blir vägtrycket för högt så talar maskinen om hur däcket skall roteras på fälgen. Sedan mäter man igen. osv.
Citat "The load roller on the GSP9700 performs a computer simulated "road test". It measures the tire/wheel assembly to determine how "round" the assembly is when rolling under a load. If a tire were not exposed to the road surface, then balance would be more than sufficient. However, not all tires roll round under a load. For example, an egg-shaped tire/wheel assembly can be balanced about its axis, but an egg-shaped tire-wheel loaded against a surface would not give a smooth ride."
http://www.gsp9700.com/technical/4202T/5THEO004.htm
//Peter
petgre skrev:Kanon att det löste sig!
Som sagt, en däckfirma som kan sin Hunter är guld värda, eller någon annan maskin som talar om samma sak. 4-6 mm ovalitet låter dock mycket, borde man inte se det med ögat?
//peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst