Vibrationer

R 129 SL 1989

Re: Vibrationer

Inläggav RobK » 2013-08-14, 19.23.14

Nu har jag googlat, typen som sitter på r129 (mfl) heter "Rzeppa-type CV joint" och finns att beskåda lite varstans på nätet, (http://en.wikipedia.org/wiki/Constant-velocity_joint ),
dock återstår det att fastställa om felet sitter där, Sylwe tipsade om att det mycket väl kan vara kardanens stödlager, trots att det ser bra ut, så jag kanske börjar med att byta det (enklare så)..
320 SL -00, svart Anterafälgar
Användarvisningsbild
RobK
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2011-04-25, 01.03.41
Ort: Gbg

Re: Vibrationer

Inläggav sl500 » 2013-08-14, 20.49.17

det är denna typ vi antoginne vid klumpen.

Rzeppa joints[edit source]





Rzeppa-type CV joint
A Rzeppa joint (invented by Alfred H. Rzeppa in 1926) consists of a spherical inner with 6 grooves in it, and a similar enveloping outer shell. Each groove guides one ball. The input shaft fits in the centre of a large, steel, star-shaped "gear" that nests inside a circular cage. The cage is spherical but with ends open, and it typically has six openings around the perimeter. This cage and gear fit into a grooved cup that has a splined and threaded shaft attached to it. Six large steel balls sit inside the cup grooves and fit into the cage openings, nestled in the grooves of the star gear. The output shaft on the cup then runs through the wheel bearing and is secured by the axle nut. This joint can accommodate the large changes of angle when the front wheels are turned by the steering system; typical Rzeppa joints allow 45°–48° of articulation, while some can give 54°.[6] At the "outboard" end of the driveshaft a slightly different unit is used. The end of the driveshaft is splined and fits into the outer "joint". It is typically held in place by a circlip.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Vibrationer

Inläggav MB250SL » 2013-08-19, 08.16.34

Har du kommit någon vart med vibrationsforskningen RobK? Jag har också lättare vibrationer i SL 320, som börjar just vid 60-70 km/t för att sedan avta (eller också blir det en sådan frekvens så att man inte längre känner det i högre fart). Hjulen är balanserade och perfekta.
Sedan är det nog så, i ärlighetens namn, att om man verkligen börjar känna efter så hittar man man småvibrationer i nästan alla bilar. Och har man en gång börjat känna efter så är det svårt att släppa det -man vet att det ska börja vibrera vid 60 och då väntar man liksom in det. När jag koncentrerade mig i min bruksbil igår upptäckte jag att jag även i den har lite vibrationer vid 90 km/t som jag aldrig tänkt på innan (men dom har nog funnits där i flera år).
Men man vill ju helst att en komfortmerca som R129 ska gå vibrationsfritt, det är liksom det som är poängen med dom.
R129 500SL -92, S213-kombi E220D -17)
(f.d R107 350SL -72, R129 SL320 -99, 200E-04, 200C-01, 220D-71, 250SL-67, W204 C180 -10, W212-kombi E220D -14)
Användarvisningsbild
MB250SL
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2010-03-14, 11.10.15

Re: Vibrationer

Inläggav petgre » 2013-08-19, 08.56.45

En viktig sak att kontrollera är vägtrycket.
En perfekt balanserad fälg kan lik förb. vara fel.
Leta efter en balanserare som har en Hunter GSP 9700.
Som dessutom kan hantera maskinen, vilket inte alltid är fallet.
Denna maskin hittar ibland fel som man inte hittar annars.
Typ vägtryck över 10 kg är inte ok. Maskinen balanserar ut däckets orundhet mot fälgens så att de kommer på "rätt" plats.

//Peter
______________________________
Peter
SL500 -99
Användarvisningsbild
petgre
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 2012-04-03, 13.22.49
Ort: Linköping

Re: Vibrationer

Inläggav petgre » 2013-08-19, 09.08.20

I stort på varje ny MB så åker jag till Mjölby Gummi (Euromaster tror jag) och de har alltid löst problemet, från stort till obefintligt eller i det närmaste obefintligt.
Motsvarande maskin finns även i Linköping, men den däckhandlaren har aldrig lyckats få till det ändå.
Vilket visar att kompetensen är mycket viktig!

Ibland får man det tråkiga meddelandet att kombinationen inte kan bli bra, oftast pga orunda däck och/eller fälgar.

//Peter
______________________________
Peter
SL500 -99
Användarvisningsbild
petgre
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 2012-04-03, 13.22.49
Ort: Linköping

Re: Vibrationer

Inläggav MB250SL » 2013-08-19, 10.48.10

Kan du, Peter, eller någon annan förklara vad vägrtyck är för något. Hjulens balans, axiellt och radiellt, kan jag något-så-när fatta men vägtryck har jag som amatör inte hört talas om.
R129 500SL -92, S213-kombi E220D -17)
(f.d R107 350SL -72, R129 SL320 -99, 200E-04, 200C-01, 220D-71, 250SL-67, W204 C180 -10, W212-kombi E220D -14)
Användarvisningsbild
MB250SL
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2010-03-14, 11.10.15

Re: Vibrationer

Inläggav petgre » 2013-08-19, 11.28.12

Om kombinationen av fälgens rundhet och däckets rundhet sammanfaller så överdrivet blir fälgen oval. Mer eller mindre. Detta kan balanseras bort, så däcket är balanserat men ovalt.

På alla mina bilar har detta gjort stor skillnad, framför allt vid större dimensioner och bredare däck.
Är de seriösa så mäter de först fälgens rundhet. Blir vägtrycket för högt så talar maskinen om hur däcket skall roteras på fälgen. Sedan mäter man igen. osv.

Citat "The load roller on the GSP9700 performs a computer simulated "road test". It measures the tire/wheel assembly to determine how "round" the assembly is when rolling under a load. If a tire were not exposed to the road surface, then balance would be more than sufficient. However, not all tires roll round under a load. For example, an egg-shaped tire/wheel assembly can be balanced about its axis, but an egg-shaped tire-wheel loaded against a surface would not give a smooth ride."

http://www.gsp9700.com/technical/4202T/5THEO004.htm

//Peter
______________________________
Peter
SL500 -99
Användarvisningsbild
petgre
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 2012-04-03, 13.22.49
Ort: Linköping

Re: Vibrationer

Inläggav RobK » 2014-04-09, 19.51.25

petgre skrev:Om kombinationen av fälgens rundhet och däckets rundhet sammanfaller så överdrivet blir fälgen oval. Mer eller mindre. Detta kan balanseras bort, så däcket är balanserat men ovalt.

På alla mina bilar har detta gjort stor skillnad, framför allt vid större dimensioner och bredare däck.
Är de seriösa så mäter de först fälgens rundhet. Blir vägtrycket för högt så talar maskinen om hur däcket skall roteras på fälgen. Sedan mäter man igen. osv.

Citat "The load roller on the GSP9700 performs a computer simulated "road test". It measures the tire/wheel assembly to determine how "round" the assembly is when rolling under a load. If a tire were not exposed to the road surface, then balance would be more than sufficient. However, not all tires roll round under a load. For example, an egg-shaped tire/wheel assembly can be balanced about its axis, but an egg-shaped tire-wheel loaded against a surface would not give a smooth ride."

http://www.gsp9700.com/technical/4202T/5THEO004.htm

//Peter


Hej alla !!

Det där med seriösa företag verkar vara sällsynt numer (visste inte att jag börjar bli gammal)
Så enkelt som att en fälg var deformerad (ca 4-6 mm ovalitet) var orsaken till allt, detta har alltså
välrenomerade däck verkstäder missat trots deras erfarenhet och fina maskiner, suck vad man kan bli trött på alla skojare. Massor av tid, nya däck och övriga kostnader (ca 7000) senare så är det så enkelt.
320 SL -00, svart Anterafälgar
Användarvisningsbild
RobK
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2011-04-25, 01.03.41
Ort: Gbg

Re: Vibrationer

Inläggav petgre » 2014-04-09, 20.40.43

Kanon att det löste sig!

Som sagt, en däckfirma som kan sin Hunter är guld värda, eller någon annan maskin som talar om samma sak. 4-6 mm ovalitet låter dock mycket, borde man inte se det med ögat?

//peter
______________________________
Peter
SL500 -99
Användarvisningsbild
petgre
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 2012-04-03, 13.22.49
Ort: Linköping

Re: Vibrationer

Inläggav RobK » 2014-04-09, 20.54.44

petgre skrev:Kanon att det löste sig!

Som sagt, en däckfirma som kan sin Hunter är guld värda, eller någon annan maskin som talar om samma sak. 4-6 mm ovalitet låter dock mycket, borde man inte se det med ögat?

//peter



Jo det är klart man gör om man tittar, tog saken i "egna händer" till slut och började om med en indikatorklocka, skickade sedan hela hjulet till Fälgfixarna i Helsingborg (1300kr) dom valsade om fälgen till +- 0,6 mm. Misstänker att Anterafälgar är lite veka för dom Svenska potthålsvägarna, så man kanske råkar ut för samma sak igen,, får tänka på att se upp med brunnslock och hål i vägarna.
320 SL -00, svart Anterafälgar
Användarvisningsbild
RobK
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2011-04-25, 01.03.41
Ort: Gbg

Re: Vibrationer

Inläggav RobK » 2018-06-19, 14.43.55

Oj vad längesedan jag var här,,, (bott utomlands ett tag)

Skriver för att det har dykt upp en trolig teori på vibrationsproblemet.

Bakaxeln är shimsad i framkant alldeles ovanför knuten och det finns 4 olika chimstjocklekar att beställa.
Misstanken är att det på en så gammal bil kan bli små förändringar som i sin tur
förändrar anliggningsvinkeln mellan kardanknut och kardan/hardyskiva.

Enligt vissa i USA så tog dom bort 1-2 mm shimset och då försvann dessa oscillerande vibrationer.

Det verkar ju nästan lite för enkelt,,, är det någon som vet mer ??
320 SL -00, svart Anterafälgar
Användarvisningsbild
RobK
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2011-04-25, 01.03.41
Ort: Gbg

Re: Vibrationer

Inläggav petgre » 2018-10-09, 10.19.23

Jag har haft samma strul till och från. Hur runda, välbalanserade, perfekta alla fälgar och däck an varit har det funnits en antydan till vibration. Mer eller mer märkbart beroende på däckmärke osv.

Har bytt alla dämpare, alla stag i bakvagnen. Ingen skillnad.
Bytte motorfästet bakre, under växellådan. Ingen skillnad.
I våras bytte jag båda främre motorfästena. Skillnad. Stor. Ena var kasst.

Helt underbart :)

//Peter
______________________________
Peter
SL500 -99
Användarvisningsbild
petgre
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 2012-04-03, 13.22.49
Ort: Linköping

Re: Vibrationer

Inläggav RobK » 2018-10-09, 14.54.49

Ja det är ju f-n om man skall behöva byta halva bilen !! När du skriver "stor skillnad" menar du att det är betydligt bättre eller helt borta ? Jag tänker mig att om det är motorfästen så borde ju vibrationerna vara beroende på motorvarvtal och belastning.. Jag har ännu inte testat att byta brickan/shimset men hoppas få tid i vinter.

//Robban
320 SL -00, svart Anterafälgar
Användarvisningsbild
RobK
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2011-04-25, 01.03.41
Ort: Gbg

Re: Vibrationer

Inläggav petgre » 2018-10-09, 14.57.15

Borta, i alla fall tänker jag aldrig på det längre.
Vilket jag gjorde jämt tidigare...
______________________________
Peter
SL500 -99
Användarvisningsbild
petgre
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 2012-04-03, 13.22.49
Ort: Linköping

Re: Vibrationer

Inläggav RobK » 2018-10-09, 15.07.06

Grattis !!,, misstänker att vinkeln på kardanaxeln förändrades när du fick nya motorfästen och det kan vara ytterst lite som gör det,, shimsen är ju bara från 1mm - 4mm (har jag för mig)..
Tycker att det är trist när man har varit på Hedins flera gånger genom åren och att dom inte vet vad det handlar om..

//Robban
320 SL -00, svart Anterafälgar
Användarvisningsbild
RobK
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2011-04-25, 01.03.41
Ort: Gbg

FöregåendeNästa

Återvänd till R 129 SL

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron