av Jörgen » 2013-10-27, 16.08.27
Hej Hymac
Har jag förstått dig rätt, då uppkommer fenomenet när du har startad motorn och tickandet är ca. 5-7 ”tick” pr. sek. tills oljetrycket har kommit upp. Detta händer inte alltid utan bara ibland, efter längre tids stillstånd.
Om det är så, är det inget att oroa sig för. Orsaken är att ett hydrauliskt ventillyftarelement har gått tom för olja. Detta kan uppstå när motorn vid avstängning ställer sig i ett ganska bestämt läge och detta element då tömmas för olja. När du då starter nästa gång uppstår ett tickande i detta element till det åter har fyllts med olja och allt är vid det normala igen.
Nästa gång behöver det inte bli så, då motorn har ställd sig i ett annat läge.
Jag känner till en 300 SL som har detta fel och som har haft det i minst 10.000 mil. Bilen har nu gått över 20.000 mil och den ”tickar” 1 utav 10-20 starter.
Daimler tillåter t.o.m. tickandet i längre tid utan att kalla det för ett fel.
Jag skulle inte oroa mig för detta det minsta. Om du vill, finns det anvisningar för att söka upp detta ”tickande” element. Och evt. byte ut det, - om så önskas.
Det är möjligt att ”Kölis-methoden” kan lösa (rensa ut) problemet. Han har mycket större erfarenhet med sådant än vad jag har. Det kan vara lite skit i elementets kulventil och som kan lösas upp med denna ”Kölis-method”.
Lycka till och evt. berätta sedan.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.