Ventilklick vid start

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Ventilklick vid start

UNREAD_POSTav Hymac » 2013-10-26, 09.33.39

300 sl 1988 när min bil har stått ett tag så klickar det i ventilerna ca 10-15 sek vi start försvinner helt sen är det nåt man bör göra nåt åt ? Bilen har gått 10.000 mil.
Hymac
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2012-04-17, 19.28.44

Re: Ventilklick vid start

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-10-26, 09.39.31

Jag skulle rekommendera dej att göra en invändig motortvätt, hur konstigt det än låter. Att jag nu far upp fabrikatet Pro Tec beror på att jag använder det i verkstaden, finns säkert fler fabrikat.
Man slår i en burk Pro Tec Engine flush i oljan och kör motorn ca 20 minuter på lite varierande varvtal, inte ute på vägen alltså. Sedan tappar man ur oljan och byter oljefiltret, du kommer att bli förvånad över hur mycket skit som kommer ur. Efter en sådan behandling så brukar ventillyftarna bli tysta.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Ventilklick vid start

UNREAD_POSTav Hymac » 2013-10-26, 10.20.59

Har du verkstad som kan göra det ? Låter som en bra ide ?
Hymac
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2012-04-17, 19.28.44

Re: Ventilklick vid start

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-10-26, 19.30.55

Svar ja. Men tyvärr, jag raggar inte kunder via vår klubbsida så du får leta upp en verkstad om kan göra det åt dej.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Ventilklick vid start

UNREAD_POSTav Jörgen » 2013-10-27, 16.08.27

Hej Hymac

Har jag förstått dig rätt, då uppkommer fenomenet när du har startad motorn och tickandet är ca. 5-7 ”tick” pr. sek. tills oljetrycket har kommit upp. Detta händer inte alltid utan bara ibland, efter längre tids stillstånd.
Om det är så, är det inget att oroa sig för. Orsaken är att ett hydrauliskt ventillyftarelement har gått tom för olja. Detta kan uppstå när motorn vid avstängning ställer sig i ett ganska bestämt läge och detta element då tömmas för olja. När du då starter nästa gång uppstår ett tickande i detta element till det åter har fyllts med olja och allt är vid det normala igen.
Nästa gång behöver det inte bli så, då motorn har ställd sig i ett annat läge.
Jag känner till en 300 SL som har detta fel och som har haft det i minst 10.000 mil. Bilen har nu gått över 20.000 mil och den ”tickar” 1 utav 10-20 starter.
Daimler tillåter t.o.m. tickandet i längre tid utan att kalla det för ett fel.
Jag skulle inte oroa mig för detta det minsta. Om du vill, finns det anvisningar för att söka upp detta ”tickande” element. Och evt. byte ut det, - om så önskas.
Det är möjligt att ”Kölis-methoden” kan lösa (rensa ut) problemet. Han har mycket större erfarenhet med sådant än vad jag har. Det kan vara lite skit i elementets kulventil och som kan lösas upp med denna ”Kölis-method”.
Lycka till och evt. berätta sedan.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Ventilklick vid start

UNREAD_POSTav Hymac » 2013-10-30, 14.40.11

Tack Jörgen om det skulle finnas ett nobelpris i mercedestips så skulle du ha det, alltid suveräna svar från dig.
Hymac
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2012-04-17, 19.28.44


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster