Tack för uppdateringen.
Jag har följt din tråd eftersom jag själv äger en 250/8 W114 1971 (renoveringsobjekt), och har läst många säljannonser på W114/W115.
Bilen som du förhandlat om kan ha hunnit rulla långt före avställningen. Min egen W114 250/8 kördes 1971–84 innan den ganska sliten ställdes av.
Är du verkligen säker på att "din" W114 inte lackerats om under sina aktiva år?
Om inredningen är i nyskick så kan det bero på att den skyddats med överdrag, en omsorg som förhoppningsvis visats även övriga bilen – fast har den fått stå på däcken i alla år så undrar man.
Gott om bilder utifrån, inifrån, underifrån och ovanifrån skulle ha uppskattats, men kanske var svåra att få? En seriös säljare borde ställa upp med bilder eller låta spekulanter fotografera.
Att få denna vagn i körbart skick kan bli en dyr historia, så jag förstår att nuvarande ägare skulle känna sig mycket nöjd med 30 000 kronor, kanske rentav 20 000. Om han tror att hans bil är så bra kan han väl kosta på det som återstår och sälja den ännu dyrare?
W114 och W115 är ganska billiga. I höstas var det väl en hyfsad 230/8 W114 1973 nere i Lund till salu för cirka 25 000 kronor? (
ska-salja-min-kompaktare-w114-230-8-73-a-vad-ar-den-vard-t6350.html).
Visst kan man finna finfina exemplar till fantasipriser, men hur många betalar mycket för en i och för sig trevlig men lågt värderad modell, särskilt om det återstår en hel del att göra för att få den i körbart skick?
Om du fortfarande vill ha bilen så borde du kunna pruta rejält på säljarens bud, något som han kanske är beredd på. Säg att det kan bli en dyrare historia än man tror. Förgasarrenovering och annat är inte gratis.