USA import av 500 SL

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Re: USA import av 500 SL

UNREAD_POSTav Tysken » 2012-02-28, 14.05.18

Kölis skrev:Ok. Det var mycket hårda krav de åren i Sverige på importbilar från USA. Då USA inte tillhör EU så ta en koll på att de gamla lagarna inte gäller fortfarande. Avgaskraven och certifikeringen av emmisions delar var stenhård, man fick inte ens byta tändstift till ett lika dant men av annat fabrikat. Sen kan du ju tänka dej hur resten var av det hela inklusive intyg om bromsar och kopplings detaljer som inte innehåller asbets. Färg på blinkers och parkeringsljus mm. Bromsintyg, stöldskydd, säkerhetsbälten och en j-a massa annat skit. Att ta in en bil som flyttgods var helt ok, då fick man dispanser på det mesta men att privat importera det, nope...

Kolla upp det innan pengarna hamnar i sjön.


Som sagt, det är inte en USA-bil utan en tysk bil som privatimporterats till USA som jag vill ta hem. Det enda som de bilarna fick göra när de kom till USA var att uppdatera avgassystemet för att klara avgaskraven. Dock skiljer det sig mellan staterna. Alltså blir det som att importera en bil från Tyskland via USA.
Men jag tackar för all omtänksamhet. Jag har kastat pengar i sjön förut och gör det gärna inte igen.
Tysken
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2011-11-01, 16.58.21
Ort: Stockholm

Re: USA import av 500 SL

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-02-28, 16.23.15

Bra att du är vaken och förstår problematiken. Jag hoppas du hittar en fin bil "over there" för även om det mesta är uppspacklat skit så finns det fortfarande fina bilar i de varma staterna. Men passa dej för en bil med AC i. De rostar alltid sönder runt kupén, även om det är cab. Det finns ju en anledning till att man köper en cab med AC, det är för varmt att åka nercabbat då solen lyser och då blir det fukt inne i bilen.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: USA import av 500 SL

UNREAD_POSTav kalle59 » 2012-02-28, 18.27.16

Nu fick man lära sig något nytt igen.
Om jag har förstått det hela rätt så rostar alltså en cab med ac mer än en cab utan ac.
Vad är det som rostar? Jag är nämligen inne på cabköp själv och eftersom det är ac på dom flesta jag tittat på så blir jag lite orolig :cry:
Mvh Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: USA import av 500 SL

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-02-28, 18.33.21

Ja det stämmer. De rostar i det utrymmet som man färdas i. Finns nog inga ekonomidelar till det utan blir till att "laga, svetsa, spackla". Det blir inte snyggt och sällan bra heller.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: USA import av 500 SL

UNREAD_POSTav kalle59 » 2012-02-28, 18.39.48

Det utrymmet man färdas i...ja det är väl isf kupen men vart och varför?
Avfuktar inte ac:n luften och som jag trodde så är det väl bättre ventilation i en cab som går utan tak för det mesta än en sedan lr har jag fel?
Mvh Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: USA import av 500 SL

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-02-28, 19.01.43

nonsen.
välkommen att syna min sl500 mede 37-tusen mil och alltid
med ac.n på
alltså borde den vara upprostad men icke utan rostfri.

detta får nog stå för usa bilar

vh sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: USA import av 500 SL

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-02-28, 20.06.12

Ja detta står för bilar som kommer från varma klimat med hög luftfuktighet. Man kyler ner ett utrymme som kupen och på utsidan av det blir det kondens/vatten. Dessutom är det ofast en hög salt halt i kondensen. Det är det som gör att det blir korrosion, även kallat rost.
På Gotland där man har ett jämnt klimat så lär inte det här uppträda.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: USA import av 500 SL

UNREAD_POSTav kalle59 » 2012-02-28, 20.54.24

Som sagt...man lär sig något nytt varje dag :roll:
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: USA import av 500 SL

UNREAD_POSTav Mr Ralt » 2012-03-03, 21.22.30

Hej Tysken,
Jag ska reg.bes. min 1973 R107 450 SL nästa fredag den 9/3. Den är privatimporterad från kalifornien för eget bruk ( viktigt ) och 30 års regeln ( veteranbil ) Jag har kontrollerat allt vad som gäller för denna modell, Du är välkommen att höra av dig om du vill ha information. R 107or före 1974 har eurobumpers även på US modellen. Det enda som behöver fixas före svensk reg.bes. är hastghetsmätare och parkeringsbelysningen ( får ej vara orange ) Hälsningar Christer
e-mail racing802@telia.com
Mr Ralt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2010-11-07, 17.37.01

Föregående

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster