Kölis skrev:Ok. Det var mycket hårda krav de åren i Sverige på importbilar från USA. Då USA inte tillhör EU så ta en koll på att de gamla lagarna inte gäller fortfarande. Avgaskraven och certifikeringen av emmisions delar var stenhård, man fick inte ens byta tändstift till ett lika dant men av annat fabrikat. Sen kan du ju tänka dej hur resten var av det hela inklusive intyg om bromsar och kopplings detaljer som inte innehåller asbets. Färg på blinkers och parkeringsljus mm. Bromsintyg, stöldskydd, säkerhetsbälten och en j-a massa annat skit. Att ta in en bil som flyttgods var helt ok, då fick man dispanser på det mesta men att privat importera det, nope...
Kolla upp det innan pengarna hamnar i sjön.
Som sagt, det är inte en USA-bil utan en tysk bil som privatimporterats till USA som jag vill ta hem. Det enda som de bilarna fick göra när de kom till USA var att uppdatera avgassystemet för att klara avgaskraven. Dock skiljer det sig mellan staterna. Alltså blir det som att importera en bil från Tyskland via USA.
Men jag tackar för all omtänksamhet. Jag har kastat pengar i sjön förut och gör det gärna inte igen.