turbo grenrör 300D

W 123 1976-85

turbo grenrör 300D

UNREAD_POSTav tebis » 2013-06-18, 21.46.06

som rubriken lyder så undrar jag vart man får tag i turbo grenrör från?
eller går det att sätta turbo direkt på original grenröret?
eller krävs de en operation? isf hur krävande är den? är en 5 cylindrig

är som sagt nybörjare inom turbo branschen om ni undrar

tacksam för svar mvh Tobba
tebis

Re: turbo grenrör 300D

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2013-06-19, 23.07.21

tebis skrev:som rubriken lyder så undrar jag vart man får tag i turbo grenrör från?

antingen köper du grenrör från en tidigare slaktad originalturbo, hoppas på att hitta ett STT-kitt, eller svetsar ett själv, inget som växer på träd någonstans.

ingen direkt krävande operation om du "bara ska ha dit det" men för att få det att vara snyggt och bygga ett vettigt avgasssystem till grejerna, jo det är en del meck.

en femma icketurbo bör du nog inte turboladda speciellt hårt om den inte är tokfrisk och du inte väntar dig någon extrem hållbarhet.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav tebis » 2013-06-19, 23.53.23

swampmonkey skrev:
tebis skrev:som rubriken lyder så undrar jag vart man får tag i turbo grenrör från?

antingen köper du grenrör från en tidigare slaktad originalturbo, hoppas på att hitta ett STT-kitt, eller svetsar ett själv, inget som växer på träd någonstans.

ingen direkt krävande operation om du "bara ska ha dit det" men för att få det att vara snyggt och bygga ett vettigt avgasssystem till grejerna, jo det är en del meck.

en femma icketurbo bör du nog inte turboladda speciellt hårt om den inte är tokfrisk och du inte väntar dig någon extrem hållbarhet.

Jag hade tänkt ladda 0,3-0,5 bar har en liten turbo från en merca turbo tyvärr är den 6 cylindrig så grenrör passar inte.
Men oljan som ska till turbon och returen går den att koppla direkt till oljekylaren?

Spelar ingen roll hur fult det blir huvudsakligen är att den rör på sig :P
tebis

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2013-06-20, 00.09.51

tebis skrev:
swampmonkey skrev:

Jag hade tänkt ladda 0,3-0,5 bar har en liten turbo från en merca turbo tyvärr är den 6 cylindrig så grenrör passar inte.
Men oljan som ska till turbon och returen går den att koppla direkt till oljekylaren?

Spelar ingen roll hur fult det blir huvudsakligen är att den rör på sig :P

kan ta lite bilder imorgon på hur turbon är satt och oljedragning.

oljereturen drar du ner i tråget, när bilen köptes låg den in i ventilkåpan, vågrätt/uppåt alltså, och bilen rök ganska vackert...
står du ut en dag till ordnar jag foton, bilen ifråga laddar 1.5bar med en bmw 525d turbo. (bör ställas ner dock)
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav tebis » 2013-06-24, 22.04.46

Spelar ingen roll hur fult det blir huvudsakligen är att den rör på sig :P[/quote]

kan ta lite bilder imorgon på hur turbon är satt och oljedragning.

oljereturen drar du ner i tråget, när bilen köptes låg den in i ventilkåpan, vågrätt/uppåt alltså, och bilen rök ganska vackert...
står du ut en dag till ordnar jag foton, bilen ifråga laddar 1.5bar med en bmw 525d turbo. (bör ställas ner dock)[/quote]

Skulle gärna vilka se bilderna snart då jag får semester nästa vecka :D
tebis

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2013-06-25, 00.13.02

tebis skrev:Spelar ingen roll hur fult det blir huvudsakligen är att den rör på sig :P

Skulle gärna vilka se bilderna snart då jag får semester nästa vecka :D

http://mbturbo.com/w115-turboed-na-om617/
bilder som utlovat, har haft lite svårt att få till något dugligt, ljus och sådant duvet, får duga tillsvidare så ordnar jag bättre när jag har möjlighet...

kröken från grenröret upp till turbon är omsvetsad, vid köp var det en krök gjord i fyrkantsprofiler, hönsskit överralt och pös orderntligt. inte frivilligt vald riktning och form helt enkelt, utan bara för att få dit på samma vid fast tätt....

när du nu bygger det själv så föreslår jag verkligen att du skaffar dig en intercooler direkt, biltema har, som faktiskt ska fungera mer än dugligt, och kostar en femtedel mot finmärkena, betydligt bättre hållbarhet på motorn lär du garanterat få om du håller nere temperaturerna...

ladda inte mer än typ 0.7 såhär i början, icketurbo 617 motorn är inte riktigt lika hållbar som turbomotorn, och känslig för värme, så ställer du upp pumpen, gasa inte mer än att du håller svartröken borta. (framförallt i längre perioder, typ 5 sekunder alltså)
+ lite fler
---
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2013-06-26, 18.26.51

http://www.blocket.se/pitea/Mercedes_de ... ?ca=15&w=3

någon som säljer turbogrenrör, ringde och prata med honom om lite andra prylar, trevlig och kunnig snubbe.
+ lite fler
---
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

Återvänd till W 123