Tändningslåset - hur demontera ?

R 129 SL 1989

Re: Tändningslåset - hur demontera ?

UNREAD_POSTav Hynboholm » 2015-04-22, 07.12.49

Patrick S skrev:Ska nu lämna in hela killevippen till Mercedesverkstan så får de se vad de kan göra.

Ta inte illa upp, men det skulle du kanske gjort från allra första början...? :mrgreen:
Hynboholm

UNREAD_POSTav Patrick S » 2015-04-22, 22.10.33

Jo, du har helt rätt !
Funderar bara på det här att modifiera täckkåpan så man slipper det här i framtiden.
Får verkstan sätta ihop delarna så är vi ju på ruta ett om man någon gång måste byta cylindern.
Jag slipade fel. Så är det bara. Det kostade mig priset för ett begagnat tändningslås.

Man ska förståss inte slipa med vinkelslip. Det blir för grov avverkning. Man skulle ju sätta upp låset i en svarv och försiktigt sticka av täckkåpan. Sedan svarva av spåret på insidan så låsfjädern inte kan låsa permanent. Vad tror ni? Någon som testat?
Det rör mig inte ett ögonblick att låset blir "osäkrare". Jämfört med w124 är Mercedes helt paranoida på R129:an.
Patrick S
300 SL 1993
Patrick S

UNREAD_POSTav sl500 » 2015-04-24, 00.39.59

hade du lyssnat ordentligt så hade det inte blivit så.
jag sågade upp mitt med en liten vinkelslip utan problem
det är det enda som biter på skyddskåpan.
gäller att vara lätt på handen å ta det jävligt easy.

du kan ju sända mig delarna så sätter jag ihop det åt dig.
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Patrick S » 2015-05-04, 18.29.33

Hej igen !
Så har jag då varit nere på ortens mekaniska verkstad där det finns en fin liten (nåja) Storebro-svarv.
Vi gjorde som jag tänkt - satte upp det gamla tändningslåset som jag skadat och övningskörde på.
Det vi lärde av det är att det blir varmt. För varmt.
När vi körde i skarpt läge på det nya tändningslåset var kylvätskan på. Gick utmärkt att försiktigt sticka av täckhylsan utan att skada något !
Efter lite trixande listade vi ut hur man fick ut låscylindern. Den nya cylindern är nu monterad.

Får dock inte ihop el-delen med axeln till tändningslåset och mekanismen innanför. Ska titta in till Mercedes och höra om de kan sätta ihop låset. Det känns som det är nära nu !

Låset jag nu har kommer från en 1992:a men låset är med säkerhet bytt i modern tid. Det roliga var att mekanismen till spärren för automaten var spegelvänd jämfört med det gamla låset. Alla gjutnummer är annars identiska !
Patrick S
300 SL 1993
Patrick S

UNREAD_POSTav Patrick S » 2015-05-05, 20.46.35

Det bär verkar ju bli en vetenskaplig avhandling om tändningslås på R129:an!
Hade ju fått bort skyddskåpan och den gamla låscylindern. Den nya gick i kalasfint!
Jag lyckades dock inte få in resten av mekanismen i huset.
Körde idag ner till lokala Mercedes-verkstan där en jättebussig mekaniker la en halvtimme utan kostnad på att pussla ihop allt löst och visa hur det skulle sitta. Rattlåsmekanismen var det som spökade!
Väl hemma satte jag mig vid köksbordet och fick ihop det hela. Allt gick dock otroligt trögt - nyckeln stannade till och med i startläget. Vad var det som kärvade? Plockar ut allt och torrmonterar löst, då går allt fint och mjukt.
Demonterar allt igen och tar ut den nya låscylindern. Den är märkt med nummer som börjar med 140 (samma lås sitter ju i W140:an). Nu jämför jag gamla 129-cylindern mot 140:an nästintill med lupp. Och se på f-n, det skiljer i bottenänden!
140-cylindern har ett par upphöjda flänsarna i bottenänden som inte finns på 129:an. Den blir då 2 mm längre. Klart det går trögt då!
Ska imorgon köra tillbaka till Mercedes och "reklamera" 140-cylindern. De får ge mig rätt cylinder eller garanti om jag slipar ner flänsarna själv.
Jag ger mig inte - bilen ska igång!
Patrick S
300 SL 1993
Patrick S

UNREAD_POSTav sl500 » 2015-05-05, 21.01.19

hade dom inte tagit fram cylindern på ditt chassinummer.
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Patrick S » 2015-05-05, 21.26.14

Jo, visst hade de gjort det! Cylindern är ju stiftad så de gamla nycklarna passar.
Cylinderhuset har dock ett gjutnummer som börjar med 140.
Patrick S
300 SL 1993
Patrick S

UNREAD_POSTav Patrick S » 2015-05-06, 20.09.56

Nästa etapp i denna låsresa togs idag.
Var nere på Mercedes och påpekade att cylindrarna var olika. Reservdelsmannen slår på chassinumret och säger att det är rätt reservdelsnummer. Jag har med mig båda låscylindrarna så jag kan ju övertyga honom att det är skillnad. Det finns två reservdelsnummer, ett äldre, ett nyare. Båda är utgångna och nummerändrade till det lås som jag fått.
Ola, mekanikern, var inte på plats idag. När jag kom hem tog jag f-n i båten, lindade in nya 140-cylindern i maskeringstejp och satte upp den i skruvstycket. Mycket försiktigt handfilar jag ner de två flänsarna till samma nivå som de två 129-cylindrarna.
Provmonterar - allt går i med ett klick och nyckeln går som i smör!
Tänkte avsluta dagen med att då prova täckhylsan (jag har tagit bort fjäderringen som låser den permanent). Då är hylsan för kort !!! Finns två nummer på denna också, minns jag reservdelsmannen sa....
En tur till till Mercedes imorgon då......

PS. Det jag skrev om att mekanismen som styr wiren till automatlådan var spegelvänd, kommer ni ihåg det? Det slog mig, delarna är nog till en högerstyrd bil. Då skulle wiren gå ut på vänster sida.
Patrick S
300 SL 1993
Patrick S

UNREAD_POSTav sl500 » 2015-05-10, 08.51.15

när får en ny cylinder så ska man samtidigt ha nya
nycklar för det är de som är boven till att cylindern
ger upp. om vill att det ska hålla en längre tid.

de var en jäkla soppa detta.
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Patrick S » 2015-05-17, 15.25.17

Så kan jag äntligen skriva slutorden och stänga denna tråd !!!
Den felande täckhylsan kom i fredags. Det finns som sagt två hylsor med olika nummer, ett äldre och ett senare. Det var förståss den tidigare hylsan som satt i både i orginallåset och det från den skrotade bilen. Hylsan passade som en handske! Att den tidigare hylsan kostar dubbelt så mycket än den senare är ju en krydda....
Nu ville jag ju inte hamna i denna sits igen så fjäderringen som låser hylsan för evigt ersattes med ett buntband som klipptes till mått. Går nu att ta av hylsan igen med lite lagom våld.
Idag montering av låset. Trångt och jäkligt. Satte först tillbaka elanslutningen och wiren till växellådan. Här ska nyckeln vara urtagen ur låset. Alla andra moment görs med nyckeln i läge ett.
Först nu ser jag att rattlåsdelen till mitt gamla lås var spräckt i gjutningen! Någon har visst tagit i rejält någon gång....
Tack och lov hade jag även den biten från det nyare låset. Snabbt byte till den nyare delen.
Trä först låsdelen in under instrumentbrädan och tryck upp låsdelen genom hålet i instrumentbrädan så långt man kan mot dig. Sätt i nyckeln och se till att den är i läge ett. Sätt i rattlåsdelen i styrstången och passa ihop de två delarna så låsknopparna klickar in. Sätt i sprinten i rattlåsdelen (görs enklast från vänster sida rattstången) och skruva på muttern.
Har även köpt den speciella monteringshylsan på e-bay som används för att sätta dit täckringen kring låset på instrumentpanelen. Jobbet klart !
The proof of the pudding is starting it ! I med nyckeln och vrid om - bilden startar och spinner som en katt !!!
Jobbet går alltså att göra hemma om man tar det varligt och har rätt bitar. Det kostade mig en ny låscylinder med originalstiftning, 1900kr och ett komplett lås från skroten, 1000kr.
Nu har jag en bil med tändningslås i nyskick!
Patrick S
300 SL 1993
Patrick S

UNREAD_POSTav Kölis » 2015-05-17, 20.24.19

Tack för ditt avslut av tråden på ett lyckligt sätt. Det är nog några som kommer att ha glädje av den inom de närmaste åren.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

UNREAD_POSTav sl500 » 2015-05-19, 02.57.07

ja var så säker, detta är ett känt fenomen som kommer
med tiden, inte bara på r129, även på w201-124-140 m.fl.

Ett tips på vägen beställ nya nycklar det är nämligen dom
som sabbar låscylindern.
till fjärrnyckeln finns själva nyckeldelen som lösdel.
med vetskap om detta bytte jag för några år sedan.

Man kan märka av när problemet börjar strax innan känna
ett visst motstånd i nyckeln vid uppstart det liksom
hackar till i de olika lägena, ta då inte ur nyckeln
risken är då stor att rattlåset ej går att få upp
detta gäller sedanerna,
Användarvisningsbild
sl500

Föregående

Återvänd till R 129 SL