Serviceförslag/råd för nyinköpt MB w114 coupe (280C aut)1973

W 114/115 Compact/8 1968-1975

Re: Serviceförslag/råd för nyinköpt MB w114 coupe (280C aut)

UNREAD_POSTav Kölis » 2015-07-07, 10.50.27

gka skrev:Bra information i denna tråden. Jag får nog också byta olja i min automat.

Är det sant att man inte kan tömma lådan helt på olja, utan man byter egentligen bara ungefär hälften vid ett byte? Alltså man byter allt som ligger i tråget, men resten kommer man inte åt att tömma.

Angående vattnet på golvet så kolla om det kommer från luftintaget vid framrutan. Har för mig att jag läst att om dräneringen sätts igen där kan vattnet nå upp till och komma igenom nån kabelgenomföring? I värsta fall kan det vara rost där.

Man får aldrig ur all olja i en automatlåda men MB har ofta en urtappningsplugg på turbinen/momentomvandlaren som man kommer åt underifrån, brukar sitta ett plastgaller som man lossar och vrider sedan motorn tills pluggen är nedåt. I det läget får man ut den mesta delen av oljan i lådan.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

UNREAD_POSTav Superfly » 2015-07-07, 13.05.23

Hej .
Motul bakaxelolja verkar inte gå köpa i Örebro, har letat på nätet ett tag nu.
Vilken annan olja kan man ta ??? Verkar som att Castrol Hypoy LS 90 är "motsvarande olja , men hittar ingen som har den heller....

Ang. torpedväggen- hoppas verkligen det inte är där... Ska göra det där testet med hink vatten i ventialtionsgallret. Sen ska jag se om jag kan få bort det och kika hur det är med dänering.

Kan ävn vara fönster, en del av listen saknas ( mellan bakre och främre ruta ) samt kanske , har jag läst, takluckans dränering.
MB 280C '73
Superfly

UNREAD_POSTav Kölis » 2015-07-07, 15.26.00

Superfly skrev:Hej .
Motul bakaxelolja verkar inte gå köpa i Örebro, har letat på nätet ett tag nu.
Vilken annan olja kan man ta ??? Verkar som att Castrol Hypoy LS 90 är "motsvarande olja , men hittar ingen som har den heller....

Ring Boove AB 08-7610266 dom har generalagenturen för Motul i Sverige, Kim och Erik kan säkerligen tala om vem som kan ha oljan i närheten, hälsa från Göran på Garage 57.
Vad gäller Castrol oljan så undrar jag om Castrol för den längre för jag hittar inte den på deras websida för oss verkstäder. Castrol har dock en nyare som uppfyller samma krav och även är gjord för limited slip, dvs säga diffbroms. Den heter Axle Z Limited Slip 90 och Mekonomen ska ha den eller kunna ha den hemma dagen efter då de har Castrol som butiks olja och även sina egna oljor numera som görs av MPM som även gör många av de fabriksanpassade oljorna i dagens moderna bilar.

Bara att fråga på om du funderar på något mer som jag kanske kan svara på.

Superfly skrev:Ang. torpedväggen- hoppas verkligen det inte är där... Ska göra det där testet med hink vatten i ventialtionsgallret. Sen ska jag se om jag kan få bort det och kika hur det är med dänering.

Kan ävn vara fönster, en del av listen saknas ( mellan bakre och främre ruta ) samt kanske , har jag läst, takluckans dränering.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

UNREAD_POSTav Superfly » 2015-07-09, 09.12.48

Nu är tack vare forumet allt inhandlat, :P väntar bara på ventilkåpspackningen från MB classic då ventilspelsjustering ska till.

Bakaxel olja , 2 liter Castrol 90 Slip köptes på Mekonomen, 5 liter växellådsolja Castrol ATF Dexteron III , kylarvätska ( blev någon blå koncentrat ) också 5 liter, motorolja Castrol 20/W40 mineral, 6 liter, filter samt oljeplugg.
Luftfilter såg sprojlandsnytt ut, likaså tänddelar så dessa låter jag bli.

Broms och servovätska vet jag ännu inte volymerna så det väntar jag med till våren, bilen ska ändå köras i max 3 månader till innan vinterdvalan. Känns som prio efter grundservicen att hitta och fixa vattenläckan. Får se vas som händer när jag bytt fönsterlisterna ( kommer också frän MB classic tillsamans med ventilkåpspackningen ).

Dräneringen i dörrarna verkar schysst ( hade loss bägge dörrsidor, fixade de jättefula 80 tals högtalarna mot mycket mera diskreta små 4" högtalare ( när någon redan sågat ut fula håll i dörrsidorna :cry: ), dränkte insidan med linolja, smorde in vevmekanismen, fixade lösa sidohandsfacket och klistrade dit ljudämmpningsmattor ).
Dräneringar från takluckan är också rena ( löper dock ut i mitten på dörren vid gångjärnen - kanske tar sig vatten in där då dörrlisterna också är trötta?).
Torpedväggens dränering under ventilatinsgallret verkar svårt kontrollera då gallret tyvärr är fastnitad istället för fastskruvat??? Synd - kanske måste man borra ur nitarna för att kunna ta loss gallret och kika in/rengöra??? Jag kunde dock inte under bilen hitta någon dräneringsslang för ventilations/torrpedvägens balja, fast det måste finnas där någonstans? Annars hade jag kört in något , vajer, tråd, i slangen och känt om drt är rent och fritt.

Och sen ska bilen in på lokala MB guru för justering av förgasaren ( varven sjunker på tok för lågt när man läger i drive - har för mig att jag läst att någon ventil ska känna av detta och kompensera varvtalet för ökad motorbelastning).
Någon har satt dit manuell choke, så start är inga problem emellertid.

Tack allihopa .
MB 280C '73
Superfly

UNREAD_POSTav gka » 2015-07-09, 10.11.38

Låter kanon!
En sak bara; bromsvätska hade jag nog inte väntat med till nästa år. Den suger åt sig vatten och det gör två saker. Dels sänker den kokpunkten, dels (och detta är kanske viktigast för oss som inte kör så mycket) orsakar den korrosion. Så även om du inte ska köra så mycket är det bra att byta så inte hjulcylindrarna börjar rosta och orsakar problem nästa vår när du vill ta ut bilen.

Köp en halvliter, jag tror inte det går åt mer och du slipper förhoppningsvis få en dryg halvliter över som bara står och blir dålig. Lufta bromsarna medan du fyller upp med bromsvätska med jämna mellanrum så det inte blir tomt. Man brukar börja med hjulet längst från huvudbromscylindern. Alltså, höger bak, vänster bak, höger fram och sist vänster fram. Det brukar synas ganska lätt när det kommer ut ny bromsvätska.

Man bör byta bromsvätska vartannat år.

Passa även på att kolla bromsslangarna och bromsbeläggen när du ändå är där och kryper.

Denna vätska tror jag blir bra:
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... a-pa6692sv
gka

UNREAD_POSTav kalle59 » 2015-07-09, 19.57.31

Hej igen
Jag läste om din upptäckt av vatten på golvet och känner bara att jag måste delge dig lite om hur jag fick ordning på mitt läckage.
Min läckte både fram och bak och det var kort sagt så blött i coupen efter ett regn att t o m silverfiskarna bar flytväst.
Skämt åsido, bakrutans list tog in vatten så den tätades
Fram är det lite knepigare.
Rutans list i första hand och där är problemet om man bytt ruta för nyare rutor är tunnare än dom gamla och fyller inte ut listen ordentligt, så har man bytt och inte fyllt upp spåret med typ sikaflex då läcker den där men det ser man, det sipprar in vatten i hörnen på insidan men det tar sin lilla tid innan man ser det, listen måste bli full med vatten först.
Så till den tråkigare möjligheten nämligen vatten via luftintaget.
Dels kan det vara hål i botten vilket kan vara jättesvårt att se eller så tar sig vattnet in via torpedväggen som inte sällan ser ut som en schweizerost bakom isoleringen.
Problemet jag upptäckte var att dom tre dräneringarna som går ut bakom motorn inte riktigt är bra, dom är för korta, vatten söker sig via dom och in bakom isoleringen och efter ett antal år så blir det rost så börja med att be någon lysa med en lampa mot torpedväggen från motorn sett medan du själv ligger inne i bilen och tittar efter eventuella ljusstrimmor bakom mittkonsollen och på så vis kan lokalisera eller utesluta att där är rost.
Därefter kan du ju även göra test med att hälla vatten i luftintaget och då kolla om det kommer in vatten men ta ur mattorna först och var beredd med öskaret.
Lycka till
//Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

UNREAD_POSTav Superfly » 2015-07-10, 14.26.11

Hej och tack för tipset.

Servicen utförd - motorolja var riktig gammal. Skönt få den bytt. Gick dock åt 7 liter med filter bytet.

Bromsvätskan var bedrövlig, där gick det åt nästan 2 liter, tills vi fick ut vid alla ok fräsch olja.

Bakaxeloljan var också sölig och svart. Som ni sa, drygt en liter fick vi i.

Ventilkåppspackning bytt,ventiljustering behövdes inte, men kontrollerades.

Automatoljan ville meken inte byta- han provkörde (jäkla vad han gasade) luktade på oljan, kände på den, synade samt kollade nivå par gånger ,både varm och kall,och hävdade att den är jätte bra och fräsch och att.byte vore helt meningslöst.
Jag kunde dock, om jag ville, slå in en liten flaska Red Line - tror jag han sa, för automatlådor.

Han kollade stift och sa att de såg mycket fina ut så de behövde jag inte röra.

Han böt par slangar vid förgasaren, men det hjälpte inte taskiga tomgångsventilen (när man lägger i Drive) och rekommenderade mig åka till någon "expert " på gamla Solex så man gör en riktig justering av den. Han tyckte bilen gick lite tjockt på bensin. Jag tror jag vet en här i stan.

Och sen mätte han kylarvätska och fyllde på med lite outspädd glykol bara.

Enda felet han hittade var viskokopplingen på kylarfläkten, den skulle jag behöva byta då lagret inte var något vidare.

Och sen frågade han om jag ville sälja honom bilen ;-) men han fick den inte idag. Och att jag ska först tunga honom om jag väljer sälja den i framtiden.
Måste tolkas som mkt gott betyg :-)

Jag skapade ny tråd för vattenproblemet, ligger här http://mercedes.egetforum.se/vatten-inne-i-coupe-w114-t7201.html
MB 280C '73
Superfly

Föregående

Återvänd till W 114/115 Compact/8