Säkring 7 300 sl 1988

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Säkring 7 300 sl 1988

UNREAD_POSTav Hymac » 2012-04-17, 19.33.58

Min säkring 7 som b.la styr att värmen går att reglera gick för ett år sedan bytte den och det funkade fint idag gick den igen 2 gånger men nu verkar det funka igen vill dock lösa problemet känns inte helt ok att bara byta säkringen. Någon annan som haft detta problem var börjar man felsöka ?
Hymac
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2012-04-17, 19.28.44

Re: Säkring 7 300 sl 1988

UNREAD_POSTav Jörgen » 2012-04-18, 00.24.35

Hej Hymac
Jag skall skriva lite om detta under onsdagen.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Säkring 7 300 sl 1988

UNREAD_POSTav Hymac » 2012-04-18, 08.33.21

Stort tack ser fram emot det
Hymac
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2012-04-17, 19.28.44

Re: Säkring 7 300 sl 1988

UNREAD_POSTav Jörgen » 2012-04-18, 14.38.18

Hej igen Hymac

Säkring Nr. 7 (8 Amp.) försörjer flera funktioner, bl.a. duoventilen till värmesystemet, cirkulationspumpen som cirkulerar vattnet till värmesystemet vid låga varvtal, Backljuset som tänds via en kontakt på automatväxellådan samt de två spolarmunstycken, som är elektrisk uppvärmda. Allt detta sättas i funktion när tändningsnyckeln vridas i ställning 2.
Då detta problem endast uppstår ibland, kan det vara svårt att lokalisera felkällan. Det är nästintill omöjligt att mäta sig fram vid en konventionell felsökning med Volt-/Ohm-/Amperemätare (Multimeter). Alltså återstår endast ”bevakningsmetoden” d.v.s. man är uppmärksam när säkringen går sönder. Nu kan du ju inte se när säkringen går sönder och därför gäller endast ”uteslutningsmetoden”.
Jag förmodar att bilen endast körs på sommarn och därvid behövas inte uppvärmningen i spolarmunstycken, som styrs automatisk av omgivningens temperatur. Därför skulle jag koppla bort kontaktstycket på dessa två munstycken. Har du möjlighet att komma under bilen, kan du kontrollera kontaktstycket på växellådans vänster sida, om det t.ex. finns överslagstendens p.g.a. vatten m.m. Du kan inte ta bort detta kontaktstycke, då det även innerhåller en startspärrfunktion.
Prova detta med munstycken först. Om du inte har förstått vad jag har skrivit, kan du skicka mig ett PM med din mailadresse och då kan du få mitt tel.-nr. för vidare information.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Säkring 7 300 sl 1988

UNREAD_POSTav Hymac » 2012-04-19, 08.55.27

Stort tack för detta svar . Som du påpekar är det svårt att se när säkringen går men även utetempraturmätaren sitter på denna säkring och den går i botten när säkringen går så då ser man det på engång. Ska felsöka efter dina tips, går ju inte att lämna in en hel bil på verkstaden och säga den går sönder ibland.
Hymac
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2012-04-17, 19.28.44

Re: Säkring 7 300 sl 1988

UNREAD_POSTav Jörgen » 2012-04-19, 15.45.05

Hej Hymac
Jag visste inte du hade tempmätare, då hade jag kunna ge dig tipset direkt med "temp.-övervakningen", men det vet du ju redan. Då finns det hopp om att lokalisera felet rätt så enkelt.
Du får väl höre av dig, när du har hittat orsaken, även om det kan ta lite tid.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Säkring 7 300 sl 1988

UNREAD_POSTav Hymac » 2012-04-19, 21.27.28

Kommer felsöka systematiskt bilen är i mycket bra skick jag är andra ägaren haft den i väldigt många år och den har bara gått ca 10.000 mil kommer ha den resten av livet så tillslut kommer anledningen fram tack igen för hjälpen.
Hymac
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2012-04-17, 19.28.44

Re: Säkring 7 300 sl 1988

UNREAD_POSTav Hymac » 2022-11-20, 15.20.37

Jörgen skrev:Hej Hymac
Jag visste inte du hade tempmätare, då hade jag kunna ge dig tipset direkt med "temp.-övervakningen", men det vet du ju redan. Då finns det hopp om att lokalisera felet rätt så enkelt.
Du får väl höre av dig, när du har hittat orsaken, även om det kan ta lite tid.



Ja det tog lite tid, då problemet upphörde, men kom nu tillbaka och tack vare dig började jag med spolarmunsycket, och mycke riktigt, förra ägaren hade för 25 år sedan dragit ut kontakten, men inte isolerat polerna så de har legat nära och ibland då åkt ihop, problemet löst och tack igen !!!
Hymac
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2012-04-17, 19.28.44


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst