av Jörgen » 2012-04-18, 14.38.18
Hej igen Hymac
Säkring Nr. 7 (8 Amp.) försörjer flera funktioner, bl.a. duoventilen till värmesystemet, cirkulationspumpen som cirkulerar vattnet till värmesystemet vid låga varvtal, Backljuset som tänds via en kontakt på automatväxellådan samt de två spolarmunstycken, som är elektrisk uppvärmda. Allt detta sättas i funktion när tändningsnyckeln vridas i ställning 2.
Då detta problem endast uppstår ibland, kan det vara svårt att lokalisera felkällan. Det är nästintill omöjligt att mäta sig fram vid en konventionell felsökning med Volt-/Ohm-/Amperemätare (Multimeter). Alltså återstår endast ”bevakningsmetoden” d.v.s. man är uppmärksam när säkringen går sönder. Nu kan du ju inte se när säkringen går sönder och därför gäller endast ”uteslutningsmetoden”.
Jag förmodar att bilen endast körs på sommarn och därvid behövas inte uppvärmningen i spolarmunstycken, som styrs automatisk av omgivningens temperatur. Därför skulle jag koppla bort kontaktstycket på dessa två munstycken. Har du möjlighet att komma under bilen, kan du kontrollera kontaktstycket på växellådans vänster sida, om det t.ex. finns överslagstendens p.g.a. vatten m.m. Du kan inte ta bort detta kontaktstycke, då det även innerhåller en startspärrfunktion.
Prova detta med munstycken först. Om du inte har förstått vad jag har skrivit, kan du skicka mig ett PM med din mailadresse och då kan du få mitt tel.-nr. för vidare information.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.