S124 280E 95 Brommsar

W 124 E-Klass 1986-1995

S124 280E 95 Brommsar

UNREAD_POSTav Williamm01 » 2022-03-11, 17.29.56

Nu äre så att jag har bytt brommsar runt om och får inte ur luften ur oken för bromspedlaen går i bott
har testat fylla så det nästan rinner över och allt men börjar fundera på om man måste ta vakum eller om det är nå speciellt sätt man ska lufta på för får inte ut de
Är det så att nivåregleringen kan göra något eller är jag helt ute och cyklar då
Mvh william Och tack för svar
Williamm01
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2021-04-19, 20.03.48

Re: S124 280E 95 Brommsar

UNREAD_POSTav osla » 2022-03-11, 18.28.58

för att lufta så fyller du burken, ber en kompis om hjälp att pumpa på pedalen tills den blir lite stummare, då öppnar du luftnippel, fortfarande med fullt tryck på pedalen så den sjunker genom, sen drar du åt luftnippeln innan kompisen släpper pedalen för annars kommer det in luft igen. sen är det bara att upprepa tills pedalen blir stum. ett tips är att göra ett ok åt gången, alltså inte riva allt så man måste lufta hela systemet på en gång då det kommer bli svårt att känna när det är färdigt.
sen kan det även hända att huvudcylindern gett upp vid luftning på detta vis eftersom det kan bli vändkanter i cylindern eftersom den inte går hela vägen i bott vid bromsning, men det gör den ju med luft i systemet.

nivåregleringen har inget med detta att göra
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: S124 280E 95 Brommsar

UNREAD_POSTav Williamm01 » 2022-03-11, 21.10.21

Tack för svar,
Har luftat som du sa väldigt länge och många gånger och det kommer inge luft ur oken men ändå går pedalen ner i bott.
kan det vara huvudcylindern då och hur kollar man om den är dålig?
kan det bero på att jag hissade upp bilen bak och det blev högsta punken istället för fram där cylindern sitter?
mvh william
Williamm01
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2021-04-19, 20.03.48

Re: S124 280E 95 Brommsar

UNREAD_POSTav Kölis » 2022-03-11, 22.02.30

Du måste fylla burken absolut full till kanten. Annars rinner inte bromsvätskan över till den bakre behållaren. Ett vanligt mekanikerfel.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: S124 280E 95 Brommsar

UNREAD_POSTav Williamm01 » 2022-03-11, 22.20.55

har testat det men att bilen står i en vinkel ska inte ha en betydelse då?
Williamm01
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2021-04-19, 20.03.48

Re: S124 280E 95 Brommsar

UNREAD_POSTav osla » 2022-03-12, 10.31.59

det har det då aldrig gjort för mig. och är burken full så kan det inte komma in luft om inte bilen är upp och ner, och luften som kommit in kommer att pressas ut med vätskan. gissar att din huvudcylinder gett upp så det sviker där
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: S124 280E 95 Brommsar

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-03-15, 21.01.49

Det är nog som osla skriver, men som sista åtgärd kan du ju sänka bakdelen så att bilen står någorlunda i våg. Lufta igen och se till att burken är helt full som Kölis skriver.
Om det inte blir bra då så är det nog dags att byta (eller renovera) huvudcylindern.

Kuriosa: För dryga 20 år sedan hade jag samma problem på en W124, var beredd att byta huvudcylindern. Efter tips från en mer erfaren 124-mekaniker kunde jag lösa problemet genom att hålla burken fylld med råge, och lufta bakbromsarna.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: S124 280E 95 Brommsar

UNREAD_POSTav Kölis » 2022-03-16, 11.52.12

Står bilen upphissad där bak så rinner inte bromsvätskan över från den frömre kopöen till den bakre. Bilen måste stå p,anr eller upphissad fram.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: S124 280E 95 Brommsar

UNREAD_POSTav osla » 2022-03-16, 18.45.04

då det inte kommer luft från oken vid luftning så tror jag vi kan lämna det, då jag haft isär och renoverat oken bak så har jag alltid haft bakänden i luften med en domkraft som lyfter 60 cm, bara man toppfyller byttan så rinner det över, men det ska ju vara ytspänning i hålet. men testa en gång till med bilen plant, men som sagt så kommer det inge luft nu vid luftning så sviker det någonstans
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: S124 280E 95 Brommsar

UNREAD_POSTav Williamm01 » 2022-03-19, 16.36.54

Har testat nu med bilen på marken och inget bättre resultat åkte en vända och bromsa så absen fick arbeta men inge mer luft då heller så det blir antagligen att riva bromscylinder och kolla alla packningar om nån ligger snett om inte nån kommer på något det kan vara.
får upp tryck när bilen är av men när jag slår på bilen försvinner trycket
Tack för alla svar och blivande svar
mvh william
Williamm01
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2021-04-19, 20.03.48

Re: S124 280E 95 Brommsar

UNREAD_POSTav osla » 2022-03-19, 20.19.58

låter som svikande huvudcylinder, den är så pass tät att du inte orkar trycka så hårt att den börjar svika, men med bromsservo så orkar du pressa den i botten
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: S124 280E 95 Brommsar

UNREAD_POSTav Kölis » 2022-03-31, 18.34.55

Hur gick det med bilen, hittade ni felet?
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: S124 280E 95 Brommsar

UNREAD_POSTav Williamm01 » 2022-04-02, 14.54.44

köpte ny huvudbrommscylinder men har ej bytt den för håller på att rostlaga den nu men svara snart om det.
Har en annan fråga då jag som sagt rostlagar just nu skulle jag vilja flytta på ¨datorn¨ under vänster baksäte går det att koppla bort alla kontakter och stoppa in dom utan att det blir något problem eller något
tack för alla svar Mvh william
Williamm01
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2021-04-19, 20.03.48

Re: S124 280E 95 Brommsar

UNREAD_POSTav Kölis » 2022-04-03, 07.03.21

Williamm01 skrev:köpte ny huvudbrommscylinder men har ej bytt den för håller på att rostlaga den nu men svara snart om det.
Har en annan fråga då jag som sagt rostlagar just nu skulle jag vilja flytta på ¨datorn¨ under vänster baksäte går det att koppla bort alla kontakter och stoppa in dom utan att det blir något problem eller något
tack för alla svar Mvh william

Ja det ska inte vara något problem.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: S124 280E 95 Brommsar

UNREAD_POSTav Williamm01 » 2022-06-13, 17.48.35

Har nu bytt bromsculindern och får ändå inge brommsar det tar längs ner och får inte ut nå luft nån stans har testat att åka på grusväg och låta absen arbeta men ändå inget
börjar bli tokig
ska testa en trycksatt verktyg och hoppas på att det hjälper annars vet jag ej vad jag gör
Williamm01
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2021-04-19, 20.03.48

Nästa

Återvänd till W 124 E-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron