Rycker vid gaspådrag. Dör!

1982-1993

Rycker vid gaspådrag. Dör!

UNREAD_POSTav Magnusd » 2015-03-25, 01.24.32

Hej Alla
Är ny här och hittade hit av en slump när jag satt och googlade på ett problem som gör mig minst sagt galen.
Har en 190 -88 som precis slog om till 20 000 mil. Den går inte så mycket utan pryder mest infarten här hemma, men är i relativt gott skick.

För något år sedan servade jag bilen med olja, filter, luftfilter och stift. Därefter har den aldrig gått riktigt igen.

Lugn försiktig körning, inga problem. Acceleration med fullgas, som vid omkörning, oavsett växel så stryper den och man får släppa lite på gasen. Ett par gånger har den inte kommit igång igen utan dött. Efter c.a. en timme startar den lika fint igen.
Har sista dagarna kört ett 50-tal mil med den. Problemfritt!
Nu ikväll tänkte jag testa! Full gas på 1.an och uppåt. Svänger av vägen och accelererar fullt på trean.
Då blir det blurrblurr, saknar ner och jag växlar ner efterhand. Dör! Bogseras hem. Efter en timme nytt startförsök och då inga problem alls!

Förutom service ovan har jag bytt tändkablar, fördelarlock, rotor och ett nytt batteri! Gått igenom alla vakuumslangar och ser ingen som är dålig. Bränslefilter saknas av någon anledning på denna bilen.

Har noterat ytterligare en sak. Det har i alla år vi haft bilen (Köptes nästan ny) haft vacuum i tanken och det har "puffat" till varje gång man öppnat tanklocket. Detta är borta nu.

Varit inne på tändmodulen men osäker på om en dålig sådan kan ge denna effekten.

Skulle bli så oerhört lycklig om någon kunde ge mig tipps och leda mig in på "rätt väg"! :-)

Hälsningar
Magnus
Magnusd

Re: Rycker vid gaspådrag. Dör!

UNREAD_POSTav Marie » 2015-03-25, 02.04.30

Välkommen hit!

För det första, UNDERTRYCK skall det ALDRIG finnas i tanken, ett övertryck som "puffar" till när du öppnar är OK, men aldrig någonsin undertryck.

Jag antar att det är en förgasarbil eftersom du inte nämnt någon bokstav efter 190.
Minst ett filter finns, ett metallnätsfilter åtkomligt som en stor insexplugg från undersidan av tanken. Skruva inte ur den utan att tömma tanken först!

Sen är det ju en liten fråga, vad var det för delar du plockade i bilen vid "servicen"? Riktiga originaldelar eller Vadsomhelst från Smäckonomen eller Feltema?
Och var det några år sedan den där servicen så torde det vara dags för oljebyte igen sedan länge. Intervallet är 1000 mil eller 1 år - det som inträffar FÖRST.

Onekligen låter det lite som att den antingen inte får soppa - tätt filter eller undertryck i tanken,
eller någon elektronik lägger av när den blir varm - tändmodul, tändlägesgivare eller tändspole.
Har du kollat om du har gnista när den inte startar? det kan ju ge dig ledtråd på om det är tändning eller bränsle som saknas.
Lossa tändkabeln från ett stift, och sätt den på ett extra stift som du jordar med en startkabel. (genom att kolla med ett extra stift pumpar du inte ut brandfarlig bensin/luftblandning i området där du kollar gnistan, och genom att jorda med en ordentlig ledning minskar du risken att få en "kyss" av högspänningen - du behöver ju då inte hålla i något strömförande)
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav Magnusd » 2015-03-25, 07.39.52

Tack för ditt svar!
Inte originaldelar, men inte heller "vadsomhelst" från smeckonomen. Även om så hade varit fallet så ska åtminstone bilen GÅ riktigt! :P Angående oljebytet för något år sedan (inte några) så lär väl inte heller det påverka så mycket i just detta fallet, även om det skulle ha gått 1 år och 3 månader på de 100 mil bilen rullat.

Har inte varit så lätt att kunna kolla gnista eftersom den oftast går, men går illa! och då bara vid häftigt gaspådrag. Igår startade den så fint igen efter en timmes vila! Hade varit enklare om eländet inte gick alls! :mrgreen:

Personligen känns det väldigt mycket bränslerelaterat eftersom bilen börjar rycka vid gaspådrag! Borde inte en tändspole eller tändmodul ge felet mer konstant?

Edit: Ja det är en förgasarbil.
Magnusd

UNREAD_POSTav Marie » 2015-03-25, 19.43.27

Magnusd skrev:Inte originaldelar, men inte heller "vadsomhelst" från smeckonomen. Även om så hade varit fallet så ska åtminstone bilen GÅ riktigt! :P

Inte alltid....
Till och med så seriösa OEM-leverantörer som Bosch har i vissa fall felaktiga rekommendationer i sina tabeller, och då får man fel grejer hos Smäckonomen m.fl. Bl.a. gäller detta att Bosch rekommenderar resistorstift till ett antal Mercedesmodeller som ABSOLUT INTE skall ha resistorstift. Det riktigt retliga är att du kan köpa Boschstift utan resistor (men med treuddsstjärna) hos Mercedes, men de finns bara med resistor hos Smäckonomen m.fl. .....

Magnusd skrev:Har inte varit så lätt att kunna kolla gnista eftersom den oftast går, men går illa! och då bara vid häftigt gaspådrag. Igår startade den så fint igen efter en timmes vila! Hade varit enklare om eländet inte gick alls! :mrgreen:

Men direkt när den inte startade FÖRE den där timmens vila, hade du kanske kunnat testa? Lägg ett stift och en startkabel i bilen så att du har dem nästa gång du blir stående.
Eller ut och kör och PROVOCERA fram att bilen blir stendöd, och kolla bums då.

Magnusd skrev:Personligen känns det väldigt mycket bränslerelaterat eftersom bilen börjar rycka vid gaspådrag! Borde inte en tändspole eller tändmodul ge felet mer konstant?

Kan ju tyckas så, men inte säkert. När du drar upp varvtalet skall det genereras fler gnistor per minut -> mer värme i grejerna -> börjar strula. När den kallnat så funkar allt som det skall igen. Enda sättet att veta lite mera är att försöka kolla om det finns gnista när den är "död".

Och nästan det enda som kan strula med en gammal liktrycks Pierburgförgasare är att du har hål i gummimembranet som skall lyfta trotteln. annars är det att den inte får fram soppa = pumpen dålig eller filter tätt. Men i så fall skulle den starta nästan direkt igen, inte behöva kallna en timma.

Eller du har kanske någon typ av elstyrd förgasare, för då kan det ju vara elfel där?
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav Magnusd » 2015-03-25, 23.31.30

Tack för många bra svar.
Funderat en del på vad du sagt och lite på vad jag själv sagt angående att det började i samband med min egen service. Idag startade bilen upp, gick en minut på tomgång och dog. Skruvade ur ett stift och där sitter BRISK-stift. Så, jo, jag hade vissa delar från feltema! :oops:

Har inget extrastift hemma och vill inte kolla med urskruvat stift och sur motor. Erfarenhetsbaserat!

Membran tror jag inte på. Hade inte gått i det närmaste felfritt vid normal körning i 50 mil.

Köper riktiga stift imorgon och ber en bön! Är det detta som spökat är det bara att tala om vart tårtan ska skickas! :)

Edit: Elstyrd förgasare? Nej, detta är en äkta mercedes vacuum! ALLT styrs med vacuum! :-)
Magnusd

UNREAD_POSTav Marie » 2015-03-26, 00.27.39

Magnusd skrev:Tack för många bra svar.
Funderat en del på vad du sagt och lite på vad jag själv sagt angående att det började i samband med min egen service. Idag startade bilen upp, gick en minut på tomgång och dog. Skruvade ur ett stift och där sitter BRISK-stift. Så, jo, jag hade vissa delar från feltema! :oops:

Har inget extrastift hemma och vill inte kolla med urskruvat stift och sur motor. Erfarenhetsbaserat!

Jag vill absolut inte döma ut Brisk, för i andra applikationer (motorcyklar) har jag goda erfarenheter av det märket (från långt innan Biltema började sälja dem). Frågan är snarare om stiftet har rätt data för en M102-motor? Jag tror nog *mindre* på stiften än på bränslefilter/sil/, styrbox för tändning, tändlägesgivare, tändspole eller något i den stilen.

Och jag föreslog inte heller att testa med urskruvat stift som du nog såg. Jag vet väldigt väl vad som kan hända...

PS Kollade precis på Biltemas hemsida, och så som jag uppfattar det så verkar deras stift till M102 inte vara tokiga datamässigt, alltså ännu mindre anledning att tro att stiften är syndaren. DS
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav Magnusd » 2015-03-26, 09.30.00

Du har säkert rätt! Men enkelt första steg att testa. Problemen började ju faktiskt I samband med bytet och byter jag stift får jag extrastift att testa med. Då kan jag åtminstone kolla gnista sen.
Magnusd

UNREAD_POSTav fhol » 2015-05-30, 23.14.32

Jag har en 190E 2.3 -87 som jag nu börjar få ordning på. Ibland har jag dock liknande problem och det verkar vara när motorn är "nästan-varm", men inte alltid. Det är som att den bara vill dö när man trycker på gasen. Går inte att köra fortare än 50-60 när det är så... men om jag trycker in kopplingen och varvar till upp till 4000 (det går faktiskt!) så brukar det släppa och sedan går den fint igen. Nyligen bytt fördelarlock, rotor och tändstift men det hjälpte icke mot just det felet.

Hur har det gått med din 190? Vad är det för 190?
fhol

Återvänd till W 201 190-klass