av rubban » 2011-12-21, 12.14.38
Har ett väldigt mystiskt problem med min MB 200 TE -93 (124.079). Bilen går väldigt kasst på tomgång (varm och kall). Vid gaspådrag är den kraftlös fram till ungefär 2000 varv. Därefter får motorn helt plötsligt kraft och varvar upp jättefint. Går kanon vid 70-110 km/h. Har fått för mig att den knackar på 3 cylindrar vid tomgång + under 2000 varv? Inte helt säkert dock...
Under några år nu så har bilen haft en dålig tomgång vid kallstart, där den har legat på ca 500 varv, men det har aldrig varit ett problem. Nu är det uppenbart mycket värre där bilen står och hackar på tomgång + under 2000 varv. Vet inte om det nya problemet är en konsekvens av
det gamla.
Jag har bytt tändstift, där de tidigare var väldigt nedslitna.
*Jag vet inte om det kan vara lmm? Har fått höra att modellen inte ha en sådan, utan en annan "grejj"?
*Kan oljenivån eller liknande orsaka detta problem? Bytte olja + filter veckan innan bilen blev dålig.
*Batteriet är dåligt, kan detta påverka?
Skulle verkligen behöva en objektiv bedömning av felet innan jag går vidare med felsökning.
EDIT:
Min motor är 111.940, vilken jag hittade denna information om:
"The M111.940 is a 2.0 L (1998 cc) 16-valve engine with bore and stroke of 89.9 x 78.7 mm and compression ratio of 9.6:1. It produces 100kW (136hp) of power and 190 N-m of torque.
Applications:
1992-1995 E200
Unlike the 102, 103, and early 104 series engines, the engine did not use mechanical injection but the Siemens PEC/PMS (Pressure Engine Control) management system, which integrates fuel and spark management.
It is a speed-density type of system, as mixture formation is dependent on RPM, TPS angle, and manifold pressure (MAP).
Injectors work in pairs (idle, part load), or altogether (full-load).
It uses 2 ignition coils and no ignition distributor. Cylinders are fired in pairs (dual fire) - 1 and 4 together, and 2 and 3 together. The crankshaft position sensor is sensing the movement of two radially opposed position plates on the flywheel, one of which is magnetized, and the other is not. Thus, the engine management has precise information which group of cylinders to fire, and which group of injectors to spray."
Mvh,
Johan